Фактите – мост към по-добър свят
За стойността на смисления разговор, за важността да противостоим на дезинформацията и за това как да различим фалшивите новини от истината…
15 April 2022
Поля Александрова,ръководител на отдел „Корпоративни комуникации“ във Филип Морис България
За стойността на смисления разговор, за важността да противостоим на дезинформацията и за това как да различим фалшивите новини от истината… Около тези толкова важни теми се завихря разговорът ни с Поля Александрова, ръководител на отдел „Корпоративни комуникации“ във Филип Морис България. С нея се срещаме скоро след като компанията получи престижното отличие Top Employer за 6-а поредна година, както на световно и на европейско ниво, така и в България. „Едно от нещата, с които се гордея много в работата си, това е екипът ми – хората, с които всеки ден поемаме най-различни предизвикателства“, споделя Поли, разказвайки с вдъхновение за амбициозната мисия на компанията да изгради бъдеще, в което цигареният дим ще остане само спомен.
Живеем във време на несигурност и непрестанни промени. Като човек, работещ в сферата на комуникациите, кои според вас са положителните и отрицателните тенденции, свързани с тази константна нестабилност в света около нас?
В исторически план светът никога не е бил в ситуация на абсолютна стабилност. Само в моя живот мога да посоча поне пет периода на несигурност, които са оказвали пряко влияние върху средата, в която живеем – промените в началото на 90-те години след падането на Берлинската стена, терористичните атаки срещу Световния търговски център, икономическата криза през 2008 година, пандемията от Ковид-19 през последните две години и може би най-актуалното – войната в Украйна. Не мога да категоризирам тези събития като по-значими от други големи исторически моменти в човешката история. Хората никога не са се радвали на абсолютното спокойствие. Това е и голямото предизвикателство в нашата професия – да успееш да достигнеш до аудиторията си, лавирайки между разбиранията й за прогрес, от една страна, а от друга – за застой. И на всичко отгоре – да съумееш да се откроиш в потока от новини, огромна част от които в крайна сметка се оказват недостоверни и са причина за масова дезинформация.
Как от гледна точка на вашата позиция противодействате на дезинформацията?
Нашата компания осъществява безпрецедентна трансформация в своята мисия за изграждане на бъдеще без дим, преминавайки от традиционни цигари към бездимни продукти, които целят да минимизират негативното въздействие от дима от тютюнопушенето и за които е научно доказано, че, макар и не без риск, са по-добра алтернатива на продължителното пушене и имат потенциал да подобрят общественото здраве. Във Филип Морис Интернешънъл (ФМИ) вярваме преди всичко във фактите и в науката зад нашите продукти. Вярваме и в обратната връзка, която получаваме от нашите потребители. В нашите два научно-изследователски центъра работят повече от 900 учени, благодарение на които сме натрупали съществен опит в многобройни проучвания за нашите бездимни алтернативи. Според международно изследване, проведено от независимата агенция Povaddo по поръчка на ФМИ, 9 от всеки 10 (91%) пушачи, преминали към по-добра алтернатива и спрели да пушат, потвърждават, че точната информация за това как тези продукти се различават от горимите цигари, е била важен фактор за решението им. В същото време обаче над една трета от интервюираните пушачи (35%) посочват именно липсата на информация и несигурността относно научните данни като основни причини да не обмислят преминаване на бездимни алтернативи. С други думи, много от тях са объркани от фалшива или подвеждаща информация и това ги възпрепятства да направят информиран избор. Дезинформацията пречи на прогреса ни в посока бъдеще без дим, така както пречи на всеки смислен процес в света. Затова ние се опитваме всеки ден да й противостоим, залагайки преди всичко на фактите зад нашите продукти, като ги превеждаме на достъпен език за хората.
Имате дългогодишен журналистически опит. Има ли начин да разпознаем фалшивите новини от пръв поглед?
Няма универсална рецепта за това. Фалшиви новини съм виждала и в сериозни медии – грешки правят и най-големите професионалисти. Проблемът обаче не е в грешките, а в систематизираното поднасяне на недостоверна информация. Важно е преди всичко да знаем повече за източника на новини, който сме избрали – доколко е независим, какви са хората, които му се доверяват, какви са заглавията, има ли история, свързана с публикуване на непроверени новини, кои са журналистите, които работят там, и какъв е публичният им имидж… Заглавието само по себе си никога не е новина – в повечето случаи неговата цел е да привлече хората, а често съдържанието няма новинарска стойност. Ето защо е важно да вникваме в съдържанието, а не да четем новините по диагонал в социалните медии, което несъзнателно превръща и самите нас в проводник на фалшивите новини.
Предизвикателните времена изискват смели решения – самата вие казахте, че Филип Морис Интернешънъл преминава през историческа трансформация през последните години. Какво прави работата ви на експерт по комуникации в този процес вълнуваща?
Трансформацията на един бизнес със 170-годишна история към бъдеще без дим, която преминава през бездимните алтернативи и достига до модерни терапевтични продукти за орален прием или инхалиране, част от стратегията ни за развитие отвъд никотина, няма как да не е вдъхновяващо преживяване за всички участници в процеса. Важно е новините, които ни движат напред, да достигат по най-правилния начин до всички заинтересувани групи. За служителите е важно да знаят, че компанията е винаги до тях в трудни моменти, че ще отговори на нуждите им, предлагайки им равностойни условия за развитие и многообразна и включваща среда, както и че ще се погрижи за сигурността им, когато имат нужда от това. Потребителите от своя страна трябва да знаят, че са част от едно постоянно растящо общество, което според последните данни вече наброява над 21,2 млн. души по света, 15,3 милиона от които са преминали изцяло на нашето електронно устройство за нагряване на истински тютюн. Обществото трябва да знае например, че първата в света ваксина срещу КОВИД-19 на растителна основа, разработена на базата на тютюневото растение, получи само преди дни одобрение за употреба в Канада. Тази нова възможност за имунизация срещу вируса е осигурена от „Медикаго Инк.“, биофармацевтична компания със седалище в град Квебек, в която собственост, заедно с „Мицубиши Кемикъл“, има и Филип Морис Интернешънъл. Всички тези новини говорят за една дългосрочна визия, чиято цел е не само постигането на добри бизнес резултати, но и създаването на устойчива среда.
Като говорим за устойчивост, как вижда Филип Морис Интернешънъл ролята си по отношение на подкрепа на общностите и опазване на околната среда?
За Филип Морис Интернешънъл устойчивото развитие не се изразява само в социално отговорните ни инициативи, през които подпомагаме тютюнопроизводителните общности в страната – визирам съвместната ни инициатива с фондация BCause „Забавно лято, грижовна есен“, през която вече са преминали стотици деца и десетки учители от тези региони – но и във всички функции в организацията ни. Устойчивостта при нас започва от отговорното поведение, което влагаме в научните изследвания, разработката, надеждността, здравните ефекти и комерсиализацията на нашите алтернативни продукти, преминаването към които дългосрочно цели да подобри общественото здраве. Устойчивостта е в отговорния начин, по който водим разговорите с партньорите си, по който получаваме обратна връзка от потребителите, в начина, по който третираме служителите си и зачитаме техните права, спазвайки всички ценности на компанията, свързани с включването, многообразието и осигуряването на равни условия за развитие и разгръщане на индивидуалните таланти на всички в организацията, и не на последно място – в ограничаването на въглеродния отпечатък, свързан с основната ни дейност като компания. Това е процес, който изисква взаимодействие на всички нива и във всички посоки, и в последните месеци е основен фокус на компанията.
Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България.