Коко Шанел и хората, „ушити“ по нейна мярка
Преди 45 години Коко Шанел си отива от тоя свят, но огромното й, тежащо като златни кюлчета модно наследство, е живо
29 January 2016
В книгата на френската журналистка и писателка Мари-Доминик Льолиевр „CHANEL & CO: Коко и нейното обкръжение“ се проследява необикновената съдба на Шанел и отношенията й с личности като Игор Стравински, великата княгиня Мария Павловна, внучка на Александър II, Сергей Дягилев, Лукино Висконти, Роми Шнайдер. Връзките на Шанел с тях – интимни или делови, а най-често и двете, очертават многоликия и пълнокръвен портрет на тази талантлива, амбициозна, на моменти безкомпромисна, ала невероятно обаятелна жена.
Мари-Доминик Льолиевр е авторка на няколко романа, но печели популярност най-вече с биографиите на Серж Генсбур, Франсоаз Саган, Брижит Бардо и Габриел Шанел, в които успешно съчетава строгата достоверност, основана на преки свидетелства, кореспонденция и архивни документи, с емоционален, завладяващ разказ.
Предлагаме ви откъс от книгата „CHANEL & CO: Коко и нейното обкръжение“ на Мари-Доминик Льолиевр, издадена на български от „Колибри“ в превод на Красимир Петров. В откъса са описани отношенията между Коко Шанел, Роми Шнайдер и Лукино Висконти.
Зад тезгяха с изчистени форми продавачката докосва топовете муселин, подредени по цветове, пред които самият Реноар би изпаднал в захлас.
– Зелено ли? Какво зелено?
Тя разгъва три от нежните като паяжина платове. Същинска феерия във всички нюанси на зеленото се разкрива пред зелените очи на Роми Шнайдер, млада германска актриса със закръглени бузи. Обилието от разноцветни муселини тук е достойно за пазара на платове в Бомбай. Как да не се поддадеш на подобно очарование? С изискан жест продавачката завързва на врата на актрисата ефирно шалче. От нежното докосване на коприната младата жена има усещането, че уханна пеперуда пърха с криле до лицето й. Всяка фибра тук е пропита от „№ 5“, който всеки ден бива разпръскван в магазина. Актрисата пристъпва към огледалото, удивена, че нещо на вид толкова незначително изведнъж й придава въздушност.
– Крилете на феята Клошет – усмихва се Висконти, докато разгръща купчината шалове. Ала ето че се появяват и други изкушения. Върху тапицираните с кожа поставки блестят кръстчета от планински кристал, цели водопади от перли, маншети от бакелит с инкрустирани върху тях малтийски кръстове, украшения за талията, достойни за източна принцеса, прелестни обеци и брошки. Това е пещерата на Али Баба, пълна с творбите на парижки художник. У Шанел фалшивите бижута са по-красиви от истинските, същински произведения на изкуството. Обгърната от уханието на парфюма и от отраженията в огледалата, Роми иска да има всичко. А преди малко се е колебала дали да прекрачи прага. Изплашила се е от необичайно пестеливия лукс на четирите дълбоки и тайнствени витрини, покрити с черно кадифе, в които има само по един предмет, чанта, шалче, бижу, обувка.
Лукино Висконти я е увлякъл, без да й даде време да размисли. Мисия на деня е изборът на тоалет за Пупе, нейната героиня във филма Бокачо 70. В театъра Висконти режисира пиесата на Джон Форд Колко жалко, че си развратница с участието на Роми Шнайдер и нейния годеник Ален Делон. Кръвосмесителна любов между брат и сестра в Парма през ХVІ в. Висконти ги владее със своята култура, елегантност и маниери. Наполовина любовник, наполовина баща на Ален Делон, той моделира младите хора по свой образ. Роми е по-образована от Ален, но все още е млада непохватна селянка, въпреки че вече е звезда на европейското кино след изпълнението на порядъчно сладникавата роля на Сиси в едноименния сериал.
Имат среща на втория етаж с тази, която всеки тук нарича Госпожицата. Така са наричали братовчедката на Луи ХІV, както обяснява Лукино. Или пък актрисите от „Театр Франсе“. Той повежда Роми към стълбището в дъното на магазина, където заиграват отраженията им в поредицата огледала. През скрита врата проникват в бляскавия свят на Коко Шанел.