Можем ли да отслабваме, без да гладуваме?

Една от най-обсъжданите теми на последния конгрес на ESPEN* в Мадрид бе как да отслабваме, без да се подлагаме на строги диети и изтощителни тренировки. На небосклона се появи нов начин – чрез термогенеза

Надя Петрова 27 май 2019

Учените от различни научни институти отдавна си задават въпроса дали е възможно да има допълнителен начин да отслабваме или поне да поддържаме теглото си извън класическия, при който изгаряме повече калории, отколкото приемаме. Стигат до заключението, че това е термогенезата, чрез която се впряга в действие силата на кафявата мазнина. Мазнините в организма се разделят основно на два вида – бяла и кафява. И докато от бялата искаме да се отървем на всяка цена, то кафявата е тази, която може да ни помогне да го направим. Оказва се, че кафявата мазнина има капацитета да накара организма да гори мазнини с невероятно темпо и е налична в телата на всеки от нас. Проблемът е, че обикновено тя стои неактивна и не се използва по никакъв начин.

Надя Петрова

След години изследвания и тестове научната общност стига до заключението, че има един начин да накараме кафявата мазнина да се задейства и да ни помогне да слабеем – чрез процес, наречен термогенеза, при който с помощта на сложни биохимични процеси и намесата на UCP-1 (термогенин, вид протеин) тялото ни започва да генерира топлина, използвайки наличното гориво в мастните клетки.

Трите научно доказани начина да впрегнем в действие кафявата мазнина и да слабеем са охлаждане, движение и храна.
Термогенеза чрез охлаждане. Както знаем, топлинната енергия е жизненоважна за всеки топлокръвен бозайник, включително и за хората, като организмът постоянно поддържа средна температура на тялото от 36.6 градуса Целзий. Когато се намира в по-студена среда, тялото компенсира разликата в градусите, за да поддържа нормална телесна температура и го прави, изгаряйки енергия, за да се стопли. За да се случва този процес безпроблемно, се задейства кафявата мазнина, като гори енергията, складирана в мастните клетки.

Термогенеза чрез движение е вторият метод, като тук отново ключът е генерирането на топлина. Това означава, че говорим за тренировка, която ще накара тялото да загрее, а не всяка тренировка. Добър пример е плуването в по-студена вода, което комбинира и двете – термогенеза чрез охлаждане и чрез движение. Визията на олимпийския шампион по плуване Майкъл Фелпс, който приема по 8000 калории на ден, е нагледният пример за термогенеза в действие.

Термогенеза чрез храна е най-противоречивият начин, но както се убедих лично, лекторите в Мадрид са проявили достатъчно упоритост, за да докажат, че термогенеза чрез храна е напълно възможна. На конгреса по клинично хранене и метаболизъм те споделиха различните храни и режими на хранене, които могат да помогнат за отслабване без строга диета. И те са, като добавяме редовно към менюто си една или няколко от следните съставки:

- capsaicin – наличен в лютите чушки в големи количества, в нормалните чушки и джинджифила – в по-малки;
- ресвератрол – люспите на гроздето,
вино, нар;
- куркумин – извлек от куркума;
- piperine – извлек от черен пипер;
- gingerol – извлек от джинджифил;
- EGCG – вид полифенол, наличен в черния, зеления и олонг чай в големи количества, и в орехите, лешниците и шамфъстъка в малки;
- EPA – омега 3 – рибено масло, черен дроб от треска;
- витамин А – черен дроб от треска;
- черен шоколад, чесън, лук.

В категорията влизат и ферментиралите зеленчуци (например кисело зеле, кимчи), горчивки и т.н. Критериите при храните са лесни – колкото по-люто, по-кисело или по-горчиво ядем, толкова по-силно изявен ефект на термогенеза можем да очакваме.

Термогенезата определено не е панацея в отслабването, но е нова област, която заслужава внимание. Ако всеки добави към всекидневното си меню някои от храните, които съдържат споменатите съставки, движи се повече и се охлажда от време на време, това определено няма да му навреди, особено ако приложи комбиниран подход.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР