Николай Райнов в „Омагьосано царство“
Навършиха се 130 години от рождението на Николай Райнов. Великолепната изложба с негови картини в Софийската градска галерия приключи, но след нея остана двуезичен албум – и с текст на английски, с чудесно качество на репродукциите и студии за творчеството му.
Картините му с лакови бои върху станиол – техника, която измисля сам – излъчват мистика, сякаш са дошли от любимата му Земя на самодивите, където всички камъни и скали са бляскави и прозрачни като елмази, а птиците и пеперудите са омагьосани човешки души.
Присъщо на талантливите, Николай Райнов изпитва влияния – от сецесиона на Климт, от японските и китайските майстори, от Рьорих, но създава собствена стая в изкуството, чиято врата не ти се иска да затвориш. Издава СГХГ
Катерина Евро... И още нещо, ИК „Колибри“
Многобройно семейство, което се обича и кара люто, и дядо месар, заради когото малкото Кате сутрин закусва агнешки дреболийки, пържени в масло. Баща – албанец и оперен певец, и майка – хубавица и къщовница, харесвана от мъжете, с пророческа дарба, с която вижда принудителната раздяла с първия си мъж и сватбата с втория.
Сред частите на пъзела е обяснението в любов от сина й Александър Кадиев, актьор и тв водещ, когото като малък всички в София мразели, защото заради него Катето си тръгвала от купоните точно на най-интересното:
„Като малък много мразех да я няма. Дебнех кога има участия по телевизията или радиото и по време на предаванията звънях в съответната медия на зрителския телефон. Те вдигат и аз:
– Добър вечер, може ли да задам един въпрос на вашата гостенка Катерина Евро?
– Да, разбира се, слушаме ви.
И аз почвам:
– Майко, кога ще се прибереш?...“
СПЕЦИАЛНИ ЖЕНИ, ИК "Паритет"
Изключително красива е: пропорциите й са отговаряли на пропорциите на античните статуи. Но била не по-разговорлива от тях. Гарбо не давала интервюта и автографи, не присъствала на премиерите на филмите си и не отговаряла на писмата на почитателите си.
Живяла самотно половин век в Ню Йорк, като излизала на улицата с тъмни очила, за да не я разпознаят. И така създала легендата за себе си. Тази книга е увлекателен опит да се дръпне завесата, която скрива истинската Гарбо.
Дори по днешните разбирания връзката им била смахната. Лиля Брик отмъква Маяковски от сестра си и заживява с него. Малката подробност е, че по същото време тя е омъжена, така че тя, той и той живеят заедно... докато смъртта ги раздели. Маяковски се самоубива и така срутва един от най-скандалните любовни триъгълници в литературната история.
Наричат Лиля „злият гений на руската поезия, „музата на руския авангард“, „най-прекрасната жена“ и тя си е заслужила всяко от определенията.
Тя танцува боса и се вдъхновява от движенията на палмите, огъващи се от адриатическия вятър. Създателката на модерния балет е най-ексцентричната жена на своето време, феминистка, призоваваща жените към свободна любов. Сама дава пример в това отношение.
Жертви на чара и спонтанността й са американският индустриалец Сингер и най-нежният поет Сергей Есенин. Две години след като Есенин се самоубива, тя се вози в колата на свой приятел, дългият й шал се оплита в едно от колелата и я задушава.