Рудолф Щайнер и неговата реформа на живота
Макар да прилича на големия британски актьор Джеръми Айрънс, мъжът на снимката всъщност е свързващото звено, пресечната точка между привидно толкова различни области, каквито са философията и козметиката.
Люба Вангелова 06 October 2022
Макар да прилича на големия британски актьор Джеръми Айрънс, мъжът на снимката всъщност е свързващото звено, пресечната точка между привидно толкова различни области, каквито са философията и козметиката.
Рудолф Щайнер е австриец, философ, един от основателите на козметичната марка Weleda, но и много повече от това. Антропософия, биодинамично земеделие, валдорфски училища, органична козметика – това не е пълният списък на постиженията на Щайнер, който си остава една противоречива фигура. В същото време обаче се превръща в нещо като съвременен гуру, дори пророк.
Според Петър Дънов, живял по едно и също време с Щайнер, антропософията е скъп дар от духовния свят, завещан на човечеството от създателя ѝ. Самият Щайнер я определя като „наблюдение на душата чрез научна методология“. Освен чрез сетивата и ума си, човек възприема света и чрез мислите и чувствата си.
Така методът на изучаване на духовността чрез науката предоставя формули, които може да бъдат приложени в различни сфери – образование, архитектура, изкуство, медицина и земеделие. По същество това е идеята, че здравето е естествено, логично и неразривно свързано с личното ни развитие и хармоничния начин на живот. Освен това Щайнер е отхвърлял разделянето на духовния от материалния свят, като смятал, че те са взаимнодопълващи се части на едно цяло.
Антропософия и биодинамичното земеделие
Може и да не е случайно, но създаването на козметичната компания Weleda през 1920 г. съвпада с Lebensreform – „реформа на живота“, социално движение в Германия, което се застъпва за алтернативната медицина и здравословното хранене. Името Weleda идва от немската дума за пророк и лечител.
Компанията произвежда натурални продукти за красота и лечебни средства, като и в двата бранша продуктите се разработват на базата на антропософските принципи. Действието на продуктите на Weleda се основава на принципа на стимулиране на тялото към самолечение.
Оказва се, че Щайнер е направил и някои невероятно точни предсказания за времената, в които живеем: „Занапред нито един човек по Земята няма да може спокойно да се наслаждава на щастието, ако други хора край него са нещастни“. Звучи познато, нали?
Биодинамиката разглежда цялата ферма като една жива екосистема, с плодородието на почвата, растежа на растенията и грижите за добитъка като взаимнозависими екологични дейности. В биодинамичните градини не се използват изкуствени торове и инсектициди. Напротив, има дори специални „хотели“ за насекоми – в жив плет и екологични ниши. Плевелите в тези градини растат като естествена част от флората. Животните се разхождат свободно. Овцете изпълняват ролята на „косачки“ и наторяват почвата. А патиците в градината са „полицаи“, които ядат вредители като охлювите например.
Според антропософските принципи на земеделие и медицина козметичните продукти подпомагат хората в личностното им развитие, в поддържането, подобряването и възстановяването на здравето, както и в постигането на хармоничен начин на живот. Визията е формулирана от Щайнер – компанията трябва да работи изцяло за благоденствието на хората и да извършва отговорно взаимодействие с природата. Най-старият продукт на Weleda (на възрастта на марката) е създаден от самия него – укрепващ тоник за растеж на косата с розмарин. А формулата му е непроменена и до днес.
Валдорфската система
През 1919 г. директорът на цигарената фабрика Waldorf-Astoria, последовател на антропософията, кани Рудолф Щайнер да основе училище за децата на работниците във фабриката. Така се появява една от най-влиятелните области на антропософията – системата на валдорфските школи.
Педагогиката на Щайнер е насочена към цялостно развитие на уменията на учениците (интелектуални, художествени и практически). В центъра са поставени техните потребности и всичко е подчинено на развитието на въображението и креативността им.
Всъщност австрийският философ смята, че за развитието на човека от съществено значение е дори пренаталното му възпитание. Учителите и училищата имат голяма автономия при определяне на учебната програма и начина на преподаване. Освен развитието на творческия потенциал на всяко дете, задължителни са спортове, танци, музика и ръчен труд. Руският език е задължителен предмет, като Лев Толстой оглавява списъка с препоръчани писатели.
А как едно дете след 12 „оранжерийни“ години, без оценки и тестове, трябва да се адаптира към реалния свят, може би трябва да питаме критиците на системата, които я осъждат заради изисквания към учителите като например да открият „предишните превъплъщения“ на своите ученици. Но е факт, че век след основаването си, днес системата на валдорфските училища на Щайнер представлява най-голямото независимо училищно движение в света с повече от 1200 училища и почти 2000 детски градини, разположени в 75 страни, както и повече от 500 центъра за специално образование в повече от 40 държави. В Германия например, за да получи място във валдорфско училище, детето трябва да бъде записано в първи клас буквално след раждането.
Макар и отношението към Щайнер от страна на съвременниците му да е противоречиво, известно е, че той е бил отличен оратор и събирал пълни зали слушатели на лекциите му. Сред тях била и бъдещата му съпруга Мари Щайнер-фон Сивърс – руска наследница от немски произход. Именно тя след смъртта му се занимава с опазването на творческото му наследство.
Наричат Щайнер заклетият враг на Кант, тъй като е посветил целия си живот и дейност да докаже, че духовният свят съществува. С вярата си във възможността за подобряване на човека чрез духовни и физически упражнения Щайнер се превръща в нещо като неволен предшественик на най-страшната ера в историята на 20. век – фашизма и Втората световна война. Хитлер обаче виждал заплаха в идеите и концепцията му и наредил да го премахнат.
През 1922 г. лекция на Щайнер в Мюнхен е прекъсната заради безопасността му. Фюрерът заподозрял част от висшите си генерали в близки отношения с философа, тъй като някои от тях постепенно се разубедили в концепцията за расовото превъзходство. Хитлер обвинявал за това ученията на Щайнер, които точно тогава наистина били изключително популярни.