„Тази, която не съм”: Тя, Жулиет Бинош
Филмът на режисьора Сафи Небу закри кино-литературния фестивал CineLibri’2019 и е в кината от днес.
Ирина Иванова 25 October 2019
Може би „Тази, която не съм” не е най-добрият филм на Жулиет Бинош, обаче знаете ли кое ме грабна в него? Лудостта. Тя ме плени. Защото ми се струва честна и лишена от всякакво лицемерие идеята понякога просто да не се справиш, да не победиш, да не осъзнаеш, да не минеш успешно през това, да не се пребориш. Просто да се оставиш да полетиш в дълбокия кладенец. По някакъв абсурден начин звучи релаксиращо, не мислите ли? Напълно съм сериозна.
Жулиет Бинош на ръба ще видите във френско-белгийската продукция „Тази, която не съм” (Who You Think I Am). Жена в дълбока криза – житейска, екзистенциална, криза на възрастта, на личността, на женствеността, на самооценката, на всичко, което си мислиш, че си и в един момент разбираш, че не си. Или поне, че вече не си в очите на другите. Може би. И колкото по-дълбоко е съмнението, толкова по-дълбока е и кризата.
Сюжетът на пръв поглед е далеч от оригиналността. Героинята на Бинош Клер е преподавател по литература, около 50-те, с двама сина, наскоро разведена, която поддържа половинчата връзка с по-млад от нея мъж, но започва и недодялан флирт в социалните мрежи с друг такъв. В началото приемаме, че тези й връзки са просто в унисон с новите клишета – че „петдесет са новите трийсет”, че „на 50 животът тепърва започва”, че „най-хубавото винаги предстои”, че „възрастта е просто цифра” и така нататък. С разгръщането на историята филмът постепенно преминава отвъд тези клишета, разкривайки ни първопричината за всичко случващо се. А тази причина се оказва още по-брутално житейско клише, най-старата история, най-баналната причина за раздяла между мъж и жена в зряла възраст. И всъщност това брутално финално клише съвсем парадоксално превръща историята в разказ с неочакван край. Хем клише, хем неочаквано. Макар че обожавам двусмислените финали, отворените финали, неразрешимите, а също и неочакваните, в случая клишето, което получаваме е толкова експлоатирано и в живота, и в киното, че ... ами не знам. Изветряло е. Кинокритикът проф. Божидар Манов има много хубаво иронично определение – баналитé. Кофти моментът в цялата работа е, че може би много от проявленията на самия живот са си точно в жанра баналитé.