Велики филми между четири стени

Нашата селекция от филмови шедьоври, заснети (почти) в едно-единствено затворено пространство - една стая, един апартамент или една сграда.

Ирина Иванова 10 April 2020

"Ангелът-унищожител"

От днес в кината трябваше да тръгне новият филм за Джеймс Бонд „Смъртта може да почака”, но както всички знаем всъщност се оказа, че премиерата на филма ще почака, ние – също. През това време можем да наваксаме с някое и друго заглавие, за което все не остава време. Вероятно е логично по време на изолация да ни се иска да гледаме само леки, забавни, романтични комедии, които да ни развличат, но нашата рецепта е друга – само висококаратно кино. Предлагаме ви няколко филма, чието действие се развива (почти) само в едно-единствено помещение – стая, апартамент, сграда. 

1. Ангелът-унищожител

Оригинално заглавие - El ángel exterminador (1962), режисьор е маестро Луис Бунюел. Абсолютна класика! Филмът е сниман в Мексико. Една вечер след театър група богати хора отиват на вечеря в дома на свой приятел. След вечеря преминават в салона, откъдето вече по необяснима причина не могат да излязат. „Това е филм за хора, които не могат да направят онова, което желаят” – казва гениалният испанец, да се слави киното му!

 2. Красивата драка

La Belle Noiseuse (1991), реж. Жак Ривет Филмът е вдъхновен от романа на Оноре дьо Балзак „Неизвестният шедьовър”. Известен в миналото художник (Мишел Пиколи в ролята) се е оттеглил от света в старинна каменна къща ателие, където живее сред картините си, но вече от години не рисува. Появата на красивата Мариан (Еманюел Беар) отново събужда желанието му за живот и изкуство, но филмът далеч не е това, което вероятно вече си мислите. Участва и Джейн Бъркин в ролята на съпругата на художника. Наричаме „Красивата драка” шедьовър и уверяваме ви, че далеч не сме единствените.

 3. Четири стаи

„Four rooms”, 1995 г. Четирима режисьори – Куентин Тарантино, Робърт Родригез, Александър Рокуел, Алисън Андерс – разказват четири истории, случващи се в четири стаи на един хотел. Свързващият елемент е пиколото (в ролята - Тим Рот), а историите са стряскащо-забавни до бруталност, ако ни разбирате. Участват: Брус Уилис, Антонио Бандерас, Нейно Величество Мадона и... самият Тарантино.

 4. Без свидетели

Руският „Без свидетелей”, 1983 г. на Никита Михалков. Двама бивши съпрузи (Ирина Купченко и Михаил Улянов в ролите) в една стая и една камера, която е опряна като пистолет в гърдите им. История за любов и предателство и изключителни актьорски изпълнения.

Инвариант: „Пет вечери” (1979), отново на Никита Михалков и отново „заключен” в едно помещение. С Людмила Гурченко и Станислав Любшин – някога влюбени, а после разделени от войната и последствията от нея.

 5. Въжето

„Rope!”, 1948 г., реж. Алфред Хичкок. Двама млади мъже убиват свой приятел и скриват трупа му в сандък в гостната, а след малко пристигат гостите, които са поканили на вечеря. Това е първият цветен филм на Хичкок и е онзи прословут негов филм, заснет в един кадър, което обаче с техниката, достъпна през онези години, е практически невъзможно. Затова Хичкок използва трик, който най-грубо може да бъде обяснен така – снима 10-минутни кадри, колкото е дължината на една филмова част, след което сменя лентата и продължава, без да прекъсва снимачния процес. Участват Джеймс Стюарт, Джон Дал и Фарли Грейнджър.

Инвариант: „Прозорец към задния двор”, 1954, отново на Хичкок, с Джеймс Стюарт и Грейс Кели.

6. Стая в Рим

Room in Rome, 2010 г., реж. Хулио Медем. Изключително красив, еротично-романтичен филм за две жени, испанка и рускиня (в ролите - Елена Аная и Наташа Яровенко), които току-що са се запознали и прекарват нощта заедно в една хотелска стая. На другия ден всяка от тях тръгва по пътя си, но нищо вече не е същото.

 7. Ширин

Shirin, 2008 г.,  реж. Абас Киаростами. Необикновен експеримент на гениалния ирански режисьор, в който 114 жени, сред които и Жулиет Бинош, гледат филм в киносалон. Филмът разказва древна персийска история за Ширин, за чието сърце се борят двама мъже, а камерата проследява само лицата на жените от публиката и начина, по който реагират на историята от екрана. Магията на киното - това е магията на светлината върху човешкото лице. Киаростами го доказва.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР