Киното танцува с вечността

Незабравими филми, любовни истории, стилни героини и рокли в кадър

22 December 2022

Едва на 21-вото издание на церемонията по връчването на филмовите награди „Оскар“ своето достойно място намира категорията за най-добър дизайн на костюми. През 1949 година и номинациите, и наградите са разделени в две подкатегории – черно-бял и цветен филм. Девет години по-късно разделението изчезва и „Оскар“ се връчва за върхови постижения в създаването на костюми за филм. Ето няколко от незабравимите примери в тази посока.

„Отнесени от вихъра“ (1939)

Магнитът в екранизацията по едноименния роман на Маргарет Мичъл, за който авторката печели награда „Пулицър“ две години по-рано, безспорно е актрисата Вивиан Лий. 26-годишната британка, съпруга на сър Лорънс Оливие, е избрана да изпълни ролята на дръзката, независима на пръв поглед, но копнееща за любов Скарлет О’Хара. Продуцентите на филма са наясно, че на Скарлет ще ѝ трябва и подобаващ гардероб, който да акцентира върху емоционалното ѝ състояние, и избират двама дизайнери по костюмите – Уолтър Плънкет и Джон Фредерикс, благодарение на които на голям екран страстта и бунтарството на главната героиня припламват в червени отблясъци. Култова е роклята, с която Скарлет пристига на празненството по случай рождения ден на Ашли Уилкис. Бургундско червено, което веднага разкрива страстта и темперамента ѝ, помпозност и разточителство по отношение на материите – нещо характерно за периода, останал в историята на САЩ като „позлатената епоха“.

„Убийците“ (1946)

Класическа екранизация по едноименната новела на Ърнест Хемингуей, „Убийците“ отново разчита на кино диамант. В този случай това е прекрасната Ава Гарднър, която озарява екрана с дрехи, създадени от легендарната Вира Уест. Гардеробът на героинята ѝ Кити Колинс залага на загатващи силата ѝ костюми и рокли. Водена от сценария, Вира Уест създава незабравимата черна рокля с една презрамка, която остава в историята на модата. Интерпретации по темата могат да се видят и до днес.

„Гилда“ (1946)

Класика в историята на киното остава сцената, в която героинята на Рита Хейуърт в „Гилда“ танцува предизвикателно, докато пее Put the Blame on Mame, а стилната рокля деликатно загатва за фигурата ѝ. Създадена е от френския дизайнер Жан-Луи, истинска звезда по онова време. Години по-късно той измайсторява и прекрасната секси бяла рокля, с която Мерлин Монро излиза на сцената, за да изпее „Честит рожден ден, господин президент“. Смята се, че за работата си по черната рокля от „Гилда“, останала като символ на вечната съблазън, Жан-Луи е бил вдъхновен от картината на Джон Сингър Сарджант – „Портрет на мадам X“.

„Чуждестранна афера“ (1948)

Кой, ако не Марлене Дитрих, звездата във филма на Били Уайлдър, може да си позволи да използва за гардероба на героинята си Ерика рокли, с които вече се е появявала. Още от началото на 40-те години актрисата работи с германската модна дизайнерка Ирене Ленц Гибънс, която създава тази красива и ефектна рокля през 1944 г. за турнето на Марлене в Италия. Тогава Дитрих пее пред американските войници, които са изпратени да воюват в Европа. Впечатлена от ефекта, който има появата ѝ пред младите мъже, актрисата настоява да се използва именно тази рокля и за филма „Чуждестранна афера“.

„Закуска в Тифани“ (1961)

Вдъхновена от малката черна рокля, на която легендарната Коко Шанел проправя път през 20-те години на миналия век, роклята, която Одри Хепбърн носи в култовия филм, е създадена специално за нея от френския моден дизайнер Юбер дьо Живанши. Иконичната рокля, която всъщност се състои от три части, е запазена за поколенията, но… в различни точки на света. Една част се пази в архивите на Живанши, друга е в постоянната експозиция на Музея на костюмите в Мадрид, а третата е продадена на аукцион на „Кристис“ през 2006 г. за 607 хиляди евро. Сумата е преведена във фондацията на Живанши, която подкрепя децата в Индия.

„Джентълмените предпочитат блондинки“ (1953)

Дълъг и трънлив е пътят до розовата рокля на Мерлин Монро в незабравимата сцена с изпълнението на песента Diamonds Are a Girl’s Best Friend. Дизайнерът по костюмите на продукцията Уилям Травила признава, че идеята на продуцентите била в тази сцена Мерлин да блесне почти гола, за да привлече повече публика. Точно тогава обаче в медиите се появяват кадри, които тя е направила като съвсем млада за еротично списание. Лично Дарил Занук, двигател на студиото Twentieth Century-Fox, съветва Мерлин да отрече, че се е снимала за списанието, защото така само би добавила още един щрих към образа на „тъпа блондинка“, който медиите и без това ѝ приписват. За да избегнат злостни коментари по повод една разголена поява на актрисата, продуцентите настояват пред Травила да я облече в нещо по-консервативно. Според дизайнера обаче „каквото и да облечеше Мерлин, ставаше вълшебство“.

„Дневна красавица“ (1967)

Може би най-красивото партньорство на актриса и моден дизайнер на голям екран е тандемът Катрин Деньов и Ив Сен Лоран. Неслучайно режисьорът Франсоа Трюфо нарича Лоран „най-големия почитател на киното сред модните дизайнери“, а режисьорът на „Дневна красавица“ Луис Бунюел му се доверява за гардероба на Северин, героинята на Деньов във филма. В спомените си Лоран признава, че му било трудно да убеди актрисата, че не трябва да носи минижупи във филма, защото това прави героинята ѝ много предсказуема. Във време, в което целият свят полудява по минижупа, Лоран решава да подчертае характера и копнежите на Северин с класически, елегантен гардероб.

„Белязаният“ (1983)

Синята копринена рокля на героинята на Мишел Пфайфър във филма е директна препратка към златните години на Холивуд. Роклята, излязла изпод ръцете на дизайнерката на костюми Патриша Норис, подсказва много за героинята Елвира Ханкок.  Идеята на Норис е семплата линия на роклята на Елвира да контрастира на пищните костюми на съпруга ѝ, мафиота Тони Монтана (Ал Пачино). По ирония на съдбата обаче в комбинация с актрисата Мишел Пфайфър роклята постига друг ефект – превръща се в символ на елегантната съблазън.

„Титаник“ (1997)

Пълна свобода имала дизайнерката Дебора Лин Скот, за да създаде роклята на Роуз (Кейт Уинслет). Единствената насока, зададена от режисьора Джеймс Камерън, била – „да издава характера ѝ“. Целият гардероб на Роуз във филма издавал не само характера, но и мечтите ѝ – да намери посоката си в живота без вечните напътствия на пресметливата си майка. А роклята, която облича, когато към компанията на богатите ѝ приятели се присъединява Джак – бедняк, но избор на сърцето ѝ, е триумф на любовта.

„Хубава жена“  (1990)

Може би най-неустоимата комбинация от актриса и рокля в историята на Холивуд. Създателка на прочутата червена рокля, с която героинята на Джулия Робъртс – Вивиан, отива на опера, е дизайнерката в киното Мерилин Ванс, която получава съвсем заслужено наградата на британската филмова академия БАФТА за костюмите във филма на Франк Маршал. Идеята ѝ била да сътвори рокля, която само да очертае перфектната фигура на 23-годишната актриса. В началото целият екип бил категоричен, че Вивиан трябва да бъде в черно, но Мерилин настоявала да се направят проби с три различни рокли. „Горката Джулия преживя доста около въпросната рокля. Правихме проби, пращахме снимки в студиото и на финала успях да ги убедя да заложим на червеното!“

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР