Дългото седене води старостта

Лилия Илиева 31 July 2021

Д-р Джоан Верникос e бивша директорка на отдела за биологични и медицински науки на НАСА, водеща авторка в областта на космическата медицина, физиологията на обездвижването, стреса и стареенето. След изследвания в продължение на години на космонавти в безтегловност, на въздействието на гравитацията върху човешкото тяло и последиците от обездвижването, стреса и стареенето тя стига до извода, че най-прекият път към остаряването, сравним с пораженията, които нанася върху тялото престоят в безтегловност, е продължителното седене.

След 20-годишна възраст, напомня д-р Верникос в книгата си „Родени за движение“ (ИК Кибеа), физиологичното развитие достига върха си и започва постепенно влошаване на здравето. Към 80 години навлизаме в зоната с повишена опасност от инвалидизиращи фрактури, болести, немощ, затруднена независимост и смърт. Според д-р Верникос остаряването се ускорява в Космоса, след продължително седене и лежане и е свързано с недостатъчното използване на гравитацията. То се ускорява и от заседналия начин на живот, често срещан при хората в напреднала възраст.

Колкото повече седим, толкова повече намалява силата на мускулите, количеството, качеството и енергията им. Това води до влошаване на подвижността, равновесието и координацията. Привичното прегърбване предизвиква трайно изкривена стойка, вътрешните органи се притискат, белите дробове не действат с пълния си капацитет, забавеното кръвообращение в краката и в долната част на тялото провокира и недостиг на кръв и кислород в мозъка. Резултатът е болки в главата, шията и раменете, влошаване на зрението, забавяне на метаболизма, целулит. В кръвта остават много излишни мазнини, които се натрупват в тялото, в мускулите, в черния дроб и в бъбреците и повишават риска от сърдечни заболявания.

Повечето от нас прекарват над 55% от ежедневието си в седене. Според СЗО липсата на физическа активност е на четвърто място сред причините за смъртност. Упражненията веднъж дневно не заменят спонтанните движения през целия ден.

Позовавайки се на изследванията на д-р Марк Бенден от Центъра по ергономика на Университета в Тексас, според които стоенето подобрява когнитивните умения на човек и възможностите му да гори калории, д-р Вер-никос смята, че тайната рецепта за здраве е „прекъсване на седенето“. Първата стъпка е да се изправяме по-често. Изследванията показват, че изправеното положение повишава продуктивността, подобрява дишането, реакциите и будността на ума. Промяната в позата тренира равновесната система на мозъка и вестибуларния апарат, преразпределя кръвта в организма и стимулира сензорите за кръвно налягане в сърцето и шията, за да запази притока на кръв в мозъка и в изправено положение.

Когато се налага да седим, най-здравословното решение е да ползваме дървен стол с твърда облегалка и без подлакътници. Прегърбването в мек удобен фотьойл е рецепта за сериозни проблеми, особено ако човек има навика да задремва в тази поза. Най-добрият релакс е да легнем на пода или във вода, да се постараем да забавим дишането, да спрем да мислим и да се опитаме да се отпуснем напълно.

Докато работим, е важно да сме с изправен гръб, да гледаме право пред себе си, горната част на екрана да съвпада с нивото на погледа ни, за да не навеждаме глава. Така тежестта й се разпределя равномерно върху шията. Периодично можем да плъзгаме лакти назад или да протягаме ръце към тавана, за да освободим напрежението в гърба, да поддържаме добра стойка и да тонизираме мускулите. Хубаво е да се научим да сядаме колкото се може по-бавно и без да се подпираме.  

Втората важна стъпка е движението. Ако гледаме дълго телевизия, е препоръчително да се изправяме по време на рекламите, да се наведем да вземем нещо от пода, да приклекнем, да се протегнем нагоре и настрани.

Французойките съхраняват активността и слабата си фигура, дори да не са почитателки на залите за фитнес, защото карат велосипеди, разхождат се след работа, в метрото използват стълбите и нерядко изкачват по шест етажа в кооперацията, за да се приберат у дома. Ходенето е най-доброто упражнение за баланс и координация. Движението помага  на кръвта да циркулира, лимфната система също се пречиства от токсините, подобрява се еластичността на кожата, подобрява се стойката. При тренировките се горят въглехидрати, при обикновеното движение с по-ниска интензивност – мазнините. Основата на доброто здраве е движението през целия ден. Хубаво е по възможност да ходим много пеша, изправени, с вдигната глава и изпънати назад рамене. Да организираме срещите си с приятели на разходка, екскурзия или в парка, вместо на маса или пред телевизора. Да си припомним удоволствието от спортуването на открито – тенис на корт, тенис на маса, от танцуването.

Ако поддържаме енергията си през целия ден активна и превърнем движението в навик, според д-р Верникос ще бъдем възнаградени с енергия, спокоен сън, здраве и дълбоко чувство на удовлетворение.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР