С какво е полезна тученицата

От чудесен източник на омега-3 мастни киселини до средство за добър сън

eva.bg 28 May 2022

Тученицата изглежда и може да се разпространява като плевел, но всъщност носи множество ползи за здравето. Съдържащите се в нея омега-3 мастни киселини са повече, отколкото в някои рибени масла.

Тученицата се отглежда широко в много азиатски и европейски региони като основен листен зеленчук. Листата й се консумират заедно с нежните стъбла. Подходяща е за влагане в салати, сандвичи, зелени сокове и смутита. Най-добре е да се яде прясна.

Тученицата е с много ниско съдържание на калории и мазнини. От друга страна, е изключително богата на фибри, витамини и минерали. Известна е и с антиоксидантните си свойства.

Пресните листа на тученицата съдържат повече омега-3 мастни киселини (α-линоленова киселина) от всеки друг зеленолистен зеленчук. Според различни проучвания консумацията на храни, богати на омега-3 мастни киселини, може да намали риска от коронарна болест на сърцето, инсулт и да помогне за предотвратяване развитието на синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност, аутизъм и други подобни състояния при децата.

Тученицата е отличен източник на витамин А. Той е мощен естествен антиоксидант и основен витамин за здравето на очите. Необходим е за поддържането на здрава лигавица и кожа. Витамин А помага за предпазване от рак на белите дробове и устната кухина.

В тученицата има и витамин С – антиоксидант, който е от съществено значение за поддържане здравето на кожата, мускулите и костите, за правилно функциониране на имунната система.

Малките листенца на тученицата са източник и на някои витамини от групата B (рибофлавин, ниацин, пиридоксин), както и на каротеноиди, които се борят активно срещу свободните радикали. Витамин Е, който също е наличен в тученицата във високи нива, предпазва клетъчната мембрана от увреждане. Глутатионът е друг важен антиоксидант, който може да предпази клетките от увреждане.

Минералите, които се съдържат в тученицата, са калий, магнезий, калций, както и желязо и фосфор в по-малки количества. Калият помага за регулиране на кръвното налягане. Високият прием на калий е свързан с по-нисък риск от инсулт и от сърдечносъдови заболявания. Магнезият участва в повече от 300 ензимни реакции. Може да предпази от сърдечни заболявания и диабет тип 2. Калцият е най-разпространеният минерал в тялото, играещ важна роля за здравето на костите.

И за финал, тученицата е източник също на мелатонин. Мелатонинът действа като антиоксидант срещу свободните радикали, освен това подпомага добрия сън.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР