Ларс фон Триер, който се смее последен
Честит рожден ден на Ларс фон Триер, екзорсистът на нашето време! Благодарим, имаме нужда!
Ирина Иванова 30 April 2020
Днес гениалният датски режисьор Ларс фон Триер навършва 64. Киното, което той сътвори до този момент – 14 пълнометражни творби, един сериал и още много късометражни филми и клипове – отдавна рисуват пред очите ни щрих по щрих мащабното платно на Катастрофата – и човешка, и природна, и духовна, и физическа. С една дума – предупреждаваше ни лудият Ларс фон Триер, но ние така и не му повярвахме. И сега кой се смее последен?
През годините той неведнъж тържествено обявява, че се отказва от киното. Около сто пъти го е правил вече. Защото е уморен, болен, луд. Защото му е досадно. Един дявол знае защо! Продължава да прави филми.
Ларс фон Триер снима филми още от дете. Почти до 28-ата си година, когато прави първия си пълнометражен филм – „Елемент на престъплението” – той снима късометражи. За третия си „голям” филм – брилянтната черно-бяла творба „Европа”(1991) – 35-годишният тогава Триер е номиниран за „Златна палма” в Кан и, макар че не печели, печели в други три категории, включително и престижната Награда на журито. Заради този филм самият Стивън Спилбърг кани датчанина в Америка, за да режисира филм за неговата компания. Триер отказва. Първо – защото изпитва непреодолима фобия (само eдна от адски многото му такива) към пътуванията със самолет и дори на фестивала в Кан отива с кола. И второ – защото сценарият не му харесва. Или може би в обратен ред. По-късно в интервю признава, че уважава киното на Спилбърг, но... това не е точно неговият тип кино. Предпочита Карл Теодор Драйер, Джоузеф фон Щернберг (именно в негова чест сам си прибавя към името това „фон” – да звучи по-аристократично някак), а от американците – ранният Скорсезе и Копола. Апропо – след няколко години именно Копола ще нарече следващият филм на Триер, „Порейки вълните” (1996) „най-грозният филм на света”. „Поласкан съм, че го счита достоен за определение, започващо с „най”” – казва режисьорът.
Така нареченият от Копола „най-грозен филм на света” носи на Триер световно признание и номинации за „Оскар”, „Златен глобус” и БАФТА. Създадената от Триер, Томас Винтенберг (още един изключително талантлив датчанин, създал не по-малко... грозния и култов за европейското независимо кино от 90-те филм „Празникът”) и още двама режисьори кинаджийска банда, наречена „Догма 95”, се превръща в истински феномен. Четиримата измислят свой манифест с десет правила – снима се само в цвят, без професионални актьори, без музика, без декори, без костюми и т.н - които спазват ден до пладне, а всъщност нарушават веднага. Начинът, по който използват новите леки дигитални камери и правят игрално кино все едно снимат телевизионен репортаж, обаче предизвиква революция в света на киното. Почти същата каквато и някогашната „Нова вълна” във Франция през 60-те. Гледайте „Идиотите” (1998) например – eдин от истинските шедьоври на Триер – където може би в най-пълна степен са спазени „догмите” на Догма 95.
В живота на датчанина има едно събитие, което преобръща живота му (или поне така твърди). На смъртния си одър, майка му му признава, че всъщност той не е син на баща си, а на друг човек – известен композитор. Забременяла от този човек напълно съзнателно, защото искала детето й да има артистичен ген. Триер признава, че никога не се е чувствал толкова свирепо изманипулиран. „Ако знаех всичко това, никога нямаше да стана режисьор и да доставя това удоволствие на майка ми. Уличница!“
Изобщо Триер дължи много на родителите си. Докато е дете, двамата го водят всяко лято на нудистки плажове, където той преодолява напълно смущението си от голото тяло – както от собственото си, така и от това на другите хора. Спомня си дори, че на тези нудистки плажове съществува негласен бон тон – ако ти е станало студено и си си облякъл суитшърт например, когато някой от другите плажуващи се приближи да те попита нещо, веднага трябва да го съблечеш. Дали историята е истинска? Един дявол знае!
Триер ненавижда да произнася речи. Но, следвайки собствената си парадоксално-абсурдна логика, често го прави. Напоследък, казват, неговите речи започват с методично изброяване на собствените му психични заболявания, за които има диагноза – обсесивно-компулсивно разтройство, клаустрофобия, социална фобия - и продължават с подробно обяснение на това колко е мъчително за него да произнася тази реч и какво очаква аудиторията ако той продължи. Първо ще получи усещане за задушаване, после – стягане в гърдите, гадене, замаяност, загуба на контрол и накрая – паника от евентуално приближаващата смърт. Затова си носи бяло знаме. Ако го вдигне, значи – край! Така преминават публичните прояви на Триер. Нищо чудно, че все по-рядко го канят.
В личния си живот, поне ако съдим по външната фактология, Триер май е доста по-обикновен мъж – изоставя първата си жена бременна с второто им дете, за да заживее с доста по-младата бавачка на първото им дете, от която впоследствие има също две деца. Разбира се, има няколко версии за любовите и браковете на режисьора и... един дявол знае каква е истината.
Сега, в състоянието на световна пандемия и налагане на социална дистанция и изолация, филмите на Ларс фон Триер - мрачния рицар на световното кино – звучат пророчески. Особено „Меланхолия” и „Догвил”, но и всички други, в които апокалипсисът е неизбежен, помитащ, трагично наближаващ, а режисьорът го наблюдава с ужасяващо хладнокръвие и го анализира пред очите ни без упойка. Не защото вярваме, че краят на света наистина наближава, а защото в момента усещането, предчувствието за това какво би могло да се случи е особено наситено, особено осезаемо.
Честит рожден ден на Ларс фон Триер, истинският екзорсист на нашето време! Благодарим, имаме нужда!