Модно наследство

Изложба в Париж изследва връзките между Азедин Алая и Мадам Гре

eva.bg 21 October 2023

Фондация Azzedine Alaïa в Париж представя изложбата Alaïa/Grès. Beyond Fashion, която съпоставя изкуството на двамата модни дизайнери.

Азедин Алая, един от най-талантливите дизайнери на своето поколение, пристига в Париж от Тунис през 1956 г и започва да шие дрехи за звезди и известни дами като Грета Гарбо, Луиз дьо Вилморин, Арлети и Сесил дьо Ротшилд. През 1980 г показва първата си колекция прет-а-порте, която предизвиква изключителен успех. През годините създава дрехи за Тина Търнър, Грейс Джоунс, а моделите Наоми Кембъл, Татяна Патиц, Стефани Сиймор, Фарида Келфа и Синди Крауфорд му дължат много, тъй като участва активно в издигането им до суперзвезди.

Azzedine Alaia 1

Това което по-малко хора знаят е, че Алая е бил страстен колекционер на висша мода. Архивите на дизайнера, обхващащи модни модели и колекции от 19 и 20 век са трети по мащабност и важност във Франция, след тези на Музея на Декоративните изкуства и Музея на модата Galliera. В колекцията му намираме 15 000 модела висша мода, между които 700, създадени от Мадам Гре (която е работила от 1930 г до 1980 г когато се оттегля от модната сцена). Именно колекцията на Мадам Гре е дала повод за организирането на новата изложба във Фондация Alaïa, която се помещава в ателиетата на дизайнера и в която днес има изложбена зала, книжарница, кафене, а отскоро и ресторант.

В нея посетителите могат да се докоснат до изкуството на двамата велики моделиери и да усетят допирните точки, които са ги свързвали. Изложбата е истинско събитие, тъй като по-голяма част от изложените модели на Мадам Гре никога не са били показвани пред публика.

Приликите между Мадам Гре и Алая са поразителни. И двамата са били самоуки; пренебрегвали са модния календар и са показвали колекциите си едва когато са били напълно завършени; работили са със сходни цветни палитри и материи; споделяли са любовта към чистата, опростена линия.

„Обичам дрехи, които са красиви и вечни, без безполезни детайли или декорации, както и цветове, които бързо могат да ги състарят“, е споделял Алая. „Най-простите дрехи се създават най-трудно.“

И двамата са усвоили потенциала на тъканите до съвършенство, като са работили най-вече с кадифе, коприна и трико.

„Можете да разберете душата и характера на една тъкан, като я докоснете“, каза Мадам Гре. „Когато драпирам манекен в коприна, например, тъканта реагира в ръцете ми и аз се опитвам да разбера и преценя реакциите й. Така придавам на роклята очертанията и формата, които самият плат би искал да има.“

Много интересно е, че преди модата и двамата са се занимавали със скулптура. „Исках да бъда скулптор. Работата с плат или камък е абсолютно едно и също нещо за мен“, каза мадам Гре, чието истинско име е Жермен Емили Кребс, избирайки псевдонима „Гре“ заради значението му, а именно-  пясъчник.

„Когато бях в Тунис, отидох в École des Beaux Arts и реших да уча скулптура поради очарованието ми от извивките на тялото“, каза Алая. „Тогава открих модата.“

Алая се е възхищавал и черпил вдъхновение от Мадам Гре, но напълно осъвременявайки по-класическото излъчване на нейните творения. Повлияни от нея са били и Иси Мияке и Йожи Ямамото, като Ямамаото дори кръщава колекцията си прет-а-порте през 2005 г на нея.  

Допирните точки, връзките между двамата дизайнери са толкова силни, че в изложбата често може да не познаем от пръв поглед кой точно е дизайнерът на даден модел.

„Madame Гре представлява съвършенството във вечерното облекло“, казва Карла Соцани- куратор на изложбата. „Алая е съвършенство във всичко.“

 

Изложбата може да бъде видяна до 11 февруали 2024 г във Фондация AzzedineAlaïa, 18 Rue de la Verrerie, Париж.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР