Енигмата Банкси
Александрина Петрова 08 October 2018
Познаваме го като тайнствения художник на графити от Бристъл, чиито провокативни произведения винаги дават храна за много дискусии. През последните няколко дни около Банкси отново се вдигна много шум. Причината беше „самоунищожаващата“ му се картина, изложена на търг в аукционната къща „Сотбис“, Лондон. Двама сериозни купувачи наддаваха по телефона за едно от популярните му произведения - „Момичето с балона“. Когато сумата стигна 1.042 милиона паунда, чукът за "продаддено" удари, а картината „потъна“ надолу в рамката си, като излезе под нея, нарязана на парчета. Пред погледа на всички бе унищожена творба за един милион паунда. Художникът веднага даде обяснение за своята „прескъпа шега“, като сподели снимка и видео. Под снимката написа: „Отива си, отива си, няма я...“, имайки предвид „изчезващата“ картина. В клипа Банкси заявява и показва, как преди няколко години тайно е вградил шредер в рамката, така че картината да се самоунищожи, ако някой ден се наддава за нея.
Разбира се, всички на търга бяха шокирани, а ръководителят на отдела за съвременно изкуство в „Сотбис“, Алекс Бранчик, не успя да даде никакво обяснение на пресконференцията, освен: „Бяхме „банкскирани“! Никога не ни се е случвало подобно нещо...“ Джоана Брукс, която отговаря от името на Банкси на медийните въпроси, отказа да коментира дали артистът е бил в залата. А самият Банкси цитира думите на Пикасо: "The urge to destroy is also a creative urge". Тъй като е явен противник на войната, под „унищожение“ по-скоро визира революционното, деконструктивното, което се бори за по-добро. Карайки картините му буквално да излизат от рамките си, той се опитва да освободи съзнанието ни от собствените му заробващи рамки.
Изображението на момиченцето, протягащо се към червения балон с форма на сърце, е една от любимите творби сред произведенията на артиста. Тя се появи за пръв път преди 16 години на фасадата на сграда в Лондон и оттогава се създават хиляди нейни копия с цитати, понякога дело и на самия художник. Изложената версия на търга е рисувана през 2006 г.
Банкси твори най-вече в Лондон, но на негови творби можем да се открият и на много други места по света. Повече от 20 години самоличността на артиста остава неизвестна – точната рождена дата, родното му място, истинското му име... Това да останеш „зад кулисите“, когато около изкуството ти се вдига толкова шум, само по себе си е изкуство. Банкси използва творбите си, за да каже на света всичко, което смята за важно, нередно и нуждаещо се от промяна. Затова те носят силна социална и политическа натовареност, иронизирайки известни личности, борейки се с предразсъдъците и много от нехуманните социални конструкти. Така той събира милиони почитатели по света, дръзвайки да критикува войната, алчността в капиталистическото общество, да рисува целуващи се полицаи или армия от усмихнати човечета, пожелаващи „приятен ден“ на всички. Шопенхауер твърди, че изкуството винаги постига целта си. При случая с Банкси определено можем да се съгласим, че изкуството е главният герой на сцената, то сякаш говори от свое лице, а авторът остава в сянка, за да не повлиява тълкуването на творбите си със своята биография и личност.
Любителите на уличното изкуство в Лондон са винаги нащрек за „почерка“ на Банкси на някоя стена. „Невидим бунтар“ е оксиморон, примирен в мистериозния образ на този графити артист. Анонимността му го прави не само още по-интересен, но му осигурява и независимост, с която могат да се похвалят много малко хора.
Вижте видеото, за да разберете как се създава „самоунищожаваща се картина".