Ханелоре Кнутс - топмодел извън стандартите

Белгийският модел Ханелоре Кнутс избира да върви по средния път, за да запази младостта на душата си. Това включва йога, търсене на тишината, внимателно подбрани ангажименти, при които да се чувства човек, а не стока, и занимания със сина си.

Краси Генова 03 July 2022

Снимка: Майкъл Джеймс О’Брайън, Instagram Ханелоре Кнутс и Vogue

Белгийският модел Ханелоре Кнутс избира да върви по средния път, за да запази младостта на душата си. Това включва йога, търсене на тишината, внимателно подбрани ангажименти, при които да се чувства човек, а не стока, и занимания със сина си.

Наскоро отново я видяхме на модния подиум – артистичният директор на Valentino Пиерпаоло Пичоли я върна на предна линия заедно с британката Кристин Макменами (57). На дефилето на марката в Париж двете красавици се разходиха по подиума с красиви рокли и много побелели коси.

В пика на кариерата си Ханелоре Кнутс е любимият модел на вече покойния Карл Лагерфелд. Но в очите му тя винаги е била нещо повече от модел –  заради силно изострените си сетива, с които усеща тенденциите в аванс, често служи на Кайзера като лакмус за новото, модерното, успешното. Много преди да се появят настоящите инфлуенсъри, родената на 4 ноември 1977 белгийка лансира нишовите идеи, проекти и хора, които заслужават аплодисменти.

Не е изненада, защото Белгия е люлка на революционни идеи, поне в модната индустрия. В началото на кариерата си на модел Ханелоре дефилира с дрехи на местни дизайнери, които по-късно стават големи звезди в Париж, Лондон, Милано и Ню Йорк.

Сред тях са Вероник Бранкино, Раф Симънс и Дрис ван Нотен, който пръв й предлага работа – най-напред като модел в студиото му в Антверпен, а по-късно и в парижкото му ателие. С подчертано андрогинно излъчване, леко мъжка походка и пронизващи сини очи, Кнутс е като извънземен пратеник. Ексцентричността й пасва като по мярка не само на белгийските дизайнери, но и на винаги търсещия провокация Том Форд, както и на Карл Лагерфелд. Много скоро в модните среди се заговаря за странната белгийка, която блести от корицата на Vogue седем пъти – четири изяви на първа страница на италианското издание на модната библия и еднократно на корейското и японското издание. Любимата й роля е алтернатива на традиционните красавици на подиума. Ханелоре е антиподът на Клаудия Шифър например и, верен на принципите си да разхожда публиката и критиката по острието на бръснача, Лагерфелд използва изкусно това противоречие.

В разговор за EVA Ханелоре е доста откровена за това как се е чувствала при работата си с различните дизайнери. „С Дрис отношенията ми са приятелски, лични, докато Карл се интересуваше от това какво мога да направя, за да допринеса за неговия бранд. Там винаги усещах, че нещата са повече бизнес, отколкото емоция. Пък и има огромна разлика между студиото на Дрис и империята Chanel. Винаги съм усещала тежестта на бранда, в Chanel се чувствах като в „Кока-Кола“ – усещах се по-малко човек и повече стока.“

В началото на 2000 година Ханелоре прави рязък завой и се прибира в родната Белгия, за да участва в локални модни и арт проекти. През 2013-а е главен герой в изложба, посветена на модната й кариера, в Музея за мода в белгийския град Хаселт, а през следващите няколко години се посвещава основно на арт кариерата си и отглеждането на малкия си син. Изключително селективна и непризнаваща компромиси с финансов привкус, днес Ханелоре Кнутс избягва умишлено кариерата на инфлуенсър и бизнес проектите, които движат колежките й от златното минало.

За разлика от Хелена Кристенсен, Клаудия Шифър, Карла Бруни и Синди Крауфорд, Ханелоре няма платени публикации или партньорства с модни и козметични брандове. В постовете на официалния й профил в Инстаграм се откриват по-скоро споделени мисли за забързания и объркан живот, за липсата на емпатия и за нейния път към спасение в този тъмен етап от развитието на цивилизацията. Пише за медитацията, както и за безценното време в компанията на 6-годишния си син.

Трийсет години след звездния си щурм на модния подиум Ханелоре не се чувства звезда и не съжалява заради това. Посветила се е на онова, което харесва най-много – art de vivre. Днес казва: „Всичко започна, когато бях студентка по фотография в Кралската академия в Антверпен и един от модните скаути ме забеляза по коридорите. Поканиха ме на снимки, а аз изпаднах в ужас, защото от мен се очакваше да отида гримирана. Нямах представа как се прави това, затова се доверих изцяло на модния агент Инге Грогнар, която е още мой агент. Не сменям нито приятелите си, нито вкусовете си, нито хората, с които работя. Това ми носи спокойствие. Спокойствие, което ме спаси през последните две години, изживени в условия на пандемия. Започнах да ходя редовно на йога. От моите учители научих, че дуалността не е пътят. Верният път, този на Буда, е средният – нищо не е напълно черно или напълно бяло. Винаги търся златната среда. Както и все още се уча на състрадание, на безкрайната сила на любовта. Моят съвет към хората днес е – бъдете добри в това да сте добри!“.

Признава, че като всеки човек и тя има тъмни моменти в ежедневието си. Като типичен Скорпион е вихър от емоции. „Разбира се, че предпочитам да ги няма около мен, но когато се появят, се хващам за нещо здраво и силно, което обичам, потъвам в тишина и слушам. После винаги се изправям като феникс от пепелта – винаги вярна на себе си, нежна, свободна и силна!“

блиц с Ханелоре

Ако разполагате с 15 минути, за да влезете под кожата на друг човек, кого бихте избрала?

Моята баба. Тя е моят герой. Когато е тийнейджърка, взема решение да се научи да свири на пиано. По онова време е била първата жена пианист, която става двигател на голяма музикална група. Заедно обикалят страната, участват във фестивали, големи партита и забави. Много ми е разказвала за онези необикновени времена, когато сякаш целият живот е бил изкуство. Аз самата не съм парти животно, но бих се радвала да видя как някой се забавлява на музиката, която свиря. Обичам да си представям баба ми – елегантна, красива пианистка, която свири и те отнася някъде далече….

Най-забавният момент от кариерата ви на топмодел?

Първото за мен дефиле на Готие. Не бях готова за това, което представляваха неговите ревюта – истинско шоу. Нямах време да се подготвя, в банята направих няколко крачки напред-назад и реших, че съм готова. Каква беше изненадата ми, когато ми разказаха концепцията – игра с публиката и колкото може повече импровизации. Пълният ужас оформи и новината, че ще се движа точно зад топмодела Ерин О’Конър, която беше – по онова време поне – кралицата на позите. Не помня какво съм направила, бях онемяла от притеснение, но когато се прибрах зад кулисите, Готие ми стисна ръката и ми предложи чаша шампанско. Готие е другият човек в модния свят, освен Дрис ван Нотен, който е като член от семейството ми.

Най-важните уроци, които научихте от годините, прекарани на модния подиум?

Работи усилено, не изпускай нервите си, не приемай нещата лично. Бъди внимателна с другите и най-вече със себе си. Най-важното – бъди най-добрият си приятел!

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР