Биляна Петринска: Чувам текста като музика

Драматичната история на оперната дива Мария Калас излиза в Storytel на 27 ноември

01 December 2025

Снимка: Божидар Марков

Биляна Петринска има десетки запомнящи се роли. Вече 30 години е част от трупата на Народния театър „Иван Вазов“. Участва във филми, тв сериали, като най-актуалните ѝ роли са в касовия „Клас 90“ и феномена в БГ киното по зрителски интерес – „Гунди - Легенда за любовта“.

Популярна е с красивия си глас и има своите музикални проекти като пеещ артист. Пее и на сцената, и във филмови проекти, като гордост за нея е стъпването ѝ на сцената на „Музикферайн“ с проект на диригента Йордан Камджалов, участието ѝ не една сцена с Лиза Джерард, както и изпълненията на „Кармина Бурана”, „Реквием” на Моцарт и ораторията „Коледа” на Д. Ненов. Използва своята музикалност и артистичност в озвучаването на много филми.

През последните години Биляна Петринска е и сред любимите гласове на аудиокнигите у нас, като вече има десетки заглавия в библиотеката на Storytel. Сред тях е „Божествена“ - драматичната история на живота на оперната дива Мария Калас, чиято премиера е на 27 ноември във водещата платформа за аудио, е-книги и подкасти у нас.

Десетки заглавия в Storytel вече звучат с Вашия глас. Но кое беше специалното в биографичния роман за живота на Мария Калас?

Получих поканата да озвуча „Божествена“ на 1 октомври – Денят на музиката. За мен беше голяма чест и много приятна изненада. Мария Калас е символ на операта, символ на най-доброто в оперния свят.

Мария Калас е наричана Божествената. Това е прозвището, което тя сама си е заслужила и което остава символ на най-прекрасния, на най-мащабния, най-дълбокия и най-чувствени глас. Нейният диапазон е наистина впечатляващ. Тя е новатор в операта. Започва да играе и присъства актьорски много повече, отколкото дотогава се е смятало за нужно в оперните изпълнения. Наистина преживява това, което пее. И с това печели много сериозна публика.

Самата аз харесвам операта и имам дарбата да пея, и то с една много добра оперна постановка. Винаги съм мечтаела да включа в театралната си изява или в киноизявата си и пеене, и то не какво да е. Но опера не може да се пее навсякъде. Затова бях извънредно щастлива, когато в „Калигула“ режисьорът Диана Добрева включи мое оперно изпълнение. След това, при срещата ми с Йерней Лоренци, когато направихме авторския спектакъл „Орфей“, композиторът написа специално музика по текст на поета Рилке, която изпълнявам в дует. Изпълнявам също и част от арията на Евридика от операта Орфей и Евридика на Глук. А сега ми предстои да започна работа в театрално- танцувален проект по идея на хореографката Мила Искренова, който включва и музикални изпълнения на живо.

Така че усетих тази история много лично.

Имаше ли нещо ново, което научихте за артиста и човека Мария Калас от „Божествена“? Или нещо, което Ви докосна много лично?

От романа разбираме, че през целия си живот Мария Калас среща само двама истински човека – личната си камериерка и Мерилин Монро. Всички останали са хора, които я просто я заобикалят и които я използват. Гледат на нея като на банкова инвестиция, на някой, който им печели пари.

Всички обичат Калас, но никой не цени и не обича Мария. Обществото я принуждава да бъде такава, каквато то иска. До голяма степен характерът на Мария Калас е резултат от нейното трудно детство, от отношенията с майка ѝ, от липсата на майчина любов. Затова характерът ѝ е труден, но всъщност на нея самата не ѝ е било лесно.

Мария получава много ценен завет от нейната първа учителка, която я открива и ѝ дава криле. Може би единственият човек в детството ѝ, който я подкрепя и я извежда на пътя към славата. Тя казва на малката Мария, че гласът ѝ е гърне с жълтици. Да внимава кога ще изважда жълтица по жълтица, къде ще я дава и колко често ще я хаби. Да запази жълтиците максимално дълго, защото всичко има край.

И това е така. Хигиената на артиста, неговата отговорност към таланта, неговият труд и най-вече неговият характер в професията – това са нещата, които водят до дългосрочност на таланта. Защото всеки таланта е даден назаем.

А как помогнаха Вашата лична певческа дарба и вокална школовка, когато записвахте историята на Мария Калас? Ще Ви чуем ли да пеете?

Разбира се, аз съм достатъчно самокритична, за да не се правя на Мария Калас, защото няма кой да повтори Мария Калас, а и не е нужно. Иначе мога да предложа на Storytel и да се пее в книгите. Вокална школовка и музикалност при всяко положение са от значение за работата ми. Много е важно да имаш слух и да имаш усет за ритъм, освен че пееш. Да пееш вярно съвсем не е достатъчно. Така че всичко това е съвкупност от качества, които определено ми помагат при озвучаването и на книги, и на филми, както и при изграждането на роли, които аз играя - независимо дали в театъра или киното. Аз чувам текста като музика.

Вие имате значителен опит и с озвучаването на филми. Кое е различното и специалното в творческата задача със записването на аудиокниги?

Да озвучаваш филми изисква много – наред с добрата артикулация и правилната дикция са необходими различни умения, що се касае до ритмиката и до различността на гласа на героите. Този усет помага да разбереш разликата в гласовете на различните персонажи, да превключваш между различните героини, когато те трябва дори да си говорят една с друга. Във филма аз работя с още трима-четирима колеги и всеки допринася, но когато озвучаваш книга, си сам. Всъщност ти даваш глас на всички герои и когато има диалог, трябва да направиш лека разлика между тях, особено между децата и възрастните или между мъже и жени. Трябва да се опиташ да хванеш една черта от характера на този персонаж и да я направиш отличителна.

И разбира се, това не може да прескача нормата и добрия вкус. Аудиокнигата трябва да бъде приятна за слушане. Това не е театрална постановка. Тук трябва да има добър усет, много голяма самокритичност и вярна самооценка, за да можеш да бъдеш в потока на това да си достоверен.

Освен биографичната история на Мария Калас, с Вашия глас в Storytel звучи и биографията на друга вечна дива на музикалната сцена – Тина Търнър. Общото между двете истории е, че в тях се преплитат огромен триумф, но и голямо лично страдание и болка. Смятате ли, че блестящият талант винаги има тежка цена? И има ли разлика при мъжете и жените?

Вече имам доста опит, а и доста биографични книги. Със сигурност големият талант и големият успех изискват много жертви. Определено си белязан. Не знам дали задължително с „падение“, но когато нямаш характер, падението е на една крачка.

Дали ще попаднеш в илюзията, че разтоварваш напрежението с алкохол и наркотици и ще се окажеш в нейния капан, или ще бъдеш манипулиран, ако си имал лошо детство, родители, които не са те подкрепяли и обичали - това са много сложни натрупвания, много сложни проблематики в семейството, които така или иначе очертават пътя на тези хора. Затова животите им са като фойерверк - много бурни, много шумни, но и много кратки, и съответно с много голяма болка. На всичкото отгоре живеем в материален, консуматорски, мъжки свят.

С Вашия глас в Storytel звучат и мемоарите на дъщерята на Елвис Пресли и съпруга на Майкъл Джаксън – Лиса Мари Пресли. Обичате ли самата Вие да четете или слушате биографични книги?

Много обичам биографични книги за велики личности, независимо в кое време са живели. С тях човек някак „сверява часовника си“, мисленето си, анализира, прави оценки за себе си, за времето, в което живее, за ценностите. Имам късмет с няколко такива аудиокниги, които чета в Storytel, да работя върху себе си, да обогатявам душата си. Книгите са ни необходими точно за това, историите са за това, независимо дали ги четем на хартия или ги слушаме.

Обичам книги за хора свързани с велики личности, свързани с изкуството. Виждаш техните истории и си казваш: „Да, да, ето – той или тя са били като мен – с такива надежди, с такива копнежи, с такива разочарования, с такива сбъдвания, с такива случвания“. На биографиите на Майкъл Джексън, или на Тина Търнър, на Елвис Пресли, на Лиса Мари Пресли, се питаш: „Господи, заслужава ли си тази слава, този фойерверк, този живот като шампанско, като заря? Дали си заслужава цялата тази болка, цялата тази самота? Страшна самота“.

Но талантът не е нещо, което избираш да имаш. Избираш да го развиеш или не. Господ ти го дава и то „назаем“. И философски погледнато, Господ дава това, което можеш да понесеш. А от другата страна стои един живот, който може би е много по-дълъг, изпълнен с повече плътни, невидими, тихи моменти на щастие.

И всъщност, какъвто и да е животът на човек, важно е той да върви в баланс със себе си и да прави това, което храни душата му. Да намери своето.

„Божествена” и още над 500 000 заглавия ви очакват в библиотеката с аудио и е-книги на Storytel. Сега можете да получите достъп при специални условия - 3.48 € (6.80 лева) за първите 30 дни от абонамента.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР