Нов живот на изхвърлените дрехи, събирани от сметищата

16 September 2022

Снимка: пресофиси на марките

Най-устойчивите дрехи са тези, които вече имате, но те се носят средно по десет пъти, след което се изхвърлят – много по-рано отколкото е нужноi. Ето защо шведската марка за домакински електроуреди Electrolux иска да вдъхнови потребителите да разчупят този модел и да се грижат по-добре за своите облекла.

За да демонстрира, че използваните дрехи все още имат стойност, Electrolux си сътрудничи с шведското дизайнерско дуо, Rave Review, и заедно създават уникална колекция изработена от изхвърлен текстил, набавен от второто по големина сметище за дрехи в света - пустинята Атакама.

Почти 73% от всички текстилни отпадъци в глобален мащаб, се изхвърлят на сметищата или биват изгаряни. Пустинята Атакама в Чили, където се намира второто по големина сметище за дрехи в света, в последно време се превърна в символ на прекалено ускореното развитие на „бързата мода“ и показва значителното увеличение на текстилните отпадъци в световен мащаб. Според данни на UNECE  21 милиарда тона дрехи се изхвърлят на сметищата всяка година. Само в пустинята Атакама, всяка година се разтоварват около 39 хиляди тона дрехи.

 „Очевидно е, че освен предизвикателствата свързани с така наречената „бърза мода“, имаме нужда от промяна в начините на употреба и грижа за дрехите.

Проучвания показват, че удължаването на живота на дрехите ни само с няколко месеца, може да намали въглеродните емисии, водния отпечатък и генерирането на отпадъци до 20-30 процента. Има различни начини да направите това: освежете или променете старите си дрехи, перете ги или ги почистете по начин, който е по-устойчив.“, споделя Ванеса Бутани, вицепрезидент „Устойчивост“ в Electrolux.



Ето защо Electrolux си партнира с дизайнерското дуо Rave Review, познато със своите цветни колекции висша мода, изработени от рециклирани материали, с ясна мисия - да дават нов живот на изхвърлени ненужни дрехи събирани от сметищата за дрехи в Атакама.

Резултатът е първата модна колекция с преработени (upcycled) дрехи от Атакама. Стремежът е да се даде повече гласност на нарастващия проблем свързан с модното разхищение и да се покаже вдъхновяващ пример, който може да предизвика промяна в потребителското поведение.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР