"Живеем във времена на смелост и риск"

Right Direction e агенция, която дава правилната посока в лабиринта от бизнеси и кариери. Създателите й Любомир Карадимов и Гергана Костадинова са перфектният тандем и в бизнеса, и в живота.

Теодора Николова 23 April 2025

Снимка: Александър Шопов

Right Direction e агенция, която дава правилната посока в лабиринта от бизнеси и кариери. Вече 14 години е на комуникационния пазар и стабилността на опита и позицията й са безспорни. Създателите й Любомир Карадимов и Гергана Костадинова са перфектният тандем и в бизнеса, и в живота.  

Любомир навлиза в рекламния бранш още 16-годишен, като ученик. В тези „древни“ на рекламния живот времена, по неговите думи, трупа опит в три рекламни агенции. След това прави завой в професионалния си път, но продължава да държи под око маркетинг бранша. Преди 14 години със съпругата му Гергана Костадинова – работила като журналист и пиар, забелязват ниша в маркетинга и заедно решават, че има какво да дадат на бизнеса и на бъдещите си клиенти. В екипа им има още журналисти, пиар и маркетинг експерти, дизайнери. По този начин могат да обхванат целия комуникационен микс. Допълват се с Гергана перфектно като тандем – с различните си гледни точки, със споровете и дискусиите. Могат да обсъждат работни въпроси и в полунощ, и на закуска. Стигнали са до етап, когато мислите за работа не са принуда, а естествено състояние и част от разговорите с твоята половинка в живота.    

Агенцията ви се казва Right Direction. Вие самите как избирате правилната посока за себе си? Колебаете ли се? Или решавате бързо?

Посоките пред нас се формират от изборите, които правим, въпросите, които си задаваме, и решенията, които прилагаме. Само погледнато от една голяма бъдеща дистанция на времето можем да твърдим със сигурност, че в дадения момент сме избрали тази или друга правилна посока за себе си. Нека не прозвучи нескромно, но след толкова години и реализирани проекти, може би не напълно, но поне през по-голямата част от времето се движим в правилната посока. Един от основните стълбове в рекламата е планирането, това е изключително важна и фундаментална стъпка. Върху този принцип стъпваме при взимането на решения, когато става въпрос за нас и нашия бизнес. По този начин елиминираме момента на колебание и за да придадем скорост на движението от планиране към действия, ние прибягваме и до помощта на нашата интуиция. През дългите години на присъствие на комуникационния пазар и натрупания опит съумяхме да я развием значително, което е един огромен дивидент за нас.  

Случвало ли ви се е да трябва да разубеждавате някого по отношение на посоката, която е решил да поеме с даден бизнес или кариера, защото преценявате, че това не е неговата посока или че тази посока е изчерпана вече?

Това ни се случва често и не само при нови клиенти, с които тепърва започваме работа, но и при клиенти, с които вече работим дълги години. Това е и едно от най-ценните оръжия – да имаш добра комуникационна агенция на своя страна, която да може да ти покаже правилната посока. Нашият подход включва много анализи и задаване на въпроси, които провокират замисляне и често корекция на поетата посока. Освен това имаме опит с много и различни пазари и видове бизнеси, което ни помага да подхождаме изключително нетрадиционно, което е и една от силните ни страни.

Често се стига до това, че на даден професионалист, вглъбен в своя продукт и услуга, му убягват широчината и възможностите, чрез които може да покаже и да изпъкне в неговата пазарна среда, да остави запомняща се следа, да привлече нови клиенти, да разшири своя бизнес. Светът пулсира в една динамична среда, в която всеки бизнес винаги да може да се подобрява и развива. Стига да иска!

Кое е най-сложно – да намериш ниша, да стартираш или да задържиш успешността на бизнеса и кариерата си?

Бих отговорил отзад напред. Наистина е най-трудно да задържиш успеха, ако веднъж си го стигнал. Да задържиш успешността на бизнеса и кариерата си иска непрестанно развитие, малки или големи промени в точната доза и в точния момент, себераздаване и най-важното - никога, абсолютно никога, да не се отказваш. Няма значение какво ти се случва в даден период, трябва да издържиш и никога да не се откажеш.

През годините на моя професионален път съм виждал сигурно стотици примери на хора и идеи, които спират още преди да стартират или малко след началото. Затова и аз винаги съм смятал за доста трудно и достойно да дадеш старт на идея или мечта. Не всеки може да бъде винен за това, че не е започнал, защото факторите, които влияят са много.

А изборът на ниша е най-лесно от трите - ако обичаш това което правиш, ако с всеки ден учиш и се развиваш, и най-важното - покажеш твоето истинско Аз и твоя личен неподправен почерк, ще откриеш бързо твоите клиенти, потребители, партньори, а защо и не твоите поддръжници и фенове.

Мислите ли, че за жените все още е по-трудно, когато става дума за успешна кариера и успешен бизнес?

Истината е, че жените все още нямат абсолютно равен старт с мъжете. Като се започне с това, че трябва да полагаме двойно повече усилия, за да докажем компетенциите си. А и за много длъжности се предпочитат мъже, които няма да отсъстват от работа заради грижи за деца например. Хубавото е, че у нас има много повече междуполово равенство и това е видно и от дамите, които представяте непрестанно на страниците на вашето списание. Всички те доказват, че могат да имат и успешна кариера, и да са прекрасни мениджъри на собствени бизнеси, но и да са майки, съпруги и създаващи уют жени.

В нашето общество по-големият процент от жените са силни, борбени, себераздаващи се, добре образовани, амбициозни, вдъхновяващи, идейни и добре работещи в екип. И въпреки трудностите в България, въпреки малкия ни пазар, вярвам, че е възможно една жена да изгради успешен бизнес или да има успешна кариера. Но със сигурност ще има нужда от едно стабилно мъжко рамо до себе си.

Кои са най-перспективните „нови“ бизнеси според вас?

Най-перспективните „нови“ бизнеси ще бъдат добре забравените стари, но съчетани с новите технологии като АI, например. Тази съчетаемост лесно може да намери почва в производството на храни и напитки, в медицинските услуги, абонаментните услуги, в качествените образователни и обучителни услуги и др. В момента се намираме в бурен подем на нови течения, моди и разработки на всякакви продукти и услуги. Другото историческо нещо, което ни се случва като поколение, е това интензивно въртящо се времево колело, което ни прави свидетели на огромни инвестиции, всеобхватност, бърз растеж, голяма покривност на пазари и след това затишие дори и големи спадове в търсенето и предлагането на дадените иновации. Живеем във времена на смелост и риск. Мисля, че можем да го наречем времето на предприемача, защото не е ли винаги била една от основните характеристики на предприемача готовността за поемане на риск, съчетана с иновация?

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР