Нова формула на лукса в Kering
Спасителната мисия на Лука де Мео за Gucci е в ход
Роселина Петкова 28 October 2025
Фенската модна група Kering SA, собственик на Gucci, Saint Laurent, Balenciaga и други водещи луксозни марки, е изправена пред слаби продажби, високи нива на дълг, мениджърски сътресения и променлива пазарна среда. От септември групата е оглавена от нов изпълнителен директор – Лука де Мео. А неговото основно предизвикателство е да превърне Kering отново в лидер на луксозната сцена.
След години на забавен растеж гигантът Kering направи изненадващ ход – успя да привлече Лука де Мео от автомобилната индустрия към луксозната мода. Де Мео пое поста на 15 септември, след успешния си мандат начело на автомобилния гигант Renault. Репутацията на Де Мео е на прагматичен лидер, способен да взема твърди решения. С идването си той обеща „бързи и решителни действия“ за преструктуриране на Kering и връщането му към стабилност и устойчив растеж. В Renault видяхме точно това – трансформацията на компанията чрез финансова дисциплина и дизайнерска визия.
Какво се случва в Gucci?
В най-добрите си години Gucci представляваше над 60% от приходите на Kering. В момента е слабото звено на компанията. А възстановяването на марката е сред основните приоритети за Лука де Мео. Опитите за съживяването на Gucci идват още преди смяната на изпълнителния директор. През март стана ясно, че Демна Гвасалия, известен само като Демна, преминава от Balenciaga – друга марка от портфолиото на Kering – в Gucci. Той замени Сабато де Сарно, чийто мандат бе кратък и не успя да генерира очакваното търговско възстановяване след напускането на Алесандро Микеле през 2022 г.
Сега очакванията към Демна са високи – той има задачата да създаде новата визуална идентичност на Gucci, която да привлече новото поколение потребители. И вече успя да приложи авангардния си подход при представянето на първата си колекция за Gucci по време на Седмицата на модата в Милано. Изненадващо за всички, колекцията се появи онлайн ден по-рано от предвиденото.

Вместо традиционното шоу на подиум акцентът бе поставен върху филм на Спайк Джоунз и режисьора на Babygirl, Халина Рейн, за измислената Барбара Гучи – „президент на Gucci и на щата Калифорния“. Ролята е изиграна от Деми Мур. Демна обясни, че филмът, който е модно съчетание на „House of Gucci“ и „The Substance“, разказва „за това как всички се опитваме да бъдем толкова съвършени и колко невъзможно е това“. Новите 37 модела, създадени от Демна, ще бъдат пуснати веднага за продажба в 10 магазина на Gucci. Това е част от стратегията, насочена към незабавно комерсиално въздействие.
На управленско ниво Де Мео предприе бързи и решителни действия за Gucci. Марката отчете спад от 25% в продажбите за първата половина на 2025 г., а оперативната печалба се е сринала с над 50%. Това се случва на фона на общо отслабване в търсенето на луксозни стоки и силна конкуренция от други групи като LVMH и Hermès. Затова първият сериозен ход на Де Мео беше реорганизация на управлението на Kering. Франческа Белетини, досегашен заместник главен изпълнителен директор, пое ролята на CEO на Gucci, а Жан-Марк Дюплекс остана главен оперативен директор на групата. Постовете на заместник главен изпълнителен директор бяха премахнати изцяло, тъй като според някои анализатори са излишни нива на управление и намаляват ефективността. Белетини ще трябва да работи в тясно сътрудничество с творческия директор Демна.
