Скандалът с роклята

История на изкуството

Кристина Тужарова 22 September 2021

На 31 май през 1783 г. се случва нещо необичайно – жена е приета в Кралската академия на изкуствата на Франция. Това е Елизабет Виже-Льо Брюн, протеже на Мария-Антоанета. По това време има само още една художничка член на Академията, а общият допустим брой на жените е четири.

През същата година Виже-Льо Брюн рисува портрет на кралицата, облечена в неофициална рокля от бял муселин – любима нейна дреха за бягствата й в „Малкия Трианон“ във Версай, далеч от церемониала на двора.

По това време Мария-Антоанета вече от 13 години е във Франция, омъжена за Луи XVI. В първите осем години след пристигането й надеждите на цяла Франция за престолонаследник не се осъществяват. Изглежда, че бракът не е консумиран. През тези години младата кралица посвещава много време на модата, на балове с маски, на хазарт и на своя дворец в градините на Версай. Едва през 1778 г. малък физиологичен проблем на краля е отстранен и Мария-Антоанета ражда първото си дете – Мари-Терез, а през 1781 г. и дългоочаквания престолонаследник.

Но да се върнем на портретите. Посетителите на салона на изкуствата, където е изложен портретът в бяло, са шокирани. Според тях кралицата не е облечена подобаващо на ранга й и картината е изтеглена. Виже-Льо Брюн бързо рисува втори портрет, в който облича Мария-Антоанета в пищна синьо-сива копринена рокля.

Представянето му има успех, но реномето на самата кралица вече е непоправимо накърнено. Критиката към лекомислената австрийка непрекъснато расте и тя е смятана от мнозина за безразлична към Франция и народа й. Слухове и заговори подклаждат предстоящата революция. Мария-Антоанета става жертва на това, което в нашето време бихме нарекли „черен ПР“.

Няколко години по-късно тази всъщност забележителна жена ще загуби главата си на гилотината. След революцията Елизабет Виже-Льо Брюн също става обект на преследване. Тя успява да се спаси от кървавия терор, като напуска Франция и до идването на Наполеон на власт прекарва 12 години в изгнание, оказали се… звездни. Живее и работи в Австрия и Италия, а в Русия е поканена от самата Екатерина Велика. Тя е от малкото международно известни художници на своето време и един от най-добре платените.
Двата портрета на кралицата ни разказват историята на две жени – художник и модел, дръзнали да излязат от нормите на едно общество, което строго определя ролята на жените в края на 18. век.

-----------------------

Кристина Тужарова води лекции „История на изкуството за любители“ и курсове по рисуване, съчетани с история на изкуството, за деца и възрастни – присъствено и онлайн. Вижте повече на www.artforamateurs.com или на страницата на „История на изкуството за любители“ във Фейсбук.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР