Якопо де Микелис: За да станеш писател, първо трябва да бъдеш читател
Лилия Илиева 12 November 2023
Според вестник „Кориере дела сера“ романът „Гарата“ на Якопо де Микелис е революция в италианския трилър, и то на нивото на „Името на розата“ на Умберто Еко. Подгответе се за 704 страници (в превод на Юдит Филипова, ИК „Колибри“) трилър с елементи на готика. Действието се развива на фона на Централната гара в Милано с всичките ѝ бездомници, наркомани, проститутки, бежанци. Намесват се сюжети като влакове с депортирани евреи по времето на Холокоста, кървави жертвоприношения в името на войнствено африканско божество, загадъчно убийство и мистериозно съкровище в подземията на гарата. Главни герои са инспектор, бивш пънк музикант, Медзаноте и млада доброволка в Център за грижи за маргинализирани хора.
Авторът Якопо де Микелис е завършил философия, превежда от френски, преподава наратология в Нова академия за изящни изкуства в Милано и работи като редактор в издателство. Беше в София за премиерата на книгата си, водена от Явор Гърдев.
Първия си роман написах, когато бях 9–10-годишен – разказва Якопо. – Действието се развива в Бермудския триъгълник. Беше доста наивен, но баща ми направи малко издание на ръка и го подарявахме на близките ни – баби, дядовци и на приятели на родителите ми за Коледа. Всички го харесаха и след този „успех“ започнах да мисля за втори роман. Стигнах само до обмисляне на сюжета, в който тиранозавър рекс нападаше Милано. (По това време филмът за „Годзила“ ми беше много интересен.) И двата каменни коня от Централната гара оживяваха и го убиваха.
Явно гарата е важно място за вас. Защо?
Роден съм в близост до нея. В детството ми тя беше опасно място, свърталище на наркомани, наркодилъри, всякакви престъпници, обирджии. Като тийнейджър, редовно ми предлагаха наркотици, докато прекосявах площада отпред. Веднъж се наложи да отида в 3 ч. посреднощ до аптеката на гарата, защото много ме болеше зъб и това беше най-близката възможна денонощна аптека. Пред нея се виеше опашка. Оказа се, че всички чакат за спринцовки, само аз – за обезболяващо. Докато пишех „Гарата“, си спомних за сюжета на втория ми роман. Махнах тиранозавъра и написах сцена, в която главният герой инспектор Медзаноте пристига на гарата посред нощ, поглежда каменните коне и има усещането, че те отнемат животи.
Имате два профила в Инстаграм с прекрасни снимки, предимно на сгради, места и архитектура. Като че ли те ви вдъхновяват повече, отколкото да снимате хора.
Снимането ми е страст, която поизоставих през последните две-три години покрай писането. Факт е, че повече ме вдъхновява да снимам места. Включвам хора като ориентир за тях. Историята в следващия ми роман отново започна от определено място.
Как и кога започна писането на романа ви „Гарата“?
Идеята се зароди в детството ми. Централната гара, покрай която минавах, ме очароваше със своята страшна, малко зловеща архитектура. Усещах, че крие интересни сюжети. Започнах да събирам статии, свързани с нея, без определена цел. Събирах образи. Изведнъж изплува този трагичен епизод от историята ни за влаковете, с които нацисти са превозвали евреи към концлагерите по време на Втората световна война.
Според мен е по-здравословно да обмисляш кое би било добре за теб самия, преди да действаш. Но понякога можеш да направиш и нещо значимо, ако пренебрегнеш този глас.
Как пишете – следвайки вдъхновението си или със строг план за развитие на действието?
За роман с криминален сюжет човек не може да разчита само на вдъхновение. Трябва да има скелет на сюжета и предварително да залага много внимателно всичко, което предстои да се случи. В романа разказвам две истории – едната е свързана с разследването и разплитането на загадката, а другата – с това, което се е случило. А за вдъхновението – аз работя в издателство на пълен работен ден и романа го пишех в свободните моменти – преди да си легна, в метрото, или когато имам време. Писането изисква дълбока концентрация. Случвало ми се е да съм толкова свързан с историята, че да ми е трудно да работя обичайната си работа, или обратното – да знам, че разполагам с цял ден за писане на романа и да не съм в подходящо настроение.
Сравняват ви с Умберто Еко.
Това, разбира се, много ме ласкае. Чел съм книгите му, но не мисля, че в текста ми има нещо на неговото ниво.
Дали все пак има влияния от ваши любими писатели?
Да. Готическата част е повлияна от Стивън Кинг. Приключенският сюжет – от приключенските романи на Александър Дюма и Жул Верн, които съм чел като дете. Много съм повлиян от романа „Островът“. Основата на структурата на „Гарата“ е същата като на „Островът“ – гарата за мен е като мистериозен остров, на който се случват необясними неща. Главният герой се опитва да ги разгадае. И накрая разбираш, че всичко е свързано с нещо, скрито в подземията.
Как избирате имената на героите? Интересно е, че главният се казва Медзаноте, тоест „полунощ“.
Историята за Синята брада присъства основно в романа ви. Коя беше любимата ви приказка, когато бяхте дете?
Много харесвах илюстрираната книжка на Морис Синдък – Where The Wild Things Are. Разказваше се за дете, което в съня си попада в страна с невероятни чудовища, които в началото са симпатични, но с времето стават все по-малко и по-малко приятелски настроени. А историята за Синята брада ми харесва, защото е една от първите криминални истории за серийни убийци.
Случвало ли се е да мечтаете да сте полицейски следовател, когато бяхте дете?
Не. В изграждането на образа на главния ми герой има най-малък биографичен елемент. Той е много различен от мен, но докато пишех за него, научих нещо, и то беше интересно откритие за мен. Медзаноте е склонен да се въвлича в неприятности, защото действа импулсивно. Реших да го създам така, че да има малък глас в главата си, който всеки път да го предупреждава, нещо като гласът на разума. И в един момент Медзаноте си дава сметка, че когато не се вслушва в него, често се вкарва в проблеми, но в същото време осъзнава, че понякога именно защото не се е вслушал в този глас, е направил едни от нещата, с които най-много се гордее.
Според мен е по-здравословно да обмисляш кое би било добре за теб самия, преди да действаш. Но понякога можеш да направиш и нещо значимо, ако пренебрегнеш този глас. В моя случай не беше разумно да напиша пър-вия си роман с дължина 700 страници, но сега е едно от нещата, с които най-много се гордея.
Какво бихте посъветвали всички, които искат да станат писатели?
Да четат. Благодарение на работата ми чета много текстове – знам, че си личи кога тези, които са ги писали, искат да бъдат писатели, но не са читатели. Ако четенето за теб не е повече от страст, ако не е необходимост, няма как да станеш писател. Аз съм отраснал в къща с много книги. Баща ми е математик, но много обичаше да чете. Майка ми беше учителка в гимназия. И аз четях от много малък. Синът ми е на 17 години. Започнах да чета с него, когато беше седемгодишен и докато стана на 13, сме прочели много книги заедно. След това спряхме, защото стана голям. Една година продължи да чете сам и после спря. За мен това е тъжно, защото книгите за мен са убежище.
От романа ви би се получил интересен филм.
Според мен даже по-скоро – сериал, защото е твърде сложен. И има проект за телевизионен сериал, но в много ранен стадий, за да бъде сигурно дали ще се случи.