Парче от Пикасо

Ако Пикасо беше жив днес, щеше да бъде сред десетте най-богати хора в света

eva.bg 08 June 2018

Пикасо оставя след смъртта си 45 000 творби – едно изключително по обем наследство, безценни недвижими имоти, включително две огромни имения на Френската Ривиера и три къщи, както и платени права за участие в изложби, експозиции, албуми, акции, злато и артефакти, които превръщат наследниците му в мултимилионери.

Aко някой хипотетично реши да изложи наведнъж картините, рисунките, пластиките, керамиката и илюстрованите книги с подписа на Пикасо, ще трябва да наеме Емпайър Стейт Билдинг!

Една от петимата наследници на художника е Мая Уидмайер-Пикасо, 82-годишна дама, която живее в Париж. Тя е от връзката на художника с Мари-Терез Валтер. Само преди дни скица на голата Мари-Терез беше продадена за 42 млн. долара!

Пикасо среща Мари-Терез на спирка на метрото и я пита дали ще му позира. Мари е на 17, Пикасо – на 45. Бракът му с руската балерина Олга Хохлова, от която има син Паоло, е в процес на разпад. Децата на Паоло – Марина и Бернар Пикасо, са сред наследниците заедно с Мая Уидмайер. Останалите двама наследници са Клод и сестра му Палома от връзката на художника с Франсоаз Жило (впрочем единствената жена, която напуска този неустоим прелъстител). С всяка изминала година наследството на Пикасо нараства, особено с включването в търговете на колекционери от Китай, Индонезия, Русия и Близкия изток. През 2015 г. картина от серията „Алжирски жени“ е продадена на търг за 179,4 млн. долара! Ако Пикасо беше жив днес, щеше да бъде сред десетте най-богати хора в света.

Покрай разпродаването на наследството на гения избухват истински войни за права, цени, публични изяви, книги, изложби, експертизи… Защото Пикасо така и не е оставил завещание. А и са били нужни цели 6 години, за да се систематизира наследството и да се доведат преговорите между наследниците до успешен край. Този край, изразяващ се в документ, подписан от всички тях, струва цели… 30 милиона долара, платени на адвокати. Трудно е да си представим тази балзаковска сага, в която участват бивши жени и любовници, законни и незаконни деца, внуци и артдилъри, издатели и собственици на галерии и на права. Всеки иска парче от Пикасо! И това е обяснимо, защото днес той е най-репродуцираният, най-копираният, най-излаганият в галерии и музеи артист. „Ситроен“ например, френската компания за автомобили, е придобила правото да сложи името Пикасо на един от моделите си срещу 20 млн. евро. (Съвсем доскоро редакцията на EVA се возеше с две такива коли – Ситроен Гранд Пикасо.)

Интересна е и историята на една от картините на Пикасо „Госпожиците от Авиньон“, свързана с филмовата мегапродукция „Титаник“. В сцената когато Кейт Уинслет се съблича, за да позира на Леонардо ди Каприо, зад гърба й в луксозната каюта има картина. Джеймс Камерън е искал зад Кейт да стои „Госпожиците от Авиньон“ – копие, разбира се. Но компанията за управление на наследството на Пикасо начело със сина му Клод отказва, защото няма как с „потъването“ на Титаник да „потъне“ и картината, която стои в музея. Камерън не изрязва сцената с копието на Пикасо и след това му се налага да плати солена глоба. Но никой не може да спре употребата на „марката“ Пикасо – името му, самият той или негови творби са върху ветрила, тениски, вратовръзки, чинии, чанти, козметика, мебели, коли… Защото Пикасо принадлежи на всички. И всеки иска парче от гения.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР