Армине Арутунян и революцията на красотата

Моделът от Армения провокира шаблоните в бизнеса на красотата, наричат я от изключително красива до урод

Люба Вангелова 21 March 2021

Снимка: instagram.com / @deararmine

По време на ревюто на Gucci за сезон пролет/лято 2020 в Милано на подиума дефилира модел с необичайна за съвременните стандарти красота. Армине Арутунян веднага се превърна в мишена – „грозна е“, „красотата й е неразбираема“, „има неконвенционално излъчване“. 23-годишното момиче стана обект на дискусии не само в Италия, но и в цяла Европа и САЩ.

Този тип красота, досадно определяна като „особена“, ерозира правилата на индустрията – точно това, което Алесандро Микеле, творческият директор на Gucci, прави от години. Римският дизайнер въведе нова естетика, популяризираща странните лица, независимо дали става дума за модели със синдром на Даун, хора с нисък ръст или такива с неопределена полова идентичност.

Откъде идва тогава проблемът с Армине? Самият Микеле я включва в изготвения от Gucci списък със 100-те най-красиви жени на света за всички времена! И тогава настъпват трудните моменти за арменката. Оскърбленията и обидите в социалните мрежи по повод външния й вид я хвърлят в депресия, тя признава, че през пролетта на 2020-а е плакала с дни и цял месец буквално не е излизала. „Мислех си, наистина ли съм толкова грозна, или просто има много зли хора“, споделя тя пред списание InStyle. На моменти отчаяно й се иска да се върнат времената, когато никой не е знаел за съществуването й.

Различно ДНК

В нейната така некласическа красота се крие творчески ген. Дядо й Хачатур Азизян е един от най-известните художници на Армения, а всички членове на семейството й или рисуват, или организират изложби. Самата Армине е графичен дизайнер и илюстратор. Като в класическите истории тя е открита за модата случайно на улицата в Берлин (градът, издигнал на пиедестал свободата), докато била там за концерт. Сблъскала се с един от агентите на Gucci. Той бил поразен от естественото й излъчване и веднага й предложил да участва в пролетното ревю на марката. Армине приела на мига. По-късно ще коментира: „Обичайно на кастинг искат моделите да идват с токчета и да ходят по определен начин. Докато за кастинга на Gucci ни предупредиха да бъдем с обувки на ниска подметка и да ходим с обичайната си походка, изобщо – да изглеждаме така, както сме в ежедневния си живот“.



Глътка въздух за обществото

Дебатът около Армине повдига въпросите кой и защо си позволява да определя една жена като красива. В Неапол се появи графит с образа й в защита на правото й да бъде редом до определяните като красиви според обичайните стандарти жени. Някои съзират в избора на Алесандро Микеле умел маркетингов трик от типа „няма лоша реклама“. Наистина – акциите на Gucci след ревюто пролет/лято 2020 се вдигат с 9%.

Разчупване на оковите

Италианският писател Джонатан Баци обяснява еволюцията на стандартите за красота пред изданието La Repubblica: „Днес моделите често не са „красиви“, защото светът на модата променя езика си – той е много различен отпреди 20–30 години, a еротичните фантазии на обществото не са на преден план“. В отговор на критиката към нея пред същото издание Армине споделя: „Боли ме от обидите, но е по-добре да бъда различна, отколкото да се опитвам да приличам на другите“.

Противниците й са тези, които, „заклещени“ в миналото, свързват модата със супермоделите от 90-те, използвани, за да наложат pret-a-porter – красавици, събуждащи сексуални апетити, музи, граничещи в представите на „простосмъртните“ с божества. Днес моделите са анонимни, естествени, достъпни, част от нас. Избирани са според концепцията и посланието на марката, а не заради тях самите.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР