Смелостта им отива
За кризата, приятелството, за бизнеса в условията на приятелство, си поговорихме със създателите на Concept Digital – Георги и Костадин
Невена Дякова 01 May 2020
Повечето от нас никога няма да стартират своя компания, но за Георги и Костадин, които са само на 25, Concept Digital е втори съвместен проект. Дигиталната агенция на двамата приятели (и бизнес партньори!) вече има солидно портфолио от стабилни клиенти, факт, който не се оказва достатъчен за тях в тези, меко казано, трудни времена. По този повод двамата решават да дадат начало на кампания, в която ще помагат безвъзмездно на бизнесите, които още не са го направили, да се дигитализират. „Живеем в свързана икономика“, казва Костадин по време на интервюто ни, обяснявайки накратко начинанието, което всички в екипа на eva.bg подкрепяме с две ръце.
Разговорът ни се случва онлайн, по обясними причини, както в последно време и първото за двамата сутрешно кафе. „Имаме си традиция, при която всяка сутрин пием кафе заедно. Наложи се и това да дигитализираме, и да го правим онлайн. - споделя Косьо. - Работният процес обаче продължава да бъде същият, тъй като и двамата сме отговорни и се дистанцираме социално“.
До тях в периода на карантината са две много, ама много щастливи от ситуацията създания, кучетата им Леа и Дара. „Нещата се обърнаха. Вече те ни извеждат на разходки“, смее се Костадин, за който невъзможността от чест контакт с близките е най-трудното за преживяване в момента. Георги обаче се опитва да разведри тона на размислите ни, посочвайки светлите страни на положението: „Ако погледнем позитивно, сега е момент, в който повечето хора разполагат с всичките 24 часа от ежедневието си. Всеки има време да обърне внимание на важните неща, като междуличностните отношения например. Също така имаме време за онези неща, които сме искали да правим, но все са оставали на заден план. В този ред на мисли… Искам да се извиня публично на съседите си, защото започнах да се уча да свиря на пиано, нещо, което отлагам от години.(Смее се.) Кризисната ситуация е много неприятна за всички ни, но съм сигурен, че ще задържим оптимизма си и ще излезем дори по-силни от нея“. Ние също!
Казват, че човек не трябва да създава бизнес с роднини или приятели… Как се отрази общото начинание на отношенията ви през годините?
К.П. Правилото доста често е валидно, но има и изключения. Mоето мнение е, че е много по-лесно да работиш с човек, когото познаваш. Познаваш силните и слабите му страни, знаеш с какво се допълвате и как можете да постигнете най-добра синергия.
Г.И. За мен това е клише. Работил съм както с приятели, така и с роднини. Бизнес отношенията са като всички останали. Трябва да работиш върху тях и да правиш компромиси, за да се развиват. В момента, в който постигнеш работещи бизнес взаимотношения с приятел, резултатът е невероятен. Неминуемо в бизнеса трябва да имаш пълно доверие на партньора си и затова е толкова лесно, когато доверието съществува предварително.
Всъщност къде се срещнахте за първи път и какво хареса всеки от вас в другия?
К.П. Запознахме се в първи курс в университета и мога откровено да кажа, че не харесахме нищо в другия в началото. (Смее се.) Погледнато сега, след 2 общи бизнеса и вече 7-годишно приятелство, ми изглежда даже леко абсурдно, но е факт. С времето осъзнахме, че си приличаме доста повече, отколкото си мислехме.
Г.И. Това винаги ми е любим въпрос. Коцето казва истината, не се харесахме изобщо и ни отне поне половин година, за да изградим приятелство. Мисля, че тогава голяма роля играеше възрастта и желанието да се докажеш пред останалите, както и егото. Това, че имахме доста общи черти в характерите си, ни караше да се съревноваваме. Не мога да кажа, че вече няма такива моменти, но сега си е чиста спортна злоба. (Смее се.)
Признавате, че си приличате, в какво обаче се различавате и пречи ли последното на общата ви работа?
Г.И. Различаваме се в анализирането на ситуациите, това не означава, че стигаме до различни изводи, но процесът е различен, което много ни помага да обхванем всички възможни решения.
Всеки от вас е имал възможност да учи, да работи и да се развива в чужбина, какво ви върна/остави в България, колкото и клиширано да звучи това?
К.П. Аз изкарах своето средно образование в Ирландия. Това, което ме върна, е любовта към България. Възможността за развитие също беше голям фактор. От малък си мечтая да имам собствен бизнес и знаех, че в България би било много по-лесно по ред причини. Вероятно това мое мнение не е много популярно, но България е невероятно място за развитие, особено за младите хора.
Г.И. Точно това мнение на Коцето е и нещото, което ме остави в България. Приех го като предизвикателство. Завършил съм Немската гимназия в София и може би над 70% от познатите ми заминаха в чужбина. В тази среда беше по-трудно да вземеш решението да останеш, отколкото обратното.
Преди Concept Digital, сте имали друг общ бизнес, който не просъществува дълго, как ви се отрази неуспехът тогава – мотивира ли ви или ви свали на земята за известно време?
К.П. Придобихме толкова много опит. Научихме неща, за които нямаше как да прочетем в учебниците. Бизнесът ни показа, че трябва да бъдем динамични и да гледаме напред. Нашата грешка беше, че оставахме на едно място и не поемахме рискове. Неуспехът е едно от основните неща, от които трябва да се учим. Първоначалният ни неуспех ни докара до сегашния момент.
Г.И. В Силиконовата долина вдигат големи партита за първия фалит. Макар да не си направихме парти, това беше най-хубавото нещо, което можеше да ни се случи. Говоря дори и в личностен план. Неминуемо, когато имаш собствен бизнес на толкова крехка възраст 21-22г., ставаш малко по-арогантен, защото всички ти се радват и възхищават. Това беше един лек удар по самочувствието, който ни подейства изключително мотивиращо. Ако всичко това не се беше случило, сега нямаше да сме тук.
Агенцията ви стартира кампания в подкрепа на малкия и среден бизнес… Мисълта за другите и социалната отговорност ли са по-важни за вас като предприемачи и хора отколкото собственото развитие и оцеляване в моменти като актуалния?
К.П. Основната причина е, че осъзнаваме, че живеем в свързана икономика. Когато страдат другите бизнеси, това ще се отрази и на нас. В сегашната ситуация бизнесите имат 2 опции: пълна хибернация/фалит или дигитализация. Ние искаме да предоставим нашия ноухау, за да можем да им спестим месеци лутане в това какъв е най-правилният подход. Имаме щастието да сме работили с много фирми в много различни сфери и имаме достатъчно широк поглед над целия пазар. Натрупали сме опит, с който искаме и можем да помогнем.
Как ще пресеете, най-общо, кандидатите, на които ще помогнете с тази, нека я наречем, спасителна дигитална трансформация?
Г.И. Не искаме да пресяваме кандидатите. Искаме да се фокусираме върху бизнесите, които имат най-спешна нужда от помощ. Ще помогнем на всички, стига капацитетът ни да ни позволява. Затова направихме и публична група във Фейсбук – „Дигитализация за микро и малкия бизнес“. Там ще споделяме разнообразна информация, която да помага на бизнесите по пътя на дигитализацията, както и ще отговаряме на всякакви въпроси. Там ще споделяме и случващото се с бизнесите, на които се опитваме да помогнем. Очакваме много компании да имат интерес към тази инициатива. Ние сме в прекрасни отношения с наши колеги от други агенции и сме сигурни, че ще можем да активизираме и част от тях.
Кои са компаниите с най-висок потенциал за развитие в момента според вас?
К.П. Търговията е най-лесният пример. Създаването на един онлайн магазин и поддръжката му вече не отнема много времеви или финансов ресурс. Развитието на технологиите ни дава лесни решения. Със сигурност има бизнеси, които трудно биха се дигитализирали – строителни фирми, но дори и за тях може да се измисли метод за разрешение на проблема.
Г.И. Кризата е много неочаквана. Ако погледнем събитийността като бранш, там всичко спря изведнъж. Ние вече завършихме проект за дигиталализация на голяма кетъринг компания, която се преориентира към доставка на храна по домовете.
Преди време коментирахте, че при евентуална криза дигиталната реклама ще е единственият предпочитан канал от брандовете…
К.П. В края на февруари коментирахме задаването на евентуална криза и как бизнесите могат да се възползват от дигиталните канали. За съжаление, се оказахме лоши пророци и тя дойде дори по-бързо и неочаквано, отколкото си представяхме…
Г.И. Голяма част от българския бизнес странеше от дигиталните канали. При създалата се ситуация, те остават единствената алтернатива. Има и позитив в това, бизнесите са длъжни да се докоснат до дигиталния свят, което ще им помогне в дъглосрочен план. Онлайн рекламата в България продължава да е много достъпна.