За бомбите, сексбомбите и хищниците

С появата си на голям екран продукцията Bombshell (на български „Бомба със закъснител“) цели да промени стереотипите, да дефинира престъпната злоупотреба с власт и да даде глас на неоправданите. Ще успее ли?

Поля Александрова 23 January 2020

Снимка: getty images forum film bulgaria

Движениeто #MeToo преобърна взаимоотношенията между мъжете и жените на работното място. През 2016-а, десет години след появата му, то набра скорост сред звездите в Холивуд, и най-вече в контекста на събитията от ерата на Харви Уайнстайн. Достигна дори кралските среди във Великобритания, където на мушка и до днес е братът на принц Чарлз – Андрю.

И докато популярни дами от ранга на Мерил Стрийп, Анджелина Джоли и Кейт Бланшет заставаха публично с лицата си в защита на жертвите на сексуални посегателства в живота и на работното място, един не по-малко грандиозен скандал остана като че ли встрани от обществения интерес. Може би защото в него бяха замесени не толкова популярни личности. А може би и защото на голяма част от жертвите не им беше позволено да кажат цялата истина, заглушени от корпоративни споразумения за конфиденциалност. Уайнстайн беше основният виновник за разгара на #MeToo, а действията на Роджър Ейлс, създателя на новинарския канал Fox News, макар и отправна точка за страховит холивудски сценарий, като че ли останаха в сянка. А в действителност всичко започва именно с тях.

През 2019 г., със или без съгласието на участниците в реалните събития, се появиха две големи кинопродукции, разглеждащи под лупа хрониките от края на живота на Ейлс – сериалът The Loudest Voice на Showtime през лятото и „Бомба със закъснител“ на режисьора Джей Роуч и сценариста Чарлз Рандолф.

Централна фигура и в двете е телевизионната журналистка от Fox News Гретчен Карлсън, в чийто образ влизат Наоми Уотс в първия случай, и Никол Кидман – във втория. В реалния живот Гретчен е първата, която завежда дело срещу Fox News и изпълнителния директор на канала Роджър Ейлс. Но всъщност историята и в двата филма е посветена най-вече на десетките анонимни жени в телевизионния канал, чийто път към върха минава през бюрото и... леглото на Ейлс. Различни съдби, пресъздадени умело на екрана от първокласни холивудски звезди.

Наоми Уотс, а сега и Никол Кидман, Шарлиз Терон и Марго Роби са актриси, които неведнъж са доказвали таланта си през роли, свързани с някаква форма на насилие – в миналото или в настоящето на героините си. В Bombshell Никол и Шарлиз правят портрети на истински личности от коридорите на Fox News – осмелилата се да говори Гретчен и странящата от публично внимание, но известна със скандалните си въпроси водеща на новините Мегън Кели. Героинята на Марго е измислен образ – тя обединява всички неизвестни жени, чието лично пространство многократно е нарушавал Ейлс. „Възхищавам се на всяка една от тях – коментира Терон, – от начина, по който са опитали да защитят себе си, от риска, който са поели. Повечето от тях са загубили себе си и работата си завинаги. В много отношения съм им благодарна за това, което са направили. За да може сега ние да бъдем свободни. Истината е, че #MeToo ни позволи да изведем всички тези истории на светло. И това е невероятно само по себе си.“

Защо една дълго прикривана история от задкулисието на американските новинарски мрежи привлича интереса на две носителки на „Оскар“ и на една актриса, номинирана за престижната награда  

Защото днес повече от всякога, и извън контекста на популярни платформи като #MeToo, е важно да се говори за свободата да казваме истината. Не става въпрос толкова за сексуалното посегателство като криминален акт, колкото за възможността да говорим за него, без това да застрашава живота, кариерата, бъдещето и спокойствието на семействата ни. Без това да ни причинява емоционални щети, които дори седемцифрена сума не би могла да компенсира. Темата е актуална и в контекста на факта, че не всички от жертвите на Ейлс са дали официално съгласието си историята им да бъде разказана на малък или на голям екран. Те все още имат причини да продължават да мълчат.

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР