Оливиеро Тоскани: Всеки ден скачам от различен прозорец
Оливиеро Тоскани вдъхновява, скандализира и шокира. На първо място – фотограф, но повече – „криейтив директор“ – израз, който не може да понася. Той е новатор, автор на едни от най-известните реклами. Повечето от тях са като дърпане на дявола за опашката
Лилия Илиева 22 November 2016
Славата му избухва между 1982 г. и 2000 г., когато работи за модната марка Benetton и от неизвестна я изстрелва на върха. Как? Разбивайки модела на сладникавите до този момент реклами и внасяйки репортажни елементи, които показват жестокостта на реалния живот. Да припомним кадрите му на момичето, болно от анорексия, на новородено бебе секунди след раждането му с непрерязана пъпна връв, на човешко тяло с надпис HIV положителен, на свещеника и монахинята от Катедралата в Милано, които се целуват под слоган „Любовта, скритата причина за живота“. Срещу рекламите му се водят дела, забраняват ги като нарушаващи човешките права, интелектуалци го анатемосват и бойкотират Benetton. Това не му пречи да продължава да дразни и изненадва. Работи и за Valentino, Esprit и Chanel, за списанията Elle, Vogue, GQ, Harper’s Bazaar, Esquire и Stern.
Най-много мразя думата „типичен“. Всеки типичен гражданин на всяка типична страна е типичен идиот.
Оливиеро Тоскани беше гост на рекламния фестивал ФАРА, който се проведе за първи път в Пловдив с нов формат и с участието на световни имена от комуникационния бизнес. Оливиеро Тоскани бе любезен да отговори на въпросите на EVA.
В интервю за CNN казвате, че за да провокира късмета си, човек трябва да е готов да скочи от третия етаж. Кой от проектите ви до момента е най-опасният ви скок?
В моята работа всеки ден скачаш от различен прозорец. И трябва да скочиш, защото ако оцелееш, всички ще го видят. Ще викнат, че си късметлия. А ти просто си смел. Най-важно за мен е да бъда свободен. Аз не искам да бъда по-добър от това, което знам, че съм. Знам кой съм и какво мога да предложа. Свободата ми е нужна, за да мога да изпитвам границите на интелигентността си, която не е толкова голяма, колкото бих искал, на таланта си, също ограничен, на волята и на мързела си... защото съм по-мързелив, отколкото ми харесва да бъда.
Нареждате ли работата си с американски затворници със смъртни присъди за кампанията на Benetton против смъртното наказание сред скоковете си? Benetton бяха осъдени в САЩ за тези фотографии, защото се оказа, че много от затворниците не са знаели, че снимките им ще бъдат използвани за реклама.
Защо се сърдите на красотата?
Въобще не й се сърдя. Тя не е истинска. Това е фалш. Всичките тия модели – те са празни, изглеждат еднакво. Знаеш ли колко хора съм снимал? Много, стотици хиляди. Някои са се съпротивлявали, защото има религии, според които, като снимаш някого, крадеш душата му. Като го чух, вгледах се и усетих в хората това, което не можеш да докоснеш. Истина е – най-сниманите, като фотомоделите, които вие харесвате толкова много, колкото повече ги снимат, толкова по-празни стават и колкото повече ги снимаш, толкова по-празен се чувстваш. В тях не остава нищо, те нямат какво да кажат. Докато я виж човек, когото снимаш за първи път в живота му. Той ще е наистина брилянтен.