Долу тенденциите!

Модата не е това, което беше. Големите марки залагат на удобството.

Александрина Петрова 18 February 2021

Можем ли да говорим за мода по същия начин, както преди пандемията? Очевидно е, че и дизайнерите си задават същия въпрос. Тенденциите с тяхната неуморима динамика, която всички се опитвахме да догоним, остават на заден план.

На преден излиза комфортът. Дори и модните къщи, които никога не са изневерявали на почерка си, преобръщат своите ценности и се питат от какво имат нужда хората тук и сега. Както се изрази Миуча Прада за дамската си колекция в колаборация с Раф Симънс за пролет/лято 2021: „Върнахме човечността на дрехите.“.

Още през юли, когато модният гигант Prada представи онлайн предложенията си за следващата пролет, Миуча заяви, че е време за мода, която няма да остарее и след 50 години. Дизайните бяха минималистични, монохромни, силуетите – изчистени, а всеки артикул бе изготвен с изключително внимание към текстурите и тъканите.

„Без причудливи фантазии и опити за оригиналност. Това са просто дрехи, които в трудни времена се превръщат в инструмент за действие. Те служат на живота“, заяви тогава синьора Прада. Тя не изневери на тази философия и при младежкия си бранд Miu Miu, в чиято круизна колекция видяхме много елементи от „гардероба ни за вкъщи“.

Изглежда, все по-често колекциите на марките ще са изпълнени с небрежни шорти, широки блузи, суитшърти и спортно облекло. Накратко казано – навсякъде трябва да ни бъде удобно като у дома, още повече че мнозина продължават да работят от холния си диван.

Еди Слиман, стоящ зад модна къща Celine, заложи на спортния мотив в колекцията си за идната пролет. В момента процентът на хората, които тренират у дома и са станали по-активни, отколкото преди карантината, е скочил значително. Данните на платежната услуга Klarna показват покачване със 105% на продажбите на спортни маратонки.

Удобството отдавна навлезе в стила на звездите, особено отвъд Океана. Известен е спорният навик на американските студенти да ходят на лекции по пижама, но кой е казал, че и на богатите и прочутите трябва да им е удобно?! Започнахме да свикваме, въпреки че все още го има огорчението от Джуд Лоу, крачещ по грозно долнище на анцуг.

Наскоро Хейли Бийбър, съпругата на Джъстин, разкри пред Vogue тайните на седмичния си гардероб. Моделът „сглоби“ една от визиите буквално за секунди – анцуг, суитшърт, кецове и… класическо елегантно палто. В този вид Хейли пътува, пазарува, макар и да изглежда така, сякаш ще релаксира у дома. Широко, свободно, комфортно – ето я новата мантра в модата.

Много брандове решиха да произвеждат и по-малко колекции. Сред тях са Gucci и Giorgio Armani. Армани се освобождава от бремето да твори по зададения от Седмиците на модата график, налагащ производството на пет колекции годишно. Алесандро Микеле, креативният ум на Gucci, обещава само по две колекции в годината: „Картините на Пикасо не се изхвърлят, когато остареят. Защо тогава дизайнерските творби да са обречени на забвение след два-три сезона? Та тези дрехи са изкуството на техните създатели! Нека върнем лукса на модните къщи.“

Balmain също си поставиха за цел да създадат колекция, която може да издържи теста на времето.

Разбира се, екстремните условия стимулираха въображението на дизайнерите – в представянето на работата им и в самия продукт. Всички те по свой начин се опитаха да преборят дебнещата отвсякъде скука. Но тази креативност все по-често е примирена с практичността.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР