телевизионните мафии
10 September 2007
Какво е мафия? Голямо семейство, членовете на което работят в една посока - да се оберат всички възможни пари, които се търкалят наоколо. Семейство, което се подкрепя по всевъзможни начини, застава като скала зад сгафилия член, много рядко допуска до себе си външен човек и то след триста изпитания.
Какво е телевизионна мафия? Не много голямо семейство, което се стреми да обере всички възможни пари, които се търкалят наоколо под формата на реклами. Семейство, свързано не чрез един офис, а в една кауза, което застава зад всеки свой член във всяка ситуация.
Всяко телевизионно семейство живее свой собствен живот и има свой собствен почерк, по който го познават зрителите. Трудно приема външен човек. И то след триста кастинги.
ЕВА ви предлага да разберете нещо повече за "законите
на телевизионната мафия" - чрез хората, които работят в най-гледаните
предавания.
семейството
на дон магърдич не обича "извънбрачните" флиртове
семеен девиз: прави комерсиално предаване, не лъжи рекламодателя с фалшив рейтинг, но закови зрителя на стола
текст михаела петрова
фотография светослав караджов
Магърдич Халваджиян, или "Маги", е на 35. Собственик на продуцентска къща "Глобул филмс", която продава предаванията си "Море от любов" и "Сладко отмъщение" на bTV и "Фатално привличане" и "Точка на пресичане" на МСат. Режисьор по образование, кинаджия по душа и работохолик по природа, не се захласва по "изкуството заради самото изкуство", а гони
формулата "хляб и зрелища",
т.е. комерсиален медиен продукт. "Не се вманиачавам на тема рейтинг. Критерият е, че рекламните блокове в моите предавания вече надхвърлят 10 минути. Не можеш да залъжеш търговеца с фалшив рейтинг. Той си дава парите там, откъдето ще спечели. "Море от любов" възвърна първоначалната инвестиция за около 10 предавания."
Как? Като заковеш зрителите пред телевизора. И всеки втори човек в трамвая коментира предаването ти. Разковничето според него е не какво се случва, а как хората реагират. Неочаквани емоции, сблъсък на характери, изненадващи обрати и за самите водещи - или казано на езика на глобалния медиен свят -
формулата "реалити шоу"
Влади Априлов - лицето на "Сладко отмъщение", казва: "Предаванията тип "реалити шоу", в които истински хора реагират при истински обстоятелства, вече се разраснаха до цели телевизионни канали, които излъчват по 24 часа. При скритата камера правим нещо още по-трудно - тези хора дори не знаят за какво става дума. Всяко предаване е инфарктна ситуация - правим някакви супер сценарии и постановки за някой, който и хабер си няма от тази работа. Неприятните изненади са, когато тези хора или въобще не реагират над това, над което си се блъскал, или реагират по свой си начин, който ти тотално не можеш да предвидиш. За нас е успех, когато сме предвидили как ще реагират "жертвите". Зрителите виждат тези предавания."
В кухнята на "Сладко отмъщение" недопечената питка се изхвърля. А там "основният готвач" е Николай Йорданов, по-известен като Кольо Гилъна - бивш фронтмен на група "Контрол", сега мениджър на предаването.
Кольо Гилъна: "Беше прекрасен ноемврийски ден, обадих се на Магърдич и той каза: знаеш ли, че имам една идея. А аз казах знам, обади се на Влади". Кольо и Маги се познават от 8 години, а с Влади се познават от Бинго "Нова".
Другите основни лица са сценаристът Ангел Еленков (бивш кадър на "Каналето") и режисьорът Станислав Дончев. "По принцип "Глобул филмс" е едно голямо семейство. Заедно правим клипове, реклами в дните, свободни от предавания. Като в една музикална група, не можеш да питаш: сега кажи кой дава идеите. С Маги може да сме приятели и всичко да е ОК, но има моменти, когато "ни дърпа ушите". И в повечето случаи с пълно право, особено, когато направим някой гаф в стила на вицовете "чул, но не разбрал", твърди Гилъна.
гафовете
За един месец - близо осем провалени скрити камери! Кольо: "Примерно правим камера на Любо Ганев - страхотна подготовка, танци, костюми, араби, арабки, всички играят добре, той реагира както сме предвидили, и изведнъж този човек - 210 см, става и вижда камерата, скрита най-високо. Явно не сме си представяли колко високо е достатъчно високо за неговия ръст. Йожени Бел пък обърка вратата, през която й казаха да излезе, и нахълта в ПТС-а (подвижната телевизионна станция, в която е цялата техника за запис и където е скрит екипът). Все едно някой ме хвана за гърлото!"
Тези гафове обаче им дават възможност да работят много, да работят повече и да работят по-интересно от другите. Или както казва Влади, "в държавните медии е пълно с хора, които са на работа. А ние тук сме се събрали, за да вършим работа. Много харесвам принципа на Маги - правиш добър продукт - на пазара си, правиш лош - отпадаш".
реалити шоу с романтичен привкус: "Море от любов" и Наталия
"Море от любов" е идея на Маги от преди пет години, но кастингите за водещ са останали без резултат. И тогава се появява Наталия... "Една вечер си говорихме за взаимоотношенията в семейството, казва Маги.- Бях много силно впечатлен, че мислим еднакво. Аз съм от заклетите моногамисти (независимо дали хората от екипа му си вършат добре работата, ако ги хване, че не са моногамни, нещо му пречи да им се довери изцяло - бел.ред.). За първи път с жена ми се запознаваме с друга такава двойка. Наталия и Денис са абсолютно като нас - някакви такива залепени. После Влади Априлов ми каза, че тя пише много добре. Тогава й предложих."
Наталия е бивша водеща на "Формула 5" и "Рококо", съпруга на Денис - бивш "Ахат", сега президент на "Витоша Ентертеймънт".
"Не вярвах, че това предаване ще потръгне, защото моите идеи бяха изцяло лишени от комерсиалност, докато всичко, което прави Маги, е комерсиално. Аз си се представях като фея на любовта, пишех философски, поетични текстове. Абсолютно невъзможно ми беше да кажа "Гошо ревнува Пенка". Маги ме върна на земята, като каза, че публиката ще ме възприеме като Кашпировски".
бусът като офис -упражнение в екипна работа
"В буса, с който обикаляме България, сме 11 души - разказва Наталия. - Когато за първи път ни се вдигна рейтингът и аз радостно им съобщих новината, се намери един да каже: това някои от нас не ги интересува. Тогава си поставих за цел по време на пътуванията да се сближим като хора и полагам старание да няма неясни неща в отношенията ни. Работим на принципа - ако правиш грешки, но аз те обичам, няма да те изхвърля, а ще ти помогна да направиш максимума, на който си способен. Може да изглежда, че караме повече на емоция, но е факт, че колкото по-близки ставаме, толкова по-добро шоу се получава. Подобни предавания не могат да имат успех, ако някой от екипа има чувството, че е "шивач на ишлеме".
И в нейното предаване има не по-малко инфарктни моменти, отколкото при Влади Априлов.
По време на снимките за ЕВА токът в студиото спря за повече от 4 часа. Инфарктното не беше очертаващата се възможност да работят до полунощ, а това, че в студиото чакат осем двойки (по две за всяко предаване) в сложни и деликатни отношения, някои едвам уговорени да дойдат.
Единият "основен герой" дори седеше навъсен с поглед, вперен във вратата. Осем напълно различни емоционални проблема, включително драмата на една лесбийска двойка. Ако енергията на целия екип не беше насочена към овладяването на техните емоции, можеше да има четири провалени предавания и толкова объркани двойки.
Ако тази работа ви се струва лесна, чуйте Наталия: "Когато веднъж подготвяхме събирането на една семейна двойка, жената обяви, че мъжът й никога няма да се промени. Той пък ми остави венчалната си халка в пликче, ако жена му категорично откаже да се съберат. И ние, целият екип, му станахме гарант - имахме основание да му повярваме и в крайна сметка й казахме, че ставаме залог за техните отношения. Не сме длъжни да го правим, но понякога историите на хората толкова ни увличат, че вече не работим за шоуто, а за да им помогнем."
В заключение: Хората, които работят за Маги, научават, че могат повече отколкото са си представяли. Защото са голямо моногамно семейство, което се забавлява, работейки, прави пари и знае, че и да сгафи, "семейството" е зад гърба му.
Това е
извънбрачната авантюра на арменския "дон" Магърдич Халваджиян.
cемейството на нико
тупарев & сиа - най-успешната тв фабрика
семеен девиз: стани богат в тв бизнеса като заложиш на приятели, които са
издържали проверката на годините, и играй ва-банк
фотография светослав караджов
Какво е общото между Ники Кънчев от "Стани богат", Ути Бъчваров от "Вкусно", Део от "Джубокс", Иван и Андрей от "Сблъсък", Дидо от "Семейни войни" и Аспарух Минчев от "Столът"? Това е Никола Тупарев, по-известен като Нико Тупарев. "Не съм само аз", бърза да уточни той. - Ние сме четирима съдружници, които също трябва да са на снимката!"
Нико е най-популярният от "СИА Адвъртайзинг", макар че е привлечен към фирмата последен от четиримата. Вика го старият му приятел - оператора Росен Цанков, синът на съпругата на Стефан Данаилов, с когото се познават от деца. Другите двама са операторът Димитър Гочев и Димитър Митовски (Митака), който е аниматор и режисьор. Преди да стане четвъртия в най-успешната фабрика за телевизионни предавания, Нико продава джинси с променлив успех, произвежда докерски шапки, учи в датски колеж, работи като момче за всичко в адвокатска кантора. Първите си пари печели с актьорска игра, при това - като партнира на Калоянчев в "Ян Бибиян". "Имаше една сцена, в която аз изпускам едни яйца, в резултат на което Георги Калоянчев ме спуква от бой. Нямаше никакво маркиране, той така ме наби, както и родителите ми никога не са ме били", обяснява актьорските си неволи Нико.
Като шеф на рекламния отдел в Пепси - "Агрима" той трябва да направи първата кампания на "Миринда". Росен Цанков идва на среща с него с оферта от СИА. "Пускахме готови рекламни клипове на деца, за да видим какво ще им хареса. Смешното е, че предпочитаха варианта с голи жени на плажа. Накрая купихме колумбийска версия на реклама за напитката, защото излизаше по-евтино, отколкото да я правим тук. От цялата работа обаче, аз се запознах със съдружниците на Росен и реших да мина от другата страна, тъй като парите са при рекламата. Така отидох в "СИА".
"200 царе на киното" е първото, доста амбициозно предаване, което предлагат на БНТ. То, заедно с "Каналето", е първата външна за БНТ продукция, а също и за целия телевизионен пазар . "Следва проектът "Вкусно".
формулата на "Вкусно": Ути готви само мръвки, режисьорката е вегетарианка, а операторът е суровояд
Ути Бъчваров и Нико са приятели от много години, а кулинарното шоу е тяхна стара мечта. Но Ути непрекъснато играе злодей в чужди продукции, снимани у нас. Майка му пък им превежда кулинарно предаване по френската телевизия. "Няма да забравя една мускетарска рецепта за приготвяне на гъска. Цяло предаване беше посветено само на шията й, която се пълни с трюфели! Първите проби насред много спорове направихме с VHS-камера в кухнята на Ути с изрязани от вестник палачинки. В началото всичко- дизайн, режисура, снимки правехме ние, съдружниците. После постепенно замествахме себе си с други хора. Росен Даскалов - Тичъра например е минал като оператор през всичките ни предавания. Сега е в "Семейни войни", "Столът" и "Джубокс". От там пък изобщо не можем да го махнем, защото вече е персонаж. Той подава реплики на Део зад кадър. Тичъра е много интересен човек - голямо мрънкало, но е много свестен. Бил е барабанист в "Арт генерация" и в една от групите на Соня Васи в Америка. Ожени се за режисьорката на "Вкусно" - Ирена Маркова. Смешното е, че той не яде месо, покрай него и тя спря, а Ути непрекъснато готви нещо с мръвка. Новият оператор на "Вкусно" пък минава всички граници, защото е суровояд. Абе, Ути е в страшна драма заради тях.
формулата на "Джубокс": импровизация вместо сценарий
Идеята за "Джубокс" е моя и на Митака. Впоследствие установихме, че една музикална класация е много сериозен бизнес. Предаването се разви успешно благодарение на Виктор Чучков, режисьора. С него се познаваме още от пробните снимки за "Йо-хо-хо" (в които Нико е участвал ). Део пък беше избран за водещ съвсем случайно, когато правехме кастинг в заведението "Ел кабана", където беше барман. Разликата между първите и последните предавания е колосална. Направо е много зле в първите."
"Сега обаче скри шапката на прословутия водещ от MTV Нийл Кол", намесва се Ники Кънчев. "Снимахме с него едно издание на "Джубокс" и той така се шашна, защото адски се притеснявал пред камерата и непрекъснато му трябвал текстът. А Део си импровизира."
С единия сценарист на "Джубокс" - Сашо Жеков, Нико се познава от контактите си с издателство "Бард", където Сашо бил един от много добрите преводачи. Той препоръчва Ники Кънчев на Нико, който пък го е забелязал в едно телевизионно предаване. Така Ники Кънчев става другият сценарист на "Джубокс". "Повечето хора при нас са дошли по този начин. Много държа на мнението на колегите и приятелите, които уважавам. Ако те ми препоръчат някого, аз им се доверявам напълно."
формулата на "Стани богат": за да спечелиш, играй ва банк
"В началото снимахме "Стани богат" в Румъния- жестока организация и сериозно предизвикателство . Бяхме заложили адски много пари и договорите бяха такива, че ако се бяхме издънили, нямаше сега изобщо да съществува "СИА Адвъртайзинг". Трябваше да играем "ва банк", защото не е лесно да се снима в Румъния. Половината публика бяха румънци. Аутокюто (текстът на водещия, който върви над камерата) не беше кирилизирано и Кънчев трябваше от 8 м да чете текста си на латиница. Зрителите сигурно са си казвали: Абе, тоя човек защо не сте го научили да чете?! Екипът също беше румънски. Хем им плащахме, хем трябваше и да ни учат, за да не работим повече с тях т.е. парите им от нас ще спрат в един момент. Отивахме и снимахме за един ден от 8 сутринта до 8 вечерта 8 последователни предавания. После пътувахме обратно. Ники Кънчев тичаше между всяка следваща част от играта в гримьорната да се преоблича с нов костюм. От ставането в 5 ч. сутринта и умората един път се опита да се намъкне в обувките №42 на румънския водещ на същото предаване, при положение, че носи 45. Ники Кънчев е човек, на когото винаги можеш да разчиташ."
В "СИА Адвъртайзинг" всеки е в някакви сложни приятелски връзки с някого. Оказа се, че дори Андрей от "Сблъсък" е дошъл при Нико чрез приятел на майката на Ути. "Иван и Андрей са много различни и много еднакви едновременно, казва Нико. - Напомнят ми за моите години в "Агрима", когато пиехме до 5 часа сутринта, а в 7,30 трябваше да съм на работа. Сега вече не мога да си позволя подобен режим, защото много се изморявам."
Концепцията на "Сблъсък" е на Иван и Андрей. "Стани богат", "Семейни войни" и "Столът"са форматни предавания т.е. концепцията е на чужди компании, а СИА има правата да ги прави у нас. "В момента "Сблъсък" е най-успешното изцяло българско като замисъл предаване след "Шоуто на Слави", твърди Нико Тупарев.
още тайни от фабриката
Всеки нов проект им носи и престиж, и пари. Във фабриката за тв предавания с нейните дъщерни фирми сега работят повече от 150 души - това си е вече институция. Само за "Стани богат" са ангажирани 60-70 човека.
Нико обобщава: "Правим добри, завършени тв продукти, защото имаме техническо обезпечаване, сериозна постпродукция. Всичко е с легално закупен софтуер, за разлика от други в този бранш. Работим с най-новата и най-добрата техника. Ние сме последните, купили кинокамера в България през последните 20 години. Нов модел, на 35 мм. С нея снимаме рекламите си и затова те стават по-хубави. Имаме и най-добрия кран за придвижване на тази камера. В един момент, когато си инвестирал, няма как да не ти се върне. Другото немаловажно е това, че ние, четиримата собственици, се допълваме, заедно с нашите колеги и приятели в креативния момент. Силата ни е в това, че приспособяваме продуктите си към българския пазар. Много наши колеги крадат идеи, без да ги променят. Имаме успех, не само защото адаптираме чуждите концепции за предавания от типа на "Стани богат" и "Столът". Стараем се и винаги да разберем точно за кого трябва да са предназначени. Накрая успяваме да направим така, че да достигнат до аудиторията, в която се целим. Това става след много разговори между сценаристите, режисьорите, водещите, асистентите им. Ползваме консултациите на психолози, както и на кадри с опит в телевизията. На практика ние нямаме предаване, което да не е в сериозна конкуренция в ефира. Въпреки това, където и да ги сложим, бием останалите. "Сблъсък" например бие по рейтинг в неделя сутринта и "Нова телевизия", и БНТ. Неслучайно "Чай" бе преместено в по-късен час.
"Стани богат" е в трудна ситуация. На гърба е на новините по Канал 1 и филма по Би Ти Ви. За София ги бием и двете. "Вкусно" пък бие сериалите, които са по същото време по другите телевизии. Но това пък става, защото е в блок с "Дързост и красота". По принцип не може 10-минутно предаване да бие сериали. Имаме амбицията да отцепим част от софийската аудитория на "Дързост и красота" със "Семейни войни ". "Войните" са голямо предизвикателство, защото в събота съвпадат с филми, които струват примерно 20 милиона долара, а ние сме с предаване за 10 000 лв. Трябва да се бориш с Майкъл Дъглас или Джак Никълсън и ние сме единствените, които го правят. Това е все едно да излезеш да се биеш със Слави Трифонов.
За
рейтингите се доверяваме на пийпълметричното изследване на "Галъп".
Всички телевизии продават рекламното си време на базата на него и ние като
външни продуценти се отчитаме според същите данни. Това е ситуацията на пазара
и ние се съобразяваме с нея. "
cемейството на kаналето - интелектуалци, обединени
от житейска кауза, а не от
евтин шоубизнес
формулата на успеха: добра политическа сатира без заиграване с политически партии и медийни лобита. Отлични актьори и режисьор, който провокира таланта им. Харизматичен водещ.
текст михаела петрова
фотография светослав караджов
Историята на Каналето е толкова стара, че вече заслужава да бъде изучавана в учебниците. И специално място там трябва да се отдели на феноменалния им рейтинг - той е винаги най-висок, когато пак "са ги пуснали в ефир, след като са били спрени за известно време. Най-малкото това означава, че са липсвали и че хората ги очакват като даденост, която им се полага по право.
На практика няма друго предаване, освен "Панорама", "По света и у нас" и "Сънчо", което да се асоциира внезапно с Канал 1 на БНТ, въпреки неколкократните "разводи" между тях.
голямото противопоставяне - Слави/Каналето
Няма как - интересът на публиката какво ще направят хората на Слави и какво, тези от Каналето, все още мотивира зрителите да гледат паралелно и едното, и другото шоу и да ги сравняват. Може би едва внуците ни ще престанат да го правят.
Камен и Жоро въпреки това леко негодуват: "Ние нямаме нищо общо като тип шоу-програми. Нашият политически коментар става чрез драматургия, чрез кино-прийоми и спектаклови методи, а не чрез прав текст от журналистически тип. Така че телевизионното ни присъствие не може да се сравнява по нищо. Неговите предавания са супер, но са друг тип и имат други изразни средства. Предаването, което той прави, му позволява да изяви най-много себе си, а това, което ние правим, позволява да изявим най-добре това, което ние имаме като взаимоотношения между актьори, режисьори, сценаристи."
формулата - политическа сатира
"Нашата цел е да правим политическа сатира, казва Жоро Торнев. -Имаше един момент, в който решихме, че Каналето трябва да е кабаретно предаване - хумористично и незлобливо, с по-силен актьорски елемент. Но тази форма все още е много далеч от действителността, която ни заобикаля и надали някой има нужда от нея. Опитвали сме всички възможни форми в света за правене на хумор по време на концертни и телевизионни изяви и открихме, че това, което наистина вълнува публиката, е какво става със собствения й живот и в собствения й хладилник."
формулата - борба с авторитета на "основното семейство"
"Ние сме много силни и много различни индивидуалности и не може това да не оказва натиск върху новите ни колеги, твърдят Камен, Тончо, Мартина и Жоро. - Но това е полезно за тях, защото така или иначе целият живот е борба с авторитети. Ние също до ден днешен се борим с авторитети и затова сме оцелели. Като режисьор нямам нужда от хора, които да изпълняват мои прищевки. Режисурата не е това, макар да е широко разпространено точно обратното схващане."
Хората зад кадър през годините са се сменяли. Неизменен е само един от тях - Жоро Торнев
Той е продуцент, управител на фирма "Джиджи биджи" и основен режисьор на предаването от първия миг, час и ден на Каналето. Макар че прощъпалникът му в телевизията е последното Ку-ку - онова неизлъченото, за държавата Мултитрон.
Марта: Жоро е най-божественият мъж и най-подходящият като ръководител, защото е като диригент, който флиртува на ръба на сексуалния намек с женската част от екипа. Всички жени лудеят по него и затова се стремят да дадат повече от себе си. Доскоро можеше да флиртува само с мен, сега малко се разкъсва, но това само го прави още по-желан.
Камен: Това е човекът, който изгражда стратегията и много добре умее да балансира между хора, които се познават от 100 години, и тези, които идват в нова среда и не се чувстват много уютно в началото. Много добре умее да провокира всички нас.
Тончо: Нашето предаване се прави по ясни и правилни закони, както е например в операта. Там трябва да си с много голямо въображение, за да надскочиш клишето. Не ни притеснява, че повтаряме схемата, защото вътре в нея не се задоволяваме с рутината, а търсим още и още. В този смисъл Жоро е човекът, който от идеите, за които разговаряме и спорим, успява да отсее най-добре същественото от плявата. Когато ни се е случвало да се отчаяме, именно Жоро ни дава сили да продължим.
Каналето е джаз...
като реализация, според неговите идеолози, сценаристи, режисьори. И те твърдят, че общата им кауза е това, което изгражда взаимоотношенията и което ги кара да правят не просто смешки, а постоянни импровизации върху най-актуалните и болни проблеми, с които живеем. И твърдят, че плащат висока цена за своята чест
...и независимост
"В това телевизионно пространство, наситено с медийни лобита и интереси, основаната ни цел е да разберем дали можем да издържим психически да бъдем независими. Тоест да не поемаме ангажименти, както правят всички други, провъзгласени като "медийни герои на времето". Голяма част от нещата в България са политическа сделка и лобистична операция, свързана с реклами, с пари, с глупости на търкалета. Само един пример - тъй като си позволяваме да псуваме "24 часа" и "Труд", като медии, които смятат, че не може да има никакъв коректив за тях, в тези медии не е написана една дума за никого от Каналето през последната година. Или в краен случай пишат, че ще ни спират. Това е лъжа, но медийната изолация е част от цената на независимостта. По тази причина за никого от нас Каналето не е финансова кауза. Ние изкарваме пари от други неща - Камен е собственик на телевизионния канал ММ, аз и колегите ми правим клипове. (Жоро Торнев е сред най-известните режисьори на реклами, има награда в Кан за една от рекламите на Мобил-тел). Имаме доста начини да изкарваме пари, за да не ни се налага да демагогстваме и да изричаме лъжи, за да стоим на екран. Каналето за нас не е евтин шоу-бизнес, а житейската кауза на хора, които участват много активно в живота на тази страна, които са искрени в желанието си да променят този живот към по-добро.
истината за рейтингите
"Не
вярвам на рейтинги, твърди Жоро Торнев. - В България рекламните агенции, хората, които правят
маркетингови проучвания, социологическите агенции, са концентрирани в едно медийно
лоби, чиято единствена цел са парите. Не мога да се съглася, че 400 човека, при
които има кутии за така наречената "пийпълметрия", могат да бъдат
представителна извадка. Как ще ми
обяснят, че Ринг + има рейтинг 0, когато излъчва Формула 1, при положение,
че аз не познавам мъж, който да не гледа Формулата. Критерият ни за аудитория
са хората, които се събират на нашите концерти, или когато на следващия ден
след предаване ни спират по улиците и коментират това, което сме излъчили, или
кажат "Браво за вчера".
семейството на слави трифонов инвестира пари в хора, а после във
всичко останало
семеен
девиз: един за всички и всички (100 души) зад Слави Трифонов
текст рослава куманова
фотография
светослав караджов
На 27 ноември точно преди 2 години стартира "Шоуто на Слави". Днес
около 2 милиона българи всеки делник задължително превключват на bTV в 22,30 ч.
Гледат шоу № 1 в България, чийто водещ вече е национална икона.
формулата на успеха: точна и ясна концепция
"Шоуто на Слави" не е копие на това на Дейвид Летърман или на шоуто на Джей Лено по NBC, казва шефът на сценарния екип Росен Петров. - Още тогава преценихме, че типичното американско ток-шоу няма да върви в България. Това на Джей Лено е много по-просто като формула от нашето. Той има няколко вица в началото и трима гости, почти винаги с рекламна цел - да представят нов филм или албум. В Щатите водещият доминира и е меко казано заядлив. Ние сме по-умерени в шегите. Не питахме например Франц Бекенбауер защо непрекъснато се жени за секретарките си, както би станало в едно немско шоу. Представихме го като голям спортист и треньор. Това впечатлява чуждестранните ни гости. Типичен пример за американско шоу е това, което се получи с Венета Райкова. То изобщо не беше замислено като такова и е изключение. В очите на повечето хора излезе, че Слави я бъзика през цялото време. Но идеята, отиграна и на репетициите с нея, беше да се води светски разговор и именно светските маниери се пародират - пият чай, говорят с недомлъвки и се шегуват. Но в ефира тя реагира неочаквано.
Общото правило е, че чужденците се отпускат, когато светне лампичката на камерата, а българите се стягат. Най-странното е, че така реагират дори и хората от медиите. Случва се дори и на свикналите със светлините на прожекторите. На Запад такова шоу е личен бизнес за поканения. Когато Жан-Клод ван Дам дойде, си казах, че е абсолютен темерут. Свит, консервативно настроен, подозрителен. В следващия момент влезе в студиото и направи супер шоу. Той знае, че това е телевизия и трябва да се хареса на всички. Същото бе и с Лоренцо Ламас и Били Зейн.
Какво става, когато гостите се откажат в последния момент?
"Имали сме покъртителни истории. Веднъж трябваше да ни гостува състав за ортодоксално пеене. Оказа се, че има два с едно и също име. Едните - супер професионалисти, а другите - въобще не могат да отлепят и с психопатични наклонности. Оказа се, че сме поканили точно тях. Отпаднаха, а нямаше резервен вариант. Спаси ни Сашо Диков, когото докарахме в последния момент от един стадион. Стана супер шоу. Имали сме и гости, които се разболяват. Веднъж един такъв се разболя в 17,30 ч., когато сценарият е готов и след половин час започва репетицията. По принцип българинът още няма уважение към участието си в шоу програма. Изобщо не мисли, че някой изпълнява някакви договорни задължения, вкарани са определени блокове с реклами. По цял свят за такива участия се подписва договор. У нас всичко се крепи на добро отношение, въпреки че се опитваме да наложим твърд стандарт.
Нямаме случай с гости от чужбина, които да кажат, че са болни и да не спазят уговорката. По принцип в началото те се отнасят с леко подозрение към това, какво може да им се случи в една телевизия в България. Дзукеро например имаше изисквания бендът да се състои от 9-има негри с бръснати глави. Дойде и каза, че няма да пее. Но като чу как свири "Ку-Ку бенд" и видя нашето отношение към него, не само че пя, но изпълни за първи път на живо "Baila Morena". Той просто не е допускал, че в България може да има бенд с такъв звук и да участва в подобно шоу. Сега, след като са ни гостували 30-40 такива гости, в техните среди вече е тръгнала информацията, че в България има такова шоу и то е добро. Например Нийл Кол от MTV беше обявил в официалния бюлетин на тв канала, че ще е гост на българския Дейвид Летърман. Това, че бяхме номинирани за EMI, също много ни помага. Това означава за тях, че вече сме достигнали някакъв висок стандарт.
Какво става, когато Слави не хареса изненадите на сценаристите?
Известно е, че за 1/5 от нещата в сценария Слави не е подготвен. "Изненадите ни в повечето случаи водят до приятна развръзка, става по-интересно. Има и такива, заради които после ние си го отнасяме от Слави", обяснява Росен Петров. Например изненадата на последния му рожден ден. Първо музикалните кашове бяха закачки като като "Луди-млади години" и "Остаряваме бавно". После, вместо един скеч с клошар, влязоха Любо Нейков и Руслан Мъйнов, преоблечени като 100-годишните съученици на Слави. В ефир всичко мина добре и никой не разбра. Но после! Първо Слави се ядоса, защото според него гостенката Патриша Веласкес от "Мумията" е била адски готина, но той не могъл да реагира добре. Второ, ние за капак не сме си спазили обещанието. Да видиш какъв скандал ни врътна на мен и на режисьора и то на рождения си ден."
"Когато Слави Трифонов крещи, изпада в амок", продължава Росен. "Ние вече си пускаме крясъците му по време на репетиция. Камерите снимат постоянно, защото той има направо зловещи изявления. Ако например мине муха, започва тирада за вредата от мухите от сорта на: Тази муха тук се чувства като у дома си. Това е нейният дом. Къде работим ние?! Имам чувството, че живея в тъп виц! Това е изразът, който Слави употребява минимум 5 пъти на ден."
Как работи днес добре смазаната машина "Шоуто на Слави"?
Основните хора са сценаристите, общо 20, и двата екипа, които осигуряват гостите. Иначе в цялото предприятие са около 100 души. Сценаристите се събират в 10 часа, четат вестници и нахвърлят идеи. Сценарият трябва да е напълно готов най-късно в 18 часа, когато е основната репетиция. Преди нея "Ку-Ку бенд" се събира още в 14 часа за музикална репетиция. Гостът не присъства на основната репетиция преди записа в 20,30 ч. Слави не разговаря предварително с него. "Не ги срещаме нарочно, защото смятаме, че най-добре е да се разчита на първата емоция при запознанството им. Изключение правят гостите-певци, които ще изпълняват нещо с бенда и трябва да го репетират."
Защо шоуто е мъжко по дух
"Хуморът като цяло е мъжко явление навсякъде по света" , обяснява Росен Петров. "Не знам да има жена-водеща на забавно ток шоу. Това на Опра Уинфри е социално. Фактът, че с хумор се занимават повече мъжете сигурно е въпрос на психология. Когато мъж води такова шоу, логично е повечето неща да бъдат писани от мъже, за да съответства на неговия характер. Не мисля, че имаме някакво сексистко отношение към жените. Между другото Калинка Тодорова има такова мрачно и сексуално чувство за хумор, че никой не би се сетил, че жена е измислила нейните сценарни находки. Мисля, че е хубаво това, че при нас работят повече мъже.
Второто основно звено в шоуто са екипите за гости. Единият е от четирима души, начело с Евтим Милошев. Те отговарят за гостуванията по специална програма, съвместна с МТел. Работата им е да докарват гостите, които идват в България специално за "Шоуто на Слави" като Лий Чайлд, Лех Валенса. С такива хора се водят преговори, подписват се договори, купуват се билети, осигурява се охрана, резервират се хотели, прави им се програма. "На Валенса, като бивш президент, трябваше да му устроим посрещане като на държавен глава. Той не може да се среща с всякакви хора. Нуждае се и от определено количество охрана. Организацията за такъв вид гости трае два месеца предварително. Има чужди гости, които участват безплатно, но има и доста, които се появяват при нас срещу хонорари. Разходите по идването на тези гости падат върху нас и съответно върху спонсорите. Например Дзукеро дойде с пет човека, в първа класа, спаха три дни в луксозен хотел, имаше охрана и лимузина. Излезе десетки хиляди долари и то при положение, че той не поиска хонорар за самото участие. Никой друг не прави подобни инвестиции. Това е наше продуценстко решение. Ние може да се лишим от част от приходите, защото вместо Дзукеро може да поканим Азис и пак ще стане шоу. Между другото, с обикновени хора сме правили рейтинги, много по-високи от тези, когато е имало звезди от световна величина. Например полицайката Ирина Начева бе гледана от много повече хора, отколкото Лучано Бенетон. А той притежава империя, изчислявана на 5 млн. долара. "
Другият екип подготвя гостите за всеки ден. Тук вече е напълно защитено женското начало. Шефка е Десислава Занова, тук са Мария Спасова и Христина Вълчева, които работят за шоуто от една година. "При нас се пробваха няколко момчета, но се отказаха, не издържаха на темпото на работа от сутринта до 22 ч.", обясняват момичетата от Екип 2. Гостите се срещат първо с нас и често до самото предаване са виждали само нас. Един от най-инфарктните ни случаи е със съпродуцента на "Ничия земя" - първият балкански филм с "Оскар" - Марк Баше. Трябваше да е в 20,15 ч. в студиото, а в 20,45 ч. още го нямаше. Направо го грабнахме от зала 1 на НДК и го довлякохме дотук. Сложиха му пудра по пътя за диванчето. Общо взето, Слави така и не разбра, че е имало такова нещо. С Филип Киркоров също беше много натоварено, защото дойде с голям антураж от танцьори, лични асистенти, помощници, мениджъри. Тук настана един хаос. Половината ги качихме в офиса, а другите в гримьорните. Трите разнасяхме кафета като луди. Занимавали сме се и с животинчета, като зайчето на Юлияна Кънчева, тигърчето Мърдок, което bTV осинови, риба, кокошки. Случвало се е и да бавим бебе в гримьорна