Джузепе Арчимболдо (1526–1593), Портрет на император Рудолф II като бог Вертумн, 1591 г., дворецът Скуклостер, Швеция
Може да ви се струва, че този забавен портрет е шега на изобретателен художник, но всъщност картината e много повече от визуален каламбур. Историята й е свързана с един от най-ексцентричните европейски владетели от края на 16. век и с един художник от Милано, който работи за три поколения хабсбургски императори на Свещената римска империя – Фердинанд I, Максимилиан I и неговия син Рудолф II.
Рудолф II получава императорската корона през 1575 г. и премества двора в Прага. Очарован от изкуството и окултните науки, той привлича в двора си известни художници и учени, както и някои от най-мистериозните алхимици и магьосници. Рудолф до голяма степен е отговорен за създаването на образа на Прага като алхимичната столица на Европа.
Императорът и много от съвременниците му се интересуват както от проучвания на естествения свят, така и от херметически текстове, кабала, астрология, алхимия, като вярват, че е възможно да получат достъп до тайни знания, чрез които да управляват природата и обществото. Те създават колекции, така наречените Wunderkammer и Kunstkammer (кабинети на чудесата и изкуството), които съдържат любопитни обекти от природата, създадени от човешка ръка предмети, както и уреди, доказващи способността на човека да доминира над природата – като астролабий, часовници.
Wunderkammer на Рудолф е несравнима в мащабите си. Тя се превръща в панорама на видимия свят и символизира силата на императора. Контролът върху микрокосмоса (колекцията) би означавал всемогъщество над макрокосмоса (империята). И действително в свят, в който е разпространена вярата в силата на звездите и символите, замъкът на Рудолф II в Прага е смятан за център с огромна мощ – реална, но и магическа.
Моделът на този портрет, съставен от плодове и зеленчуци, е самият Рудолф II. Изобразен като Вертумн, римския бог на промените, на сезоните, течението на реките, хорските настроения, зреенето на плодовете и изобилието. Джузепе Арчимболдо има за цел не само да забавлява култивираното дворцово общество на 16. век, привикнало със загадки, пъзели и причудливост, но и да покаже Хабсбургите като управляващи империята, годишните времена и елементите. Портретът на Рудолф като Вертумн се превръща в зрителната изява на абсолютната му власт. Рудолф завършва живота си като отшелник, обсебен от часовникови механизми и инструменти, изключен от упражняването на властта. А тази забележителна картина попада в Швеция, похитена от Кристина Шведска по време на Трийсетгодишната война.
Кристина Тужарова води лекции „История на изкуството за любители“ и курсове по рисуване, съчетани с история на изкуството, за деца и възрастни – присъствено и онлайн. Вижте повече на www.artforamateurs.com или на страницата на „История на изкуството за любители“ във Фейсбук.