Снежина Петрова - три години между боговете и децата си
Ирина Иванова 26 June 2019
На 28 юни на сцената на Античния театър в Пловдив Снежина Петрова ще излезе като Медея*. Едно-единствено (поне засега), но много зрелищно и мащабно като замисъл представление, което ще се случи само там и само тогава. За целта обаче Снежина, режисьорът на спектакъла Десислава Шпатова и техният екип работят вече три години.
Срещаме се със Снежина няколко пъти за това интервю и разбирам, че освен че се подготвя за спектакъла, освен че организира изложбата „Терен Медея” с фотографии, рисунки, макети и видеа от работния процес около представлението, освен че преподава в НБУ и ръководи театралния департамент там, освен че играе в няколко представления с доста дълъг живот, че се грижи за синовете си Иван и Никола, тя намира време и за уроци по тай чи и народни танци. Както сама признава, около „тази Медея” имала доста драми с момчетата си, на които особено сега, в най-напрегнатите седмици до представлението, не може да обърне внимание дори през уикендите. И тъй като и двете имаме деца в или на прага на пубертета (нейните са на 12 и 10, а моята дъщеря – на 14 години), се шегуваме, че в тази възраст толкова често ги хващат дяволите, че на всяка майка, и без да е Медея, понякога съвсем сериозно й се приисква да ги убие.
Има моменти, когато съм разколебана в смисъла от усилията да променям себе си и средата за по-добро и ми се иска да избягам, но точно тогава като че ли някакво провидение се намесва – спира ме непознат на улицата и ми казва „Много ви уважавам. Много сте важна за мен!“ И аз добивам сили.
Снежина, която е една от най-големите актриси в България въобще, която не спира да доказва това вече толкова години, опитвайки всякакви форми и формати на актьорско изкуство, която никога не си позволи да меркантилства, но и никога не си позволи публично да парадира с това, че не меркантилства, никога не си позволи да иска, да натрапва, да скандализира, да драматизира, да претендира, да се сърди на публиката, на критиката, на Вселената... Да „изригва” във фейсбук, да облъчва с позициите си, с мненията си, с живота си. Снежина Петрова, която дори когато отказва интервю (както направи при осиновяването на втория си син Никола) го направи ласкаво, с лека (само)ирония, актьорски някак... Не отвисоко, никога от пиедестал. А тя може да бъде кралица, всеки ще го види в зелените й очи.
На вашето внимание – Снежина Петрова, уважаеми читатели!
Снежина, какво ще се случи на 28 юни в Античния театър? Молим се на боговете да не вали. За всеки случай имаме и 29-и като резервна дата.
Надявам се да се случи вълшебното общо преживяване между артисти, публика и богове – това е. Идеята да направим точно „Медея” на Еврипид е на Деси (Шпатова), която до този момент не е сбъркала с нищо, което е казала, пък и двете отдавна не сме работили заедно. За да спечели нашият проект, той трябва да има социален фокус и тогава решихме да включим и деца, при това от различните етнически общности в Пловдив - ромска, еврейска и арменска. Така или иначе в класическата трагедия на Еврипид децата стават жертва на големия конфликт между Медея и Язон, тоест между майката и бащата. В реалността също при един подобен конфликт децата са потърпевшите. Така събрахме около 75 деца на възраст между 8 и 16 години и започнахме да работим с тях с помощта на Александра Гочева, специалист по психодрама. Беше толкова интересно, че прехвърлихме заниманията и в София, в кварталите Филиповци, Столипиново и Факултета.
Как едни все пак малки деца могат да разберат тази история за майка, която убива децата си?
Всички деца отлично разбират, че това е приказка, мит. Ние ги вкарвахме постепенно в действието, в сюжета, без да им казваме какво се случва накрая. Разигравахме отделните сцени от мита, питахме децата как биха постъпили в подобни ситуации и всички те през цялото време бяха на страната на Медея. Всички смятаха, че тя трябва да отмъсти на Язон, който е изоставил семейството си заради друга жена. Много интересно бе това, че както и да разиграваха ситуацията, накрая някой задължително умираше, а това е един от основните принципи на трагедията – конфликт, който не може да се разреши без смърт. Въпреки това, когато им казахме накрая, че Медея убива собствените си деца, им беше трудно да го приемат. Всъщност и аз самата не мога да й простя. Не знам как ще я изиграя тази роля. Много е тежко, много е невъзможно дори само да си го помислиш, да си го представиш.С какво да се въоръжа, за да мина през това? Не знам.