Крайно ляв, крайно десен, крайно добър. Стайнбек

Когато Голямата депресия се стоварва върху Щатите, Джон Стайнбек установява, че няма какво толкова да загуби.

05 January 2012
Когато Голямата депресия се стоварва върху Щатите, Джон Стайнбек установява, че няма какво толкова да загуби. По това време той е хронично безпаричен, живее във виличката на баща си в Калифорния. Човек трябва да е страшно глупав, че да гладува при наличието на море, смята Стайнбек. И лови риба, събира миди, раци и водорасли, оставени от прилива в близкото заливче. Живее в своеобразна комуна с други безсребърници, но понеже всички са млади и пълни с енергия, дори едни 5 цента – колкото струва литър от наливното местно вино, са способни да превърнат живота или поне следващата нощ в чудо.
Изглежда за Стайнбек е съдба да среща от онази колоритна порода хора, която само свободата на Америка може да отгледа. И които той превръща в литература. Моите лични пристрастия са за Ед Рикетс -  прототипа на главния герой на романа му „Улица Консервна“.  Три години след публикуването на романа колата на Ед Рикетс е размазана във влакова катастрофа. Смъртта му кара Стайнбек да си зададе въпроса какво толкова са намирали хората у този грозноват мъж, влюбен в жените, отвличащ домашни котки, за да ги препарира, живеещ на ръба на закона и алкохолния делириум. И му хрумва, че Ед е обичан, защото е притежавал една рядка способност – да приема каквото и да било от всекиго с добра воля и благодарност. Портретът на Ед Рикетс е толкова безмилостно добър, че ме върна назад, някъде в зората на времето, когато за първи път прочетох „Улица Консервна“ и буквално бях болна от нея. В онези наивни времена дори имах бележник за важни мисли и досега си спомням, че един от цитатите от „Улицата“ беше - „Самотата му стоеше като мантия“.
В „Америка и американците“, издадена от „Колибри“, е целият живот на Стайнбек. В книгата са събрани негови вестникарски статии и есета, късове пътешествия, политически пристрастия. С известно неудобство виждаш от текстовете как той – напълно лишен от угризения, сменя крайно левите си възгледи като млад с крайно десни като възрастен. Накрая стига дотам, че подкрепя де що има война, която Америка води – било корейска или виетнамска. Много от съвременниците му го критикуват за това, но на Стайнбек му се разминава. Ако някой пише по този начин, обикновено му се разминава и хората помнят не странните му политически лутания, а редовете, пълни с носталгия, жажда и страст.
ВИЖ КОМЕНТАРИ
ТВОЯТ КОМЕНТАР