Близначките Балбусо, за които цветовете са живи същества
Ирина Иванова 10 May 2023
Близначките илюстраторки Анна и Елена Балбусо са родени в индустриалния град Удине в Североизточна Италия, учили са заедно живопис в Академията за изящни изкуства „Брера“ в Милано, където живеят и до днес. Най-напред работят като графични дизайнери, след което окончателно се ориентират към илюстрацията.
Днес те създават своите фантастични проекти в малък апартамент в центъра на Милано. Когато дават интервюта, винаги отговарят от името на двете и категорично отказват да уточняват коя от тях какво точно е направила в конкретния проект.
„Всичко, което правим, е резултат от съвместната ни работа“ – казват те.
През 2012 г. техният тандем спечели изключително престижния златен медал от 2017 г. на Американското общество на илюстраторите за илюстрациите им към романа „The Handmaid’s Tale“ („Разказът на прислужницата“) на Маргарет Атууд, по който е създаден и хитовият сериал на HBO, преведен у нас като „Историята на прислужницата“.
Пет години по-късно великолепната им работа по същия роман бе включена в юбилейната изложба The Artful Book на издателство The Folio Society, известно с ексклузивните си луксозни издания, в лондонския музей „V&A“.
Анна и Елена Балбусо са илюстрирали повече от 50 книги, включително луксозните лимитирани издания на „Великият Гетсби“ на Фицджералд и „Гордост и предразсъдъци“ на Джейн Остин. Работата им е представяна в издания като The Economist, The New Yorker, The New York Times и Reader’s Digest.
Музеят на Норман Рокуел пък ги включва в класацията си за най-добрите илюстратори на първото десетилетие от 21. век. Техни творби са излагани в Ню Йорк, Бостън, Лондон, Лос Анджелис, Мадрид, Берлин.
Близначките илюстраторки са наследили своята любов към изящните изкуства от своята талантлива и изключително креативна майка, Албертина, която си отива през 2018 г. (двете губят баща си Енио преди цели 23 години).
Анна и Елена познават в детайли историята на изкуството, скулптурата и дизайна като съвсем естествено фокусът им е върху италианското изкуство - от Ренесанса до Романтизма, от Древния Рим до съвременността. В илюстрациите, които създават към „Разказът на прислужницата“, могат да бъдат открити и влияния от авангардни течения като италианския футуризъм (Умберто Бочони и др.) и руския конструктивизъм (Родшенко, Татлин, Попова).
Според Анна и Елена те най-точно отразяват идеите на тоталитарното общество, а именно през тези идеи илюстраторките интерпретират визуално посланията на романа на Атууд.
За илюстрациите си в този конкретен случай те подбират минималистична палитра – много червено, по-малко черно и бяло и тук-там като контрапункт – киселинно зелено. „Цветовете за нас са живи същества. Ограничаването на използваните цветове вече е знак за ограничаване на свободата на мисълта“ – заявяват художничките в интервю на Портър Андерсън за сайта www.publishingperspectives.com.
Двете винаги правят продължителни и детайлни стилистични проучвания за всеки проект, с който се захващат, независимо дали е корица на книга, или илюстрация към текст в периодично издание.
В реализацията на своите творби обаче съвсем не се ограничават и използват както ръчни техники (акрил, гваш), така и съвременните дигитални технологии.
Анна и Елена обичат да поемат рискове и са отворени за всякакви експерименти. Никога не пестят време и сили за предварително проучване и обръщат внимание на всеки детайл.
„Наясно сме, че това вероятно изглежда абсурдно в нашия свят, в който май е по-важно да работиш бързо и да струваш колкото се може по-малко“ – казват илюстраторките.