Да попитаме Ван Гог, Моне и Вермеер

Вандализъм или...?

eva.bg 25 November 2022

Тази година имаше няколко шокиращи демонстрации на екоактивисти, протестиращи срещу климатичните промени и експлоатацията на изкопаеми горива. Те атакуваха едни от най-известните и скъпи произведения на изкуството за всички времена, докато изнасят речи за каузата си.

„Слънчогледите“ на Ван Гог

На 14 октомври една от най-емблематичните картини на Винсент Ван Гог, намираща се в Националната галерия в Лондон и оценена на 84,2 млн. долара, бе залята с доматена супа от двама екоактивисти от организацията Just Stop Oil. След това те залепят ръцете си за стената с помощта на моментно лепило.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Fab! (@thatsfabofficial)

„Кое струва повече: изкуството или животът? Повече сте загрижени за защитата на една картина или за защитата на нашата планета и хората?“ 

През юли тази година активисти на същата организация се залепиха за „Тайната вечеря“ на Леонардо да Винчи в Кралската академия на изкуствата в Лондон, за „Сенокос“ на Джон Констабъл в Националната галерия в Лондон и за картината „Пролет“ на Сандро Ботичели в галерия Uffizi във Флоренция.

„Купи сено“ на Клод Моне

Картината на френския импресионист, която е изложена в Barberini Museum в германския град Потсдам и е оценена на 111 млн. долара, бе залята на 23 октомври с картофено пюре. Двамата активисти от движението Last Generation, облечени в светлоотразителни оранжеви жилетки, се залепят за пода.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by LETZTE GENERATION (@letztegeneration)

„Ние правим този Моне сцена, а обществото – публика. Ако е необходима картина – залята с картофено пюре или доматена супа – за да накараме обществото да си спомни, че пътят на фосилните горива убива всички нас, тогава ще ви дадем картофено пюре на картина!“

„Момичето с перлената обица“ на Вермеер

Оценената на 30 млн. долара най-известна картина на Вермеер стана мишена на двама екоактивисти на 28 октомври в Mauritius Museum в Хага. Единият се залепи за картината, докато бе заливан с доматена супа. Опитите на протестиращите да повишат осведомеността за опустошителните последици от изменението на климата не са били посрещнати с никакво внимание и разбиране от страна на хората, станали свидетели на акцията.

„Тази картина е защитена от стъкло, но... бъдещето на нашите деца не е защитено.“

Докато единият от протестиращите продължава с речта си, заявявайки, че картината е защитена със стъкло, възмущението на хората наоколо не стихва. Трима от членовете на групата Just Stop Oil са арестувани след тази акция.

При последната им изява на 18 ноември пък те посипаха с брашно автомобил, който е изрисуван от Анди Уорхол. Превозното средство бе изложено в арт център в Милано, където екоактивистите го атакуваха.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Ultima Generazione (@ultima.generazione)

Организация Just Stop Oil се описва като „коалиция от групи, работещи заедно, за да гарантират, че правителството се ангажира да прекрати всички нови лицензи и разрешения за проучване, разработване и производство на изкопаеми горива в Обединеното кралство“. Въпреки че Just Stop Oil получава дарения от обществеността, те казват, че по-голямата част от тяхното финансиране идва от Climate Emergency Fund – американска мрежа, създадена преди пандемията за финансиране на активизъм в областта на климата.

Когато активистите Фийби Плъмър и Анна Холанд хвърлиха супа върху „Слънчогледите“ на Ван Гог, протестът им нашумя в международните медии. В интервю пред ABC Radio National Холанд тогава каза, че насочването към картини като начин за привличане на вниманието към тяхната кауза „бележи ескалация в тактиката на Just Stop Oil“.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Sofia Hadjiosif (@sofia.hadjiosif)

„Ние ще направим всичко необходимо без насилие, докато правителството не излезе със смислено изявление, че незабавно ще спре всички нови лицензи за изкопаеми горива.“

Въпреки че самите произведения не са унищожени, тъй като са покрити със защитно стъкло, подобни демонстрации привличат вниманието и към тревожна нова тенденция. И това поражда опасения, че безценните произведения на изкуството всъщност могат да бъдат унищожени при по-радикални действия.

Според Сали Хиксън, преподавател по история на изкуството в университета Гуелф в Канада, има реален риск следващият етап от тази тенденция да бъде нещо „непоправимо“.

„Има толкова много имитатори. Виждаме толкова много неща, които хората правят и които са изцяло свързани с имитация. Ако погледнете средностатистическите видеоклипове в TikTok, хората реагират на конкретни неща.“

Въпреки че Хиксън е солидарна с активистите, тя не смята, че действията им ще убедят повече хора. Дори напротив – тези действия срещу шедьоври на изкуството по-скоро биха навредили на каузата им.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Jamie Bellinger (@jamiebellinger)

Матю Джеси Джаксън, професор по история на изкуството в Чикагския университет, е на същото мнение.

„Ако това е картина в музей... повечето хора биха казали, че това е произведение на изкуството, което не трябва да бъде вандализирано. Мисля, че ангажирането с произведения на изкуството по този (нестандартен) начин е много малко вероятно да привлече голямо внимание към даден проблем.“

Ще завършим с един интересен поглед или по-скоро напомняне. Ван Гог е бил мисионер, преди да стане художник. Бил е беден, живеел е просто и страстта му е била да разкрие необикновената красота на природата на онези, които не могат да я видят. Точно негова картина да стане мишена на екоактивисти, е в разрез с всичко, което тази картина и това изкуство въплъщават.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР