Какво е и за какво служи съединителят на колата

Ако някога сте карали ръчна кола, значи знаете всичко за педала на съединителя. Това е онзи страховит трети педал, който младите шофьори понякога бъркат с педала на газта или спирачката

04 December 2022

Снимка: Artiom Vallat/Unsplash

Съединителят в автомобила свързва задвижващия вал и изходящия вал, който завърта колелата. Съединителят може също да разединява двата вала, което позволява на водача да сменя предавките без да спира колата. Както автоматичните, така и ръчните автомобили използват съединители, въпреки че те работят малко по-различно за всеки двигател. Ако някога сте карали ръчна кола, значи знаете всичко за педала на съединителя. Това е онзи страховит трети педал, който младите шофьори понякога бъркат с педала на газта или спирачката.

Докоснете съединителя в неподходящ момент и можете да убиете двигателя! Автомобилите с автоматична скоростна кутия също използват съединители, но при тези превозни средства от водача не се изисква ръчно да включва или изключва съединителя. Но какво всъщност прави съединителят? Как работи съединителят и колко струва отстраняването на проблеми със съединителя?

Вземете снимката на комплекта съединител от autodoc.bg

Какво е съединител?

Системата на автомобилния съединител свързва (или изключва) два въртящи се вала: вала от двигателя и вала, който върти колелата. Комплектът на съединителя се състои от диска на съединителя и маховика и се управлява с педала на съединителя.

При натискане на педала на съединителя двата вала се разединяват за момент. Съединителят позволява смяна на предавките по време на движение на автомобила. След като смяната на предавките приключи, педалът на съединителя се освобождава и валовете се свързват отново.

Съществуват различни видове съединители: фрикционен съединител, многопластов съединител, хидравличен съединител, конусен съединител и центробежен съединител. Повечето улични автомобили използват фрикционен съединител. Обикновено ще откриете многопластови съединители в състезателни автомобили и мотоциклети, а центробежните съединители често се срещат в машини като верижни триони и косачки.

За да използва съединители, водачът трябва да натисне педала на съединителя (в кола с ръчна скоростна кутия) или може просто да позволи на автоматичната скоростна кутия да се погрижи автоматично за съединителя.

Как всъщност работи? Управлението на съединителя зависи от триенето между диска на съединителя и маховика. Пружините държат притискащия диск срещу диска на съединителя, когато педалът не е натиснат. В това състояние валовете са заключени заедно, така че да се въртят с еднаква скорост.

Когато кракът на водача натисне педала на съединителя, притискащият диск се издърпва от диска на съединителя. (Това се случва, когато хидравличното бутало натисне освобождаващата вилка, която след това задейства освобождаващия лагер.) След това диафрагмената пружина се натиска и щифтовете издърпват пластината от диска на съединителя. Това временно прекъсва връзката между двигателя и колелата.

При включен педал на съединителя колелата ще продължат да се въртят поради собствената си инерция, а не поради мощността на двигателя. Сега двигателят и колелата се движат с различни скорости. От съществено значение е да освободите колелата и задвижващия вал от трансмисията, за да смените предавките.

Често срещани проблеми със съединителя на автомобила

Въпреки че вашият съединител може да функционира правилно за повече от 80 000 km, възможно е да трябва да смените съединителя си преди това. Това важи особено за превозни средства, които теглят тежки товари.

Ето няколко често срещани проблема, свързани с повреда на съединителя:

  • Теч от цилиндрите
  • Дефектен подчинен цилиндър или главен цилиндър на съединителя
  • Неправилно подравняване на педала
  • Плъзгане на диска на съединителя
  • Въздух в линията на хидравличната система
  • Неправилно регулирана връзка
  • Скъсано жило на съединителя
  • Износен изхвърлящ лагер
  • Твърд педал на съединителя при превключване на скоростите
  • Мек педал на съединителя

Ако не можете да извършите ремонта незабавно — а частите за кола понякога могат да бъдат трудни за намиране! — тогава се опитайте да се съсредоточите върху бавната смяна на предавките. Проблемите със съединителя могат да доведат до прегряване и допълнително износване, да не говорим за опасенията за безопасност, свързани с неправилно функциониращ педал на съединителя.

Колко струва поправката на съединителя? Цената на ремонт на съединител ще зависи от конкретния проблем, както и от марката и модела на вашия автомобил. Започнете с преглед на съединителя. За да намерите най-ниската възможна цена, обадете се на няколко сервиза, за да получите оферти.

 

източници на информация:

https://www.autodoc.bg/info/avtomobilen-sedinitel-simptomi-i-cena-za-smjana

https://motofocus.bg/novini/1617/moduli-s-dvoen-saedinitel-dualtronic-za-leki-avtomobili

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР