Едит Пиаф и Тео Сарапо
На общия им гроб в Пер Лашез пише: „Любовта побеждава всичко.“
Лилия Илиева 23 March 2016
На 9 октомври 1962 г. Едит Пиаф и вторият й съпруг Теофанис Ламбукас изпълняват песента „За какво е любовта?“ в зала „Олимпия“. Песента ще се превърне в световен хит. Мъжът, който излиза на сцената с Едит Пиаф, е нейната последна любов. На общия им гроб в Пер Лашез пише: „Любовта побеждава всичко.“
Когато се срещат, Теофанис е на 26, фризьор, с тяло на расово животно и красота на гръцки бог. Пиаф е на 46, обожавана от цял свят, претърпяла три автомобилни катастрофи, опит за самоубийство, четири случая на интоксикация, седем операции... Тялото й е изхабено от бурен живот и кърпено отвсякъде. Запознава ги Клод Фигюс – нейният секретар. Той води Тео на едно събиране у певицата. След седмици гъркът отива да я види в клиниката, където Пиаф е настанена за поредното лечение. „Не ми носеше цветя – разказва Едит, – а някаква малка кукла. Казах му: „Знаете ли, че не съм на възраст за игра с кукли...“ Той се засмя. Усмивката му... Тя те сгрява изведнъж! И ти се прищява да бъдеш красива, да се усмихваш като него. Този момък прилича на голям черен котарак и ти създава желание да се държиш по-внимателно и от него.“ На другия ден Тео й носи цветя, и на по-другия, и на по-другия и на нея й се иска да го изпраща с думите: „До утре!“, но не смее, защото щастието не бива да се предизвиква, човек трябва да го крие за себе си, то е чупливо, всеки може да го строши, вярва Едит.
В един момент Тео й признава, че би искал да се занимава с музика. Тя светва. Най-сетне има възможност да направи нещо за него, а Едит умее да създава звезди. Дала е път на Ив Монтан, Шарл Азнавур, Жилбер Беко, Жорж Мустаки. Прави прослушване на Теофанис в стаята си в клиниката и е щастлива – от него ще стане звезда, той има физика, глас, чувствителност. Измисля му артистичния псевдоним Тео Сарапо, защото е запомнила, че на гръцки „сарапо“ означава „обичам те“ (всъщност е „сагапо“). Започва да го подготвя за сцената, а той й връща желанието да се облича, да кокетира, да бъде жена. Реши оредялата й коса с нежност. „Разбираш ли, Момон – споделя Едит на сестра си, която е най-близкият й човек, – ръцете на Тео са създадени за копринени коси, за коси във всички цветове, а не за три опърлени косъма.“ Тео й връща желанието да бъде отново млада. Премества се да живее при нея. Тя кани и събира всичките му приятели, за да се чувства той уютно. Пътуват заедно на нейни турнета.
Пет дни преди сватбата, на 4 октомври през нощта, Пиаф получава криза – с ужасни болки в китките, глезените и колената. Тресе я, има 40 градуса температура. Не казва на любимия си, който спи в съседна стая, тя вече не понася никого до себе си, когато спи. Тази нощ Едит вика лекар и го моли да направи всичко, за да е жива на 9-и. Оживява. С Тео се женят в православна църква заради религията му. Църквата е в 16-и район, най-снобския в Париж. И момичето врабче, израсло на улицата като плевел, извървява гордо пътя към олтара, облечено в елегантната черна рокля, с каквато е винаги на сцена. На сватбата присъстват семействата им, приятели и буквално хиляди фенове. Събитието е отразено от световните медии.