Жената котка до Кристиан Диор

Мица Брикар е символ на елегантност, класа и сексапил, който очарова Париж и вдъхновява дизайнерите на прочутата френска модна империя и до днес

Краси Генова 05 October 2021

Снимка: архив Dior, Harvard Art Museum, Avedon Foundation

В ателието на Кристиан Диор в центъра на Париж, което отваря врати на 8 декември 1946-а, винаги е царяла трескава работна атмосфера. Суеверен и подвластен на постоянни съмнения, Кристиан често се съветва със своята приближена гадателка мадам Делайе. Благодарение на нейните познанства и предсказания в ателието се появява магнетична и мистериозна жена с екзотичното име Мица Брикар, която става най-приближеният асистент на модния дизайнер и неговата голяма муза.

Заради пристрастеността й към шаловете с принтове, имитиращи леопардова кожа, й дават прякора „дивата котка“. Години по-късно става ясно, че емблематичните леопардови шалове всъщност прикриват страховит белег в областта на шията, останал от опит за самоубийство. Някои казват – заради несподелена любов.

Мица пази собствения си личен свят ревностно. Само маестро Диор е допуснат до истинската й история и знае рожденото й име. Жермейн Луиз Нюстадъл, която влиза в архивите на Dior с прякора Мица Брикар, оставя траен отпечатък не само върху артистичното наследство на компанията, но и върху ритъма на живот в ателието на Диор. „В модата тя винаги се е стремяла към силно заявеното присъствие, за което аз бих използвал само една дума – шик!“, коментира любимката си маестрото. Дете на любовта между англичанка и австриец, тя се ражда в Румъния, където баща й работи като строителен инженер, а израства в един от най-аристократичните райони на френската столица – Нюи сюр Сен.

Там малката Мица, както я наричат в семейството й, попива от красотата и стила на изисканите дами, за да се превърне самата тя в модна легенда. На нея се дължи революционното изместване на фокуса на модната къща от класическата елегантност към провокативното и силно заявено присъствие и сексапил – силен повик за трансформация на френската жена, която припомня в колекцията си за Dior през 2010-а и тогавашният артистичен директор Джон Галиано.

Мистериозна и магнетична като героиня на Алфред Хичкок, Мица Брикар е много по-различна от останалите жени, които работят в екип с Кристиан Диор.  По-голяма част от тях са достигнали перфекционизъм в работата си шивачки и кроячки, докато мадам Брикар се извисява като топмодел, движи се като котка, привлича всичко около себе си като магнит. Тя е една от трите феи в ателието на Диор, както ги наричал британският моден фотограф Сесил Бийтън. Мадам Раймонд била директор на ателието, мадам Каре заемала отговорния пост технически директор, а Мица Брикар се радвала на титлите артистичен директор и лична муза на маестрото. „Тя беше изключително красива жена, много слаба, винаги прикрита зад шалове и воали, които я правеха още по-загадъчна. Имаше най-красивите и деликатни ръце на света и винаги създаваше магия в ателието, независимо дали работеше върху колекция, аромат или просто избираше аксесоари и цветове заедно с Кристиан!“, спомня си графиня Жаклин де Рибс, една от най-лоялните и прочути клиентки на Dior.

Освен артистичен съветник, Мица често е и рамото, на което Кристиан изплаква романтичните си провали и работни проблеми. Самата тя също преминава през съдбовни изпитания и неуспешни любовни  връзки, но, както коментира списание „Вог“ – тази любовна въртележка й пасва като ръкавица: „Не бихме си представили нищо друго за Мица освен живот, който наподобява съдбата на героиня в романите на Франсис Скот Фицджералд“.

Всъщност, оказва се, че подобно на Коко Шанел, и мадам Брикар обича да доукрасява с детайли собствената си биография. Самата тя има две версии за раждането си – едната, свързана с Румъния, а другата с Париж. Но поне датата е ясна – 12 ноември 1900 г.

С необичайна красота и подчертано аристократично присъствие, тя е рядък диамант в светското общество не само на Франция, но и на Англия, където според хрониките прекарва няколко години. Някои от изследователите на изпълнения й с приключения живот загатват, че е била любовница на много известни личности в Лондон, откъдето идва й силният й старт в модата – става модел и муза на британския моден дизайнер Едуард Хенри Молиньо. Молиньо поддържа моден салон в Париж, където си дават среща лъвиците в аристократичния свят и някъде между тях като красив лебед се откроява Мица. Елегантна и дръзка, тя е жената, в която се разбиват с грохот и сълзи няколко мъжки сърца. Първият й брак е с румънски дипломат на име Александро Биану, който се отнася с нея като с произведение на изкуството – гордее се с красивата си придобивка и я пази от други „ценители“. След смъртта му през 1941-ва тя застава пред олтара за втори път. Този път избраникът й е богатият бизнесмен Юбер Брикар, който е президент на успешната компания B. L. B. Laboratories.Фамилията му й звучи изтънчено, някак аристократично и филмово, и тя добавя Брикар към Мица.

Мица Брикар е основният винов-ник на бял свят да се появи най-успешният парфюм в колекцията на Диор – Madame Dior, вдъхновен от сестрата на Кристиан – Катрин, но кръстен и представен пред публика от Мица. Животът й се превръща в синоним на лукс и артистичност. Рядко се буди преди обяд, никога не пропуска следобедния си чай в хотел „Риц“, задължително с книга в ръка. Бяла блуза, тъмна пола, тюрбан и открояващи се бижута са запазеният знак на една от най-енигматичните жени, прекрачвали ателието на Кристиан Диор. Има изумително чувство за хумор, което обаче използва само в подбрани моменти. Дълго се помнело как поставила в малкия си джоб президента на американската модна империя от магазини Nieman Marcus – Стенли Маркъс, който веднъж я попитал: „Имате ли любим флорист?“. Отговорът й гласял: „Картие“.

Елегантното френско общество е очаровано от светското бижу, лансирано от „придворната“ гадателка на Диор – мадам Делайе. На практика Делайе е виновницата за възникването на тандема Диор–Брикар. (Един-единствен път дизайнерът не се съобразява с нейната интуиция. Гадателката е против пътуването му през 1957-а до Монтекатини в Тоскана за диетичен курс. След игра на канаста вечерта на 23 октомври Кристиан Диор колабира и умира на 52-годишна възраст.)
Самата мадам Брикар умира на 13 декември 1977 в Париж, но присъствието й все още се усеща на адрес 30 Avenue Montaigne, където Мария Грация Кюри пробужда музите на Диор за нов живот. Има защо. „Мадам Брикар е едно от редките създания на този свят, чиято единствена причина за съществуване е елегантността им“, коментира приживе Кристиан Диор, който обожава до края на дните си своята дива котка.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР