Между 19 и 28 април в софийската опера и в Зала 1 на НДК предстои третото издание на „Американски балет за България“. В операта ще бъдат представени четири балета на най-големите американски хореографи, а в НДК – младата трупа на първия в света цветнокож балет Ailey II. Модерни, емоционални и атрактивни спектакли.
Тъжният танц на цветнокожите
Личната история на Алвин Ейли започва много тъжно. Когато е на 5 години, пред очите му бели мъже изнасилват 22-годишната му майка. Това го белязва за цял живот. През 1958 г. създава свой театър Alvin Ailey Dance Theater и първата в света трупа с артисти от различни националности. Те стават част от трупата му, след като са учили от класически до модерен балет през джаз и хип-хоп. Ейли не обучава танцьорите на специфична техника. Той иска от тях да изразят чрез неговата хореография своя собствен стил и смесва класическия балет с експресивността на модерните танцови стилове и театъра.
Ейли II са виртуозни, суперсекси. Прекрачват всички граници на географията, на тялото, на поколенията. В танца е включена популярната техника „Хортън“. Тя съчетава елементи от американските фолклорни танци, жестове от японски бойни изкуства, балийската неподвижност на горната част на тялото и афро-карибски елементи като хип-кръгове.
Част от спектаклите е и изящен танц по хореография на прочутата хореографка Джесика Ланг, в който прима балерината изследва границите на баланса и на възможностите на собственото си тяло, увивайки краката си с дълга бяла рокля, покриваща голяма част от сцената.
Балетът
По покана на Cultural Bridges и фондация „Америка за България” Ейли II – младата трупа на американския театър „Алвин Ейли“ – ще приключи европейското си турне в Зала 1 на НДК. В програмата й са включени четири балета, най-известният сред които е „Откровение“ по хореография на самия Алвин Ейли.
Учителите
Бившата прима и постановчик на Нюйоркския балет Даяна Уайт е за втори път у нас, за да постави балетите на Баланчин.
Киплинг Хюстън поставя „Концертът“, който сам е танцувал. Познава Джером Робинс от школата на Баланчин и разказва: „Баланчин беше икона, а Джери беше два пъти по-икона. Работата му на Бродуей го направи много известен.“
Австралийската хореографка Катрин Бенетс, солистка и впоследствие треньор в балета на Уилям Форсайт, дойде, за да подготви българските балетисти за спектакъла на Форсайт „По средата, леко издигнато“
Голямата прима и големите хореографи
Красивата прима на софийския балет Марта Петкова (дъщеря на солиста на „Трамвай номер 5“ Петко Петков) играе в спектаклите на тримата знакови американски хореографи Джордж Баланчин, Джером Робинс и Уилям Форсайт. Те са сред най-впечатляващите имена в съвременната балетна хореография.
В EVA сме ви разказвали за грузинеца Баланчин, поставил основите на американския балет. Променил класическата концепция за движение на балетната сцена. В софийската опера ще видим неговите „Кончерто бароко“ (балет, с който е открит New York City Ballet през 1948 г.) и „Па де дьо“ по неизползван 100 години откъс от „Лебедово езеро“ на Чайковски. Според Баланчин най-великият американски хореограф е Джером Робинс – който е и танцов продуцент и режисьор, легенда на Бродуей. Много от постановките на Робинс стават хит и после се превръщат във филми. Такава е „Уестсайдска история“, за която той получава Оскар. В балета Робинс въвежда уличния стил и динамиката на града. У нас ще бъде игран спектакълът му „Концертът“, който започва като класически концерт на Шопен, а накрая балетистите и балерините се превръщат в пеперуди.
А балетът на Уилям Форсайт „По средата, леко издигнато“, който ще видим, е поставян през 80-те в Парижката гранд опера по поръчка на Рудолф Нуреев, неин директор. Солистка е била наградената за първи път на варненския балетен конкурс с Гран при звезда Силви Гилем. Наричат Форсайт Антихриста. Хореографията му разширява, преобръща или направо чупи класическите канони на балета и му придава модерна и динамична форма.
Тъжният танц на цветнокожите
Личната история на Алвин Ейли започва много тъжно. Когато е на 5 години, пред очите му бели мъже изнасилват 22-годишната му майка. Това го белязва за цял живот. През 1958 г. създава свой театър Alvin Ailey Dance Theater и първата в света трупа с артисти от различни националности. Те стават част от трупата му, след като са учили от класически до модерен балет през джаз и хип-хоп. Ейли не обучава танцьорите на специфична техника. Той иска от тях да изразят чрез неговата хореография своя собствен стил и смесва класическия балет с експресивността на модерните танцови стилове и театъра.
Ейли II са виртуозни, суперсекси. Прекрачват всички граници на географията, на тялото, на поколенията. В танца е включена популярната техника „Хортън“. Тя съчетава елементи от американските фолклорни танци, жестове от японски бойни изкуства, балийската неподвижност на горната част на тялото и афро-карибски елементи като хип-кръгове.
Част от спектаклите е и изящен танц по хореография на прочутата хореографка Джесика Ланг, в който прима балерината изследва границите на баланса и на възможностите на собственото си тяло, увивайки краката си с дълга бяла рокля, покриваща голяма част от сцената.
Балетът
По покана на Cultural Bridges и фондация „Америка за България” Ейли II – младата трупа на американския театър „Алвин Ейли“ – ще приключи европейското си турне в Зала 1 на НДК. В програмата й са включени четири балета, най-известният сред които е „Откровение“ по хореография на самия Алвин Ейли.
Учителите
Бившата прима и постановчик на Нюйоркския балет Даяна Уайт е за втори път у нас, за да постави балетите на Баланчин.
Киплинг Хюстън поставя „Концертът“, който сам е танцувал. Познава Джером Робинс от школата на Баланчин и разказва: „Баланчин беше икона, а Джери беше два пъти по-икона. Работата му на Бродуей го направи много известен.“
Австралийската хореографка Катрин Бенетс, солистка и впоследствие треньор в балета на Уилям Форсайт, дойде, за да подготви българските балетисти за спектакъла на Форсайт „По средата, леко издигнато“
Голямата прима и големите хореографи
Красивата прима на софийския балет Марта Петкова (дъщеря на солиста на „Трамвай номер 5“ Петко Петков) играе в спектаклите на тримата знакови американски хореографи Джордж Баланчин, Джером Робинс и Уилям Форсайт. Те са сред най-впечатляващите имена в съвременната балетна хореография.
В EVA сме ви разказвали за грузинеца Баланчин, поставил основите на американския балет. Променил класическата концепция за движение на балетната сцена. В софийската опера ще видим неговите „Кончерто бароко“ (балет, с който е открит New York City Ballet през 1948 г.) и „Па де дьо“ по неизползван 100 години откъс от „Лебедово езеро“ на Чайковски. Според Баланчин най-великият американски хореограф е Джером Робинс – който е и танцов продуцент и режисьор, легенда на Бродуей. Много от постановките на Робинс стават хит и после се превръщат във филми. Такава е „Уестсайдска история“, за която той получава Оскар. В балета Робинс въвежда уличния стил и динамиката на града. У нас ще бъде игран спектакълът му „Концертът“, който започва като класически концерт на Шопен, а накрая балетистите и балерините се превръщат в пеперуди.
А балетът на Уилям Форсайт „По средата, леко издигнато“, който ще видим, е поставян през 80-те в Парижката гранд опера по поръчка на Рудолф Нуреев, неин директор. Солистка е била наградената за първи път на варненския балетен конкурс с Гран при звезда Силви Гилем. Наричат Форсайт Антихриста. Хореографията му разширява, преобръща или направо чупи класическите канони на балета и му придава модерна и динамична форма.
ТВОЯТ КОМЕНТАР