„Холмс и Уотсън“: Не си струва дори пуканките
Нелепа комедия с режисьор и сценарист брат Итън Коен. Вече е в кината. Стойте далеч, ако обичате киното!
Ирина Иванова 05 January 2019
Наскоро се опитвах да се сетя кой беше другият непоносим за мен американски комик, освен Стив Карел, Бен Стилър, Лесли Нилсен, Майк Майерс и Адам Сандлър. И когато започна прожекцията на „Холмс и Уотсън“ изведнъж се сетих – а, да, Уил Фарел. Въпреки че преди време гледах Фарел във великолепното шоу на Греъм Нортън (45 минути висококачествено забавление) и много ми хареса – чувството му за хумор, поведението му. На екран обаче... Ами не е моят тип, да кажем.
Уил Фарел обаче направо ми стана симпатичен на фона на колосалната глупост, която представлява филмът „Холмс и Уотсън“. Той е в ролята на най-великия детектив на всички времена Шерлок Холмс, а в ролята на неговия сподвижник, партньор и биограф д-р Уотсън е добрият Джон О’Райли – чудесен актьор, който помним от филми като „Магнолия“, „Тънка червена линия“, „Часовете“ и много други. В този филм вечната двойка, родена изпод перото на сър Артър Конън Дойл, е изправена пред голямо предизвикателство – да разкрие заговор и да спаси английската кралица (обаче не Елизабет Втора, естествено, а съвременната на автора, поне през по-голямата част от живота му, кралица Виктория). Всъщност обаче основното, което се случва във филма е гавра с героите, с криминалния жанр, със сюжетите в този жанр, с идеята за съспенс, с нравите във Викторианска Англия, с днешните нрави и т.н. Тотална гавра, но не остроумна, а дебелашка и вулгарна. И което е най-лошото – скучна. От време на време нещо ти привлича вниманието – абсурдно-сериозният цитат в началото, изписан като мото на целия филм и подписан от Хана Монтана (героиня от много известен филм на Дисни, с който започна кариерата на попзвездата Майли Сайръс), трупът изненада в тортата (което си е добро, си е добро) и някоя и друга реплика. Всичко останало е грозногнусновата смес от дебелашки цинични шеги, обвързани с така да се каже „материалната долница“ по Бахтин (т.е. шеги с физиологичните процеси – ядене, секс и всички форми на отделяне за които можете да се сетите) и... ами няма друго, това си е.
Актьорите – а във филма участва и Рейф Файнс, представете си – правят каквото могат, но в този контекст така или иначе са обречени. „Холмс и Уотсън“ е заявен като комедия, но всъщност си е пълна трагедия. Не знам какво го е прихванало Итън Коен, който заедно с брат си Джоел, стои за "Фарго", една от класиките на американското кино. Защо се е заел с тази безпрецедентно глупава и недодялана продукция остава загадка. Ипотека? Хазарт? Умопомрачение?
Но най-кофти му става на човек като види бюджета на филма – 42 милиона долара. Нищо работа по техните стандарти, а по нашите – миналогодишният бюджет за българско кино, умножен по шест. По шест. Проверих всичко това още докато вървеше филмът, понеже ми беше толкова досадно! Как да не ти приседнат пуканките! Това е положението.
Точно това и аз щях да кажа че този Коен не същия Ковн от братята