На снимачната площадка

Сериалът „Франчайзът“ хвърля светлина върху хаоса в света на създаването на филми за супергерои, за да зададе въпроса – как точно се прави кинематографична поредица?

Станислава Айви 04 January 2025

Чудите ли се понякога за какво точно отговаря всеки един човек на снимачната площадка? Кой с какво трябва да се бори всекидневно, колко его и интереси трябва да обслужва? Брилянтният сериал на Max „Франчайзът“ хвърля светлина върху хаоса в света на създаването на филми за супергерои, за да зададе въпроса – как точно се прави кинематографична поредица?

Историята разказва как екипът на немного успешен франчайз филм се бори за мястото си в киновселената. Изпълнителни продуценти на сериала са режисьорът на „Американски прелести“ Сам Мендес и изключително забавният създател на комедии Армандо Янучи. Сценарият е на Джон Браун, работил по „Наследници“.

Когато ми се обаждат да отида на снимачната площадка на сериала, за да се запозная с актьорите, първо трябва да изгледам епизодите. Веднага ме грабват с невероятен хумор, атмосфера и адски комични персонажи. Така че не се и замислям дали да пристигна в Лийвсдън във Великобритания, където са студиата на „Уорнър Брадърс“ и съответно на продукцията.
Йерархията на една снимачна площадка винаги започва с режисьора, но истината е, че продуцентът има последната дума. Следват – скриптърът, човекът, който следи детайлите на екрана и в сценария, актьорите, техническият екип, изпълнителният продуцент, който маневрира между вижданията на режисьора и на продуцента, и човекът, без чийто контрол няма филм – асистент-режисьорът. В историята на сериала той е основният герой и през повечето време му съчувстваш.

В ролята на Даниел е Химеш Пател, когото познаваме от филми като „Тенет“ и „Вчера“. „Доста му е напрегнато на моя герой, има толкова отговорности и трябва да се бори с егото и желанията на режисьор, продуценти, актьори – казва ми Химеш. – Прекарал съм почти целия си живот в киното, толкова примери имах в главата си. Но истината е, че си говорих много с нашия асистент-режисьор на терен и той много ми помогна.“ В неговия герой Даниел има едновременно сигурност и  отчаяние, че всеки момент всичко може да се обърка.  Ая Кеш е в ролята на Анита, която е изпълнителен продуцент на продукцията и бивша любов на Даниел. „Продуцентът е много различен в зависимост от това дали продукцията е франчайз, независим филм, телевизия. Но винаги е по средата“, разказва ми тя. Не може без любов, привличане и сложни лични отношения на снимачната площадка – такава е и историята между Даниел и Анита.

Питам актьорите дали това помага на работата на героите им. „Забавно е и според мен помага и те кара да се чудиш какво точно се е случило“, казва Химеш. „Освен това тя не познава друг в проекта и разчита много на него“, допълва Ая. Моля ги да ми разкажат за първия си опит в големи продукции. „За мен беше „Тенет“ и бях като дете в увеселителен парк – започва Химеш. – Кристофър Нолан в хеликоптер над нас! Чудех се как въобще е възможно!“ А Ая споделя: „За мен беше „Вълкът от Уолстрийт“. Помня момента, когато разбрах, че шимпанзето изкарва повече пари от мен! Всеки ден имаше някаква лудост. Тогава усетих разликата между филмова звезда и актьор – Леонардо ди Каприо е филмова звезда! Той го носи около себе си. За първи път виждах такова нещо. Не съм била влюбена в него като дете, но когато се запознахме, си казах: „Откъде идва тази светлина? Ааа, от теб!“.

Британската актриса Джесика Хайнс е в ролята на скриптърката Стеф, а в ролята на режисьора Ерик виждаме обичания немски актьор Даниел Брюл. Даниел е бил част от успешни продукции като „Гадни копилета“, „Сбогом, Ленин“, „С пълна газ“ и „На Западния фронт нищо ново“.  Казвам им, че едно от нещата, което много ми харесва, е връзката между техните персонажи. „Малко бях разочарован даже, че нямаше повече, бях убеден, че ще имат романтични отношения – започва Даниел. – Но тя се влюбва в актьор!“ Джесика допълва: „Той е прекрасен!“. И тримата се смеем.

„Има един момент, в който Ерик подценява нейното мнение и позиция“, продължава Джесика. „А ти запита ли се защо го прави? Може би ревнува“, възразява Даниел. „Не ми е хрумнало“, казва тя. „Имат интересна връзка – скриптърът и режисьорът. Стеф е много добра в работата си.“ Казвам му, че за мен героят му Ерик е доста труден за издържане в много ситуации! „Интересен е! Умен е, гениален и скромен“, смее се той. А как се става доминантен режисьор на екрана? „Имам опит само с един филм като режисьор и си спомням, че толкова неща не знаех, а трябваше да се правя, че знам! Налага се да действаш бързо и да вземаш решения, дори да не си наясно дали са окей. Използвах този мой опит и, разбира се, разговорите със Сам Мендес и неговия опит. Всички имахме консултанти на снимачната площадка.“

Независимо че съм изморена от доста ранния полет, интервютата с екипа много ме зареждат. Всички са с изключително чувство за хумор и така идва ред на Дарън Голдщайн, който играе егоцентричния продуцент Пат, и Ричард Е. Грант, който е в ролята на Питър – най-превзетия и неприятен представител на актьорите. Дарън е бил част от сериали като „Аферата“ и „Озарк“. А Ричард Е. Грант е британски актьор с огромен опит пред камерата и на сцената. Участвал е в продукции като „Дракула“ на Франсис Форд Копола, а преди няколко години беше номиниран за „Оскар“ за филма „Можеш ли някога да ми простиш?“. Сред последните му роли са тези в „Салтбърн“ и в сериала „The Outlaws“.

Ричард е ексцентричен в изказа и визията си, което го прави изключително приятен събеседник. През смях и той, и Дарън ми казват, че героите им са изключително неприятни задници. „Работил съм с няколко нарцистични актьори през годините, но са малцинство – казва Ричард. – Но никога не съм срещал някой толкова груб и постоянно неприятен като моя герой.“ „Но, да, съществуват подобни – допълва Дарън. – Не можем да кажем имена, но...“ „Фей Дънауей“, прекъсва го Ричард.

А каква е била реакцията им като са прочели сценария? „Дори не го прочетох, когато Сам Мендес ти се обади и иска да си в пилотен епизод на нещо, ти отнема по-малко от секунда да кажеш да“, категоричен е  Ричард. „Никой от нас не чете сценарии“, съгласява се Дарън. Това може да крие и неприятни изненади. Кой най-ужасен първи снимачен ден си спомня Дарън? „Трябваше да играя труп в багажника на кола в сериала „Закон и ред“, беше в Ню Йорк при много ниска температура и бях само по боксерки. Това беше първият ми ден, бях наистина ужасен, но щастлив да вляза в багажника на колата!“
А

какъв е най-големият страх на Ричард Е. Грант? „Винаги мисля, че ще ме уволнят. Това е постоянният ми страх. Също и как ще реагира публиката. В театъра разбираш веднага дали тя се забавлява или не, докато във филм или сериал разбираш чак след като излязат.  И винаги можеш да се объркаш.“

Тръгвам си от прекараното време с екипа на „Франчайзът“ в истински добро настроение.  Снимачната площадка е едно от най-желаните места за мнозина, но не е най-лесното за обитаване. Въпреки стреса и постоянните проблеми, магията, която носи, е много трудно да се опише, трябва да се преживее.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР