"Ема.": Шарадите на любовта
„Ако ви обичах по-малко, може би щях да говоря повече за любовта си към вас” – казва мистър Найтли на Ема Удхаус в чудесния, остроумен роман на Джейн Остин „Ема”. Новата екранизация, дело на режисьорката Отъм де Уайлд, е в кината от днес и е прелестна увертюра към една Светивалентинска вечер (ако, разбира се, дори само мисълта за такава не ви обижда де).
Ирина Иванова 14 February 2020
Предишната филмова версия на „Ема”, един от най-известните романи на Джейн Остин (с Гуинет Полтроу като Ема и Джеръми Нортъм като мистър Найтли) е създадена преди 24 години. Мислите, че нещо се е променило за четвърт век? Нищо. Но всъщност абсолютно нищо не се е променило и от времето, когато е написан романът – 1816 г. Тоест – преди 204 години. Глупости говоря! Принц Хари се ожени за Меган Маркъл и избягаха в Канада. Какво ли би ни казала авторката на „Гордост и предразсъдъци” за тази ситуация, а?
В едно от писмата си Остин, която никога не се омъжва и умира на едва 43-годишна възраст след като е написала шест романа и е започнала седмия, описва работата си като „малко парченце слонова кост, не по-голямо от няколко сантиметра, което обработвам с толкова нежна четка, че въпреки огромните ми усилия, резултатът е почти незабележим”*. Ето тази „толкова нежна четка” на Джейн обожаваме – дълбочината на наблюдателността й, остроумната й проницателност, деликатната ирония, с която описва нещата от живота (си) и човешката природа, без да претендира за ... ами за нищо. Антон Павлович Чехов в момент на саркастично настроение казва, че от всяка жена може да стане писателка. Със сигурност обаче не от всяка жена може да стане писателка като Джейн Остин. Затова ето, посвещавам й този пасаж. За теб, Джейн Остин!
Ако сте от хората, които следят филмите, за които „се говори”, още когато видите Аня Тейлър-Джой, изпълняваща ролята на Ема в новата екранизация, ще изпитате неясно, но много силно чувство, че това момиче е преживяло нещо ужасно в миналото си. Ако не сте особено паметливи, няма да се сетите защо изпитвате това чувство и после ще проверите филмографията на актрисата. И тогава ще видите – Split! Хорър-трилърът, разпространен у нас със заглавието „На парчета”, на М. Найт Шаямалан, в който Джеймс Макавой играе чудовище с много самоличности, а Аня Тейлър-Джой е една от неговите жертви. Актьорите носят следите от ролите си – добрите актьори имали шанс с добри роли в добри филми. Всичко друго, разбира се, се изпарява.
Та тази Аня Тейлър Джой е „новата” Ема Удхаус – „благословена от съдбата – красива, ума и богата, с уютен дом и весел нрав, почти 21-годишна”, както я описва Джейн Остин. Тъй като е все още млада и не знае какви ги говори, тя е решила да остане неомъжена и да се грижи за баща си (култовият Бил Най, играещ с каменно лице смешния суховат мистър Удхаус, който по цял ден води неравна битка със своя зъл враг - Течението). Младостта й обаче не й дава мира и тя запълва времето си с дирижирани от самата нея сложни салонни игри, в които мис Х трябва на всяка цена да получи предложение за брак от мистър Y, но на живот и смърт да не допуска същото от мистър Z, който обаче би бил много подходяща партия за мис...И така нататък. Единственият, който вижда с какви опасни глупости се занимава тя, тъй като реалността винаги се оказва друга и плановете й търпят провал след провал, но и объркват живота на хората, е мистър Найтли (Джони Флин), с кого се познават от деца и са като куче и котка. И нататък горе-долу е ясно дори за онези, които не са чели книгата. Мъжът, олицетворение на Разума, успява да вразуми Жената, олицетворение на Чувствата (разбирай – липсата на разум), като се ожени за нея и й вмени да се занимава с други глупости, вместо с тези предишните.
Аня Тейлър-Джой е попадение за кастинг директорите и за режисьорката Отъм де Уайлд, тъй като в определени моменти излъчва особена спортна злоба, инат и дори бих казала направо – маниачка си е. Дори гроздовете навити като пружини къдрици около лицето й подчертават тази нейна маниакална амбициозност и са чудесен пример как избраната прическа може да говори без думи за героя. Ема Удхаус е „навита като пружина”, точно такава е. Малко луда, както бихме се изразили днес. Другото попадение без съмнение е страхотната Миа Гот в ролята на Хариет, остроумно описана като „момичето, чийто произход е никому неизвестен, дори на него самото” или за по-кратко „момичето със злощастен произход”. Тепърва ще гледаме Миа Гот, няма начин.
„Ема.” (така се изписва заглавието – с точка) обаче преди всичко е филм – висш пилотаж в стайлинга, цветовете, костюмите, декорите, музиката. Толкова нюанси и фини детайли на времето, в което се развива действието и в което живее и самата Джейн Остин – т.нар. Британски регентски период, от края на 18 в. до 30-те години на 19 в., когато кралица Виктория се възкачва на престола. С невероятните дневни муселинени рокли с висока талия или вечерните сатенени с къси буфан ръкави и богата ръчнонаправена орнаментика и всичко това потопено в захарни, млечни цветове. Костюмите са разточително-пищни, сериозен акцент във филма са и са дело на виртуозната майсторка Александра Бърн, работила още по незабравимите костюми на „Елизабет” с Кейт Бланшет. Наистина ще ви доставят наслада. Екстравагантен е изборът на музика – класическа, която се изпълнява на салонните сбирки на аристокрацията в онези години. Което означава – Моцарт (известният дует Папагено-Папагена от „Вълшебната флейта” е сред главните теми), Хайдн, Бетовен, както и шотландски и ирландски фолклор, аранжиран за класически инструменти. Тази музика допълнително „рафинира” филма, филтрира всякакви примеси, но в същото време му придава характер. Харесвам всички тези избори.
Джейн Остин си остава ненадмината в проникновението, с което описва социалната стигма и в хапливостта, с която й се присмива. Надменната, но все пак с благородно сърце, все пак истинска дама Ема накрая си получава заслуженото – омъжва се. При това по любов. Да види какво е.
Вижте и вие. Честит Свети Валентин!
* превод от английски Надежда Розова