Райна и Йосиф Сърчаджиеви
Актьорът Йосиф Сърчаджиев е на авансцената не от вчера. Човекът Йосиф Сърчаджиев предпочита да държи личния си живот зад кулисите.
Мариана Антонова 22 April 1999
Карма за двама
Райна е сигурна, че с Йоско се познават от минали прераждания. Чувстват се като двама души в един - невероятен синхрон на вкусовете, на отношението към житейските стойности, към обществото, към процесите, които протичат в страната, към възпитанието на децата. В емоционален план са преминали през всичко, дори през страшни неща, но нищо не е разклатило връзката им. "Е, не са онези емоции от началото.
Влюбването е чисто психическа болест и тя за щастие трае кратко. Чувствата, които днес са между нас, са толкова сигурни и стабилни. Младостта е време за страхотни драми. Той е бил изкушаван, аз съм била изкушавана, влюбвали сме се, имало е бури. Сега нещата са толкова красиви и спокойни. Обичаме да стоим в Синеморец само двамата. Нямаме нужда от хора. Имаме за какво да си говорим, даже и когато мълчим, е достатъчно. Насреща са морето, кормораните, лебедите по лагуните, невероятното небе, което непрекъснато се мени.
И когато си в една солидна, топла къща на 10 метра от тази прелест, от един суров скалист бряг и непрекъснато виждаш движението на могъщата природа, разбираш точно какво представляваш и въобще какво представлява човекът. Сигурна съм, че ще продължим да се срещаме с Йоско и в следващи прераждания."
Синеморец - пейзаж от друга планета
Райна го открива през 1989 г., докато снима в Странджа-Сакар. Когато за първи път завежда децата, те казват: "Майко, това не е пейзаж от Земята!" Чувстват се като Малкия принц. Синеморец омайва семейството с дъбовите си гори, които стигат до красивите пясъчни лагуни, с река Велека - пълна с много птици и съхранена растителност, с невероятните залези, със сиво-жълто-кафеникавата трева по хълмовете през есента.
Дълго време летуват там на квартира. Плуват с лодка по реката и се прехласват по чаплите и по рибите, които скачат на метър над водата. Купуват две места - 330 и 450 кв.м. Райна се втурва с много енергия да устройва нов дом, иска да живеят в Синеморец не само през лятото. Слагат на подиум две стари бунгала, по средата правят дървено холче с ламаринен покрив. Получава се красива, уютна къщичка с печка и с комин.
Всяко следващо лято правят по нещо - садят в двора туи и лаврови храсти, оформят дървена ограда. По-късно на другото място построяват стабилна къща - ниска, с две спални с прозорци в керемидите на покрива. Двигателят е Райна. Йоско се включва, когато е свободен. Обича да работи с ръцете си, непрекъснато върши нещо по покрива и по тавана. Има работилница с всякакви инструменти.
Реже, стърже, боядисва, кове, прави рафтове, занимава се с градината и с двора. От две години имат открито лятно заведение "Синьото лъвче". Архитект и на къщата, и на ресторанта е Райна. Там лично ръководи кухнята, всичко се прави по нейни рецепти и под неин контрол.
"Приятно ми е да гледам как хората се хранят в нашето заведение и да знам, че всичко това съм направила аз. Прекрасно е да посрещнеш изгрева там - небето първо е лилаво-мораво, после лилаво-оранжево и след това изплува дискът на слънцето. И понеже е минала цялата нощ, пили сме малко алкохол и много сме се веселили, е страшно хубаво. Е, кажи ми как да заменя всичко това с някакви прашни сцени и задушни студия!"
Добрият домашен дух Райна
Райна е енергийният двигател, събирателната сила и режисьорът зад кадър на семейството. "Ако не бях аз, всичко това нямаше да го има. Наскоро една приятелка ме попита: "Абе какъв е тоя твой живот? Всичко, което децата ти искат или трябва да се свърши за семейството, все ти го правиш!" И си е така. Направих "Синьото лъвче" заради сина ми. Той е управител. Сега тръгнах да правя "Случка в зоопарка" заради Ана.
Оказа се, че дъщеря ни има много сериозни данни за актриса. Но ако не бях я водила стъпка по стъпка, нямаше да стигне дотук. Можеше да бъде изоставена някъде по средата и да получи такава травма, че никога нямаше да прекрачи сцената. А виждам, че тя иска и има потребност да бъде там. Всичките роли на Йоско са минавали през мен в буквалния смисъл.
Понякога даже сме писали дълги писма на режисьорите, с които е работил. Да не говорим, че винаги е имал прекрасен дом, където след дългите си пътувания, лутания, умори и какво ли не, се е връщал. И така просто някак си следвам тези деца, следвам и Йосо. Хем съм водеща, хем ги следвам…Не знам кое е по-вярно."