Лошото дете Готие

Моряшката фланелка е модното алиби на Жан Пол Готие.

Мария Тодорова 02 February 2007

Именно тя удостовери съществуването на френския дизайнер в модата, тя го и кръсти: заради това му леко тийнейджърско увлечение гилдията го нарече enfant terrible, или лошото дете. „Филмът „Каръл” на Фасбиндер от 1982 г. е виновникът”, споделя в интервю дизайнерът. – Моряшката фланелка беше в колекциите ми и по-рано, харесвам тази графика, но филмът й придаде смисъл.”

Днес детето е на 54, а перхидроленият цвят на косата и моряшките фланелки са заменени от сива къса прическа и тъмни прозрачни блузи. Провокацията обаче е непокътната – има я и в леко насмешливия му поглед, и във всяка следваща колекция.

Всъщност, Готие никога не е учил моден дизайн. Това обаче едва ли е минус пред плюса на таланта му, първи впечатлен от който е самият Пиер Карден. От кутюр стилистът получава няколко от скиците на младия французин и веднага предлага на едва 18-годишния тогава Жан Пол да стане негов асистент. Работа за Жак Естерел, Жан Пату и отново за Пиер Карден е опитът, който Готие трупа в продължение на 6 години. Щастливата му година е 1976: първо прави колекция електронни бижута заедно с Франсис Менюж, а няколко месеца по-късно представя и първата колекция със свое име. Историята от там нататък разказват облеклата му, както наскоро дизайнерът припомни с ретроспективното си ревю, минути преди да покаже новите си идеи за пролет-лято 2007 г.

И така, „най-доброто от най-доброто Готие”: блондинка с момчешка прическа в мъжко моторджийско яке с френското знаме и „76” на гърба, а под него бюстие, бяла тюлена пола и кецове и дизайнерът върна лентата към първата изява на марката Jean Paul Gaultier. Дама с нещо средно между бански и сексапилен водолазен костюм в черно и жълто представи колекцията „Гмуркачките”, а 1979 г. се появи като жената Джеймс Бонд. Жан Пол провокира и играе дори с имената на колекциите си – думи в мъжки род „преобразява” в женски, а религии, течения в изкуството и литературата - в образи на жени.

Така през 1982 г. се раждат „Дадаистките” и „Екзистенциалистките”, следват ги „Конструктивистките”, а 90-те идват с „Шикозните равинки” и „Монголките”. Някъде между тях се ражда и партньорството с най-известната жена в поп музиката – Мадона. Готие облича певицата за световното й турне Blond Ambition и русата амбиция „възпява” черния корсет с конуси на бюста, превръщайки го в една от най-известните дрехи в света. Мадона продава идеите му по цял свят – от моряшките тишъртки и корсетите до сексапилните жокейски костюми, с които се появява в миналогодишното си международно турне.

Мерилин Менсън е другата не по-малко емблематична фигура в музиката, която поверява на Готие скандалната си визия. За албума Golden Age of Grotesque на Менсън дизайнерът сътворява облеклото му до последния детайл.
Киното също не подминава таланта на лошото дете на френската мода: Педро Алмодовар поверява на Готие своята „Кика”, а Люк Бесон – костюмите за „Петият елемент”.

Междувременно парижката публика разбира, че „И Бог създаде мъжа” и разучава „Мъжът предмет”, пътешества със стилиста „Около света в 168 облекла” и шумно аплодира феноменалните, обсипани с татуировки и пиърсинг, модели. Дизайнерът успява да трансформира грубите пънк татуировки в поетични символи и ги поставя върху кожата и дрехите. В „Жените помежду си” през 1989 г. Жан Пол облича нежните половинки в пепитени трика и аксесоари от глава до пети, а 8 години по-късно качва на подиум „Фрида Кало”.

Мексиканската художничка вдъхновява една от най-запомнящите се колекции на Готие. „Бях шокиран не само визуално, когато открих за себе си живописта на Фрида Кало,” споделя дизайнерът. – Тази жена с осакатено от живота тяло ме порази. Изобразявайки и театрализирайки недостатъците си, тя ги прави красиви. Способността да приемаш себе си такъв, какъвто си, ме вълнува силно. В подобни моменти хората са опияняващо хубави.” На подиума се появява Наоми Кемпбъл с тъмни сключени вежди, впечатляваща прическа с огромни червени цветя, а редом с нея дефилират необичайни щампи, фолклорни мотиви, шалове с дълги ресни, бижута с кръстове и трънени венци.

Равносилни на взрив са интересът и реакциите към колекциите му, в които мъжете се разхождат в кринолини и шотландски поли. Въоръжен с вечната си усмивка, Жан Пол разменя и разиграва ролите на двата пола, облича ги като близнаци и обува мъжете с „татуирани” клинове под прозрачни поли с обръчи. Готие е първият дизайнер, който използва „истински хора” – красиви и грозни, дебели и слаби, млади и стари дефилират в ревютата му. 5 години по-късно, през 1997 г., той е официално поканен да участва в дефилетата висша мода, с което добавя още едно към останалите признания за таланта си.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР