Къде е раят днес?

Адриана Попова 26 December 2022

Сашо Виолетов, Градината (Бош), 100х70 см,
акрилна боя
върху платно

Пространството над наблюдателната камера е сляпа зона за окото ѝ. Затова точно там е разположил композицията с цитат от „Градината на земните удоволствия“ – прочутия триптих на Йеронимус Бош – художникът Сашо Виолетов. Той е един от шестимата финалисти в петото издание на конкурса за съвременно изкуство „MOST“, с който се откри новият арт сезон в Галерия Vivacom Art Hall Oborishte 5.

Камерата е метафора на обществото, в което хората са постоянно наблюдавани. Не си даваме сметка, но ние наистина сме под вездесъщ контрол. Около 3800 са камерите, монтирани само от общината на територията на София, но става дума за хиляди и хиляди, поставени край и в частни домове, магазини, банкомати. Осем китайски града, Лондон (с близо 630 хил. камери) и Ню Делхи са мегаполисите в света с нaй-гoлям бpoй инcтaлиpaни системи зa видeoнaблюдeниe. Това, разбира се, поставя въпроса за личната свобода – тема, която няма как да не провокира творците.

Само извън всевиждащото око на камерата можем да бъдем като Адам и Ева в Рая, още непознали срам, необременени от социални норми, изпитващи първичните радости на живота – тези мисли провокира с картината си Сашо Виолетов. Той е завършил стенопис в НХА, има три самостоятелни изложби и две номинации за наградите „БАЗА“, а хуморът е ключов аспект в работата му. През 2022 г. е резидент към СБХ по програмата за творчески престой в Cite des Arts, Париж.

Другите финалисти в  „MOST“ бяха артистичното дуо YO/KO+INA, Надя Пеовска, Стефана Петрова, Петър Чиновски и Светлана.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР