Мисти Копланд - черният лебед, променил балета
Тя е може би най-необикновената балерина с най-необикновената кариера в историята на балета
Ирина Иванова 16 February 2016
Тя е първата чернокожа Одета/Одилия в „Лебедово езеро“ на Чайковски. Тя е първата афроамериканка примабалерина в цялата 75-годишна история на Американския балетен театър в Ню Йорк, най-старата и престижна трупа на Америка. В края на 2015 бе избрана за една от най-вдъхновяващите личности на годината от списание Timе. Мисти Копланд може би е най-необикновената балерина с най-необикновената кариера в историята на балета
Когато Мисти Копланд излязла за първи път да играе Одета/Одилия в „Лебедово езеро“ на сцената на нюйоркската Метрополитън Опера, видяла, че 50% от публиката са афроамериканци. „Не мога да опиша вълнението си – разказва Мисти. – По принцип хората от моята раса не посещават масово балетни постановки, тъй като им е трудно да се идентифицират с героите. Все пак в главните роли на най-известните балетни постановки винаги са танцували бели.“
Майката на Мисти учи балет като дете, но бързо се отказва и става обикновена мажоретка. Когато Мисти е на 2 години, се развежда с баща й и се премества заедно с четирите си деца в Калифорния. Има още три брака и още две деца. Цялото си детство Мисти Копланд прекарва в мизерен двустаен мотелски апартамент заедно с майка си и петте си братя и сестри.
Когато е на 13 години, Господ решава да й подаде ръка, като й изпраща учителката по балет Синди Брадли, която издирва талантливи деца за школата си. Докато прослушва кандидатите директно на баскетболното игрище в училището, Синди вижда Мисти да седи на стълбите отстрани. Момичето вече е тийнейджърка, на двойно по-голяма възраст от нормалната за първи стъпки в балета. Никой никога не е започвал да се занимава с класически балет на 13, но Синди привиква Мисти. Сама не знае защо. „Усетих, че е ужасно свенлива и че ако не я повикам, за нищо на света няма да дойде сама“, признава по-късно откривателката на „чудото Мисти Копланд“.
Това, което Синди Брадли никога няма да забрави, е как поставя тялото на момичето, никога нестъпвало в балетна зала дори като зрител, в определена балетна позиция и то заема най-чистата и превъзходна линия, която преподавателката била виждала някога. „Като абсолютно начинаеща Мисти вече беше в определен смисъл завършена балерина“, разказва Синди. Тя започва да я обучава безплатно. В началото Мисти изпитва смразяващ ужас от балетната пачка, чоропогащника и палците. Тялото й е мускулесто, твърде... афроамериканско, не прилича на нито едно от другите момичета в залата. Затова в началото учителката й й позволява да танцува в дрехи, в които се чувства удобно. И един ден, година по-късно, тя й казва, че е родена за балет, но че нищо няма да стане, ако не излезе извън зоната си на комфорт и не погледне реалността в очите. И едва тогава Мисти за първи път се осмелява да облече истински балетен костюм. Влизайки в залата и поглеждайки се в големите огледала, изведнъж осъзнава, че това е единственото, което иска да прави.