Нина Гшайдер и Франц Ийм: Изкуството е за всички!

„Арт обектите, които харесвате, не е задължително да са скъпи и да са включени в програмата на никой друг колекционер. Вземете свои собствени решения и изпитайте радостта от това да виждате изкуството в дома си!“, съветват Нина и Франц.

Христина Бобокова 27 December 2024

Снимка: личен архив

Нина Гшайдер и Франц Ийм са екстравагантна двойка, застрахователи и колекционери на съвременно изкуство, позиционирани във Виена. Те бяха партньори на първото голямо арт изложение в България Sofia Art Fair. Нина беше в журито и играеше важна роля за селекцията на участващите галерии, арт организации и млади творци. Франц беше лектор в презентационния модул, където представи своите виждания за проблемите и предизвикателствата на пазара на съвременно изкуство днес.

Нина Гшайдер е изкуствовед, колекционер, покровител на изкуствата. Завършва история на изкуството и археология. Ранната ѝ професионална кариера включва работа с частни колекции, както и кураторска дейност. По-късно се фокусира върху събиране на средства и управление на проекти за млади съвременни художници, включително проекти за изкуство в общественото пространство и институционални изложби. От 2018 г. работи в Segurio – иновативна онлайн застрахователна компания за изкуство и музикални инструменти. От 2018 г. е член на управителния съвет на Музей за модерно изкуство (Mumok) във Виена.

Д-р Франц Ийм е изпълнителен директор на застрахователната компания TECTUS и колекционер на съвременно изкуство. Има докторска степен по икономика от Виенския икономически университет. Професионалната му дейност е свързана със създаването на нови и максимално удобни застрахователни модели, насочени към физически лица и компании, притежаващи ценни обекти. Основен фокус са произведения на изкуството, музикални инструменти, бижута, класически автомобили, недвижима собственост. Сред клиентите ще открием множество художествени галерии, фондации, оркестри и музеи.

Изглежда, че вие сте намерили перфектната комбинация между работа и страст, така ли е? Тоест с изкуство е пропито и свободното ви време?  

Определено е така! Нашата застрахователна дейност наистина навлиза дълбоко във всички области, свързани с изкуството. А в свободното си време обичаме да ходим в музеи, да се срещаме с артисти и да гледаме нови представления. Така че това наистина е един завършен кръг, подхранван от изкуството.

Вие работите в сферата на застраховането на изкуство и ценни предмети, но как попаднахте в тази специфична индустрия?

Всичко започна с Франц, който има опит в бизнеса, докато аз съм учила история на изкуството и археология. Той е работил за един брокер и тогава е научил много за застраховането. Наскоро и аз с вълнение осъзнах, че бизнесът има толкова много потенциал за промяна и нововъведения. Така започнахме да работим заедно. Доста добър екип сме с различния си набор от умения.

Вие самите сте страстни колекционери и сте запознати със специфичните проблеми на колекционерството. Това доколко помага в работата ви при застраховането на изкуство и комуникацията с клиентите?

Изключително много! Логично е да сме изпитали определени проблеми от първа ръка, като например архивната работа, съхранение, транспорт или реставрация на произведения на изкуството. Разбира се, имаме и доста голяма мрежа от фирми и контакти, към които да насочваме клиентите си. С повечето хора самите ние сме работили и те наистина са наясно какво може да очаква един клиент.

Каква е тенденцията и съотношението в застраховането на изкуство от частни лица спрямо това от големи арт институции и организации?

Има баланс, тъй като колекционирането на произведения на изкуството стана по-желано като инвестиция през последното десетилетие. Вече в много аспекти  частните колекции определено могат да се конкурират с музейните колекции.

Какви за вас са най-интересните за застраховане арт произведения?

Не е едно произведението на изкуството, което разтуптява сърцето ни,  толкова са много!  
Сигурно си мислите за Salvator Mundi (в превод: „Спасителят на света“, картината на Леонардо, продадена на търг в Christie’s Ню Йорк през 2017 година за около 450 милиона долара) или нещо от този мащаб? Говори се, че това конкретно произведение се съхранява в митнически склад (освободен от данъци) в Швейцария.

Наш съвет към колекционерите е, когато застраховат, да не акцентират на едно-единствено скъпо произведение на изкуството спрямо цялата си колекция. При единичното произведение рискът е доста концентриран, докато колекцията предлага разнообразие от рискове. Освен това единични не толкова скъпи произведения от колекцията пътуват по-често до изложби и като цяло са повече в движение, съответно по-изложени на рискове, отколкото един много ценен арт предмет.

В момента  много ни харесва да застраховаме цигулки Stradivari, защото всеки инструмент има своя собствена уникална история и е увлекателно да я научиш в процеса на работа. Звукът на тези инструменти е пленяващ, той изпълва нашите концертни зали, които не се заключват, но там работят хора, които им се наслаждават всеки ден.

България е място с голям потенциал за развитие в областта на пазара на изкуство, тъй като не е разработен достатъчно добре.

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР