София ще пее „Турандот“ с ученици на Райна Кабаиванска
За оперния спектакъл говорим по телефона с Райна Кабаиванска, която ще пристигне в София за генералната репетиция
Ваня Шекерова 02 December 2016
На 9, 11 и 13 декември в Софийската опера и балет ще имаме възможност да се насладим на оперния спектакъл „Турандот“, поставен от акад. Пламен Карталов с изпълнители от майсторския клас на Райна Кабаиванска в Нов български университет, под диригентството на Никола Пашковски, асистент на Рикардо Мути. За спектакъла говорим по телефона с Райна Кабаиванска, която ще пристигне в София за генералната репетиция.
Защо решихте да поставите точно „Турандот“ на Джакомо Пучини, г-жо Кабаиванска?
Стана така, че тази година в майсторския ми клас има струпване на много подходящи гласове. Има четири гласа, които никак не е лесно да се намерят - два тенора, най-трудни в тази опера са партиите на тенора, и два гласа за ролята на Турандот. Не по един, а по два, така че може да се направи спокойно.
В момента пее ли се „Турандот“ в друг оперен театър някъде по света?
Със сигурност. Това е една от най-хубавите опери, която се прави често. Бяха я поставили например миналата година за отварянето на новия сезон в Миланската Скала.
В качеството си не на изпълнител, а на постановчик на оперен спектакъл имате ли сценична треска?
А тях как ги успокоявате и нахъсвате, преди да стъпят на сцената?
Ако сопраното се страхува от една нота, тенорът може би ще се страхува от няколко ноти, мога да им влияя. Като им покажа как да вземат трудната нота, да си свалят ларинкса, да оправят дишането и още работи чисто практически.
Имахте ли някакви колебания при избора на гласовете за основните роли?
Героите сами се избраха. Просто има хора с точните гласове за съответните роли. Това значи един голям, пробивен глас и преди всичко високи тонове. Това е проблемът и на тенора, и на сопраното в „Турандот“.
Ана Петричевич и Марили Санторо в ролята на принцеса Турандот ще бъдат сравнявани с велики оперни прими като Мария Калас, с Анна Нетребко, която в момента е номер едно. Готови ли са за In questa reggia, тази толкова трудна ария?
През октомври т.г. Ана Петричевич дебютира в ролята на „Турандот“ на сцената на Театро Масимо Белини в Катания. Марили също – в продукция на италианската асоциация As.Li.Co в рамките на проекта Opera domani. Спектакълът има 44 представления в редица оперни театри в Италия.
А двамата тенори от Корея дали ще издържат на конкуренцията на Лучано Павароти и Пласидо Доминго, чиито изпълнения на арията на Калаф, по-известна като Nessun Dorma, са изключително вълнуващи, върховни?
Репертоарът на Йонгхюн Риу включва роли като Калаф от „Турандот“, Пинкертон от „Мадам Бътерфлай“ на Пучини, Дон Хосе от „Кармен“ на Бизе, Туриду от „Селска чест“ на Маскани, Алфредо от „Травиата“ на Верди... Таесунг Лий също е пял Калаф, както и Херцога на Мантуа от „Риголето“ и Алфред Жермон от „Травиата“ на Верди. Така че имат и брилянтни гласове, и опит двамата корейски тенори.
Кога ще е генералната репетиция в София?
Ооо, не зная, нямам памет за дати. Ще правим две генерални за двата състава.
А вие какво правите в момента в Модена?
Работя. Утре ще давам пресконференция за моя клас в Консерваторията тук.
Вашите ученици изпълняват ролята на диаманта, завещан ви от учителката ви Дзита Фумагали – вечно са в операта, по световните сцени, в света на голямото изкуство, а с тях и вие...
Именно така е. Днес говорих много дълго с моята Мария Агреста, която пее в „Трубадур“ в Ковънт Гардън в Лондон. И ми каза всички тези глупости, които правят новите режисьори. Тя имаше съмнения, че ще може да се покаже с къса рокля. Отвърнах й, че е вече на бойното поле и на война, като на война...
А вашият „Турандот“ ще бъде класически спектакъл, без модерни хрумки на режисьори и сценографи, така ли?
Да. Аз съм много спокойна, защото върви традиционале. Ще разчитаме на пеене, а не на показване на крака и други части от тялото.