Жак Полж, "носът" на Шанел

Той е човекът зад кадър, който в уединението на своята лаборатория твори аромати, поразяващи със силата и красотата си и жени, и мъже. С неговото име са свързани Coco, Еgoiste, Allure, както и гаранциите за качеството на всички аромати на марката Chanel.

Ваня Шекерова 16 November 2007

Той е третият поред парфюмер, работещ за нея, след Ернест Бо, на когото лично мадмоазел Шанел възлага създаването на първия й парфюм No.5, и Анри Робер, на когото дължим No.19 и Pour Homme.

 
Жак Полж работи за Шанел от 1978 г. Не е химик, а първо е учил история на изкуството, после занаята на парфюмера в школата на Жан Шарл в Грас, столицата на парфюмерийната индустрия.

Всеки ден в 9.30 мосю Полж влиза в своята лаборатория със строг контрол на достъпа. На бюрото си намира пробите, които е поръчал предишния ден - от цял свят всекидневно пристигат суровини за парфюми: иланг-иланг от Коморските острови, ирис от Флоренция, каскарила от Карибите, Дамаска роза от Турция, пачули от Ява, салвия от Кавказ...

Днес обаче Жак Полж ни посреща в специална шатра в двора на дестилерията на жасмин в Грас заедно със своя заместник Кристофър Шелдрейк. Върху ниската масичка, на която са сервирани деликатни сладки, сокове и кафе, са небрежно разпръснати и стъклени бурканчета с есенции, използвани в производството на знаменитите аромати на Шанел - около 80 на брой, както обяснява по-късно мосю Полж. Забелязвам етикет „българска роза". „Да, тя е една от най-ценните съставки на нашите парфюми", казва Кристофър Шелдрейк, проследил погледа ми. Времето за разговора ни с мосю Полж е отмерено, затова започваме.

Мосю Полж, гледахте ли „Парфюмът, историята на един убиец" естествено, този гениален филм по романа на Патрик Зюскинд, който е заснет тук, на това място, във вълшебната долина на цветята в Грас?

Гледах го, но откровено казано, предпочитам романа, той оставя повече свобода за въображението.

Вярвате ли, че един парфюм може да промени хората, дори да ги направи по-добри?

Вярвам, че парфюмът може да промени всекидневието на хората, не точно да ги направи по-добри, но да ги накара да чувстват нещата по-различно.

Мислите ли, че вашата професия може да се практикува само от специално надарени личности или би могла да се изучи?

Не съм роден научен, има какво да се учи в тази професия, но трябва и да си по определен начин надарен, за да надграждаш върху някаква даденост, ако искаш да си най-добър. Има училище за парфюмери във Версай, Париж.

Любопитно ми е дали със своя опит сте в състояние да „декодирате" един нов аромат, след като го помиришете?

Не съм в състояние да декодирам всички съставки, но основните мога да различа след няколко дни, в които съм мирисал аромата. Имам обаче много добър аналитичен екип, който може да го направи.

Със своя специален „нос" усещате ли по-остро миризмите, които се носят около нас всеки ден?

Когато ходя по улиците, изключвам носа си, т.е. не мириша нарочно и целенасочено, както когато работя. Това е нещо като да изключиш мозъка си или слуха си, сигурно знаете как е.

Защо според вас най-добрите парфюмери в света - не зная колко са те - са мъже, също както великите композитори и майстор-готвачи?

Сега вече мъжете не са по-добри в много области - ситуацията се промени. Между 10 и 20 са спецовете, които създават успешни нови парфюми, сред тях има и жени.

Наричат ви мъжа на тишината, но предполагам, че слушате музика, докато свещенодействате в лабораторията си. Все пак на вас принадлежи фразата, че ароматите биха могли да се сравнят с музиката, която се композира от отделни ноти.

Обичам всички видове музика - слушам Бах, италианските композитори - Вивалди, Верди, Пучини, както и много от съвременните поп изпълнители.

Какъв аромат използвате и коя е любимата ви съставка на ароматна композиция?

Лично аз не използвам никакви парфюми. Само когато излизам от колата си, пръсвам в купето нещо, което ме интригува. Непрекъснато търся нови съставки за нови парфюми. Не вярвам, че парфюмерите измислят нови парфюми. Всички аромати съществуват, но всеки път, когато правим нов парфюм, ние използваме нови съставки, никога по същия начин, по който сме го правили преди. А любимият ми аромат е на жасмин. Има няколко разновидности, които само много деликатно обоняние може да различи. Най-големите производители са Египет и Индия, от там се внася за другите аромати на Шанел, този от Грас е само за No.5.

Каква е тенденцията в ароматите според вашите наблюдения на професионалист?

От ориенталските аромати към по-свежите комбинации. Чувствеността вече се изразява не по начина, по който сме свикнали. Има две тенденции - на реални моно аромати и абстрактни, продукт на фантазията - такива са No.5, No.19, No.22, които поддържаме в производство и са част от нашия ексклузивен ред. Парфюмерията върви от занаят към индустрия, но това носи риск от банализация.

Как се отнасяте към унисекс ароматите, широко лансирани преди известно време?

Мога да разбера дизайнери като Ралф Лорен, които продават джинси, защо правят и унисекс парфюми. Но не разбирам тези, които правят мъжка версия на женски аромат, както и обратното. Ние не си позволяваме нито едното, нито другото.

Може би затова четири дамски аромата на Шанел са в топ 10 по продажби в целия свят?

А може би и затова, че философията на Шанел е непоклатима: парфюмът е преди всичко интуиция, амалгама на духа на времето, универсален израз на съблазънта, както и на марката.

Какво е предизвикателството за създаването на No.5 Eau Premiere, най-новия аромат на Шанел?

Всичко, свързано с No.5, е предизвикателство - той все още е сред 10-те най-добри и най-продавани аромати на всички времена. Пазим го жив. В него не правим промени, но създаваме нови, винаги когато има нужда от това.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР