да работиш за пако рабан

02 January 2007



ина(в ляво) с бившата си
преподавателка и настоящ шеф
Амелия Бушо

2 октомври 2005 г., Париж,
на подиума е новата колекция на Пако Рабан. 500 старинни японски кимона, разкроени и нарязани в запазените за стила „Пако Рабан” сегменти, са трансформирани в мини сексапилни рокли, потници, поли и къси панталони. Това е втората колекция на американеца Патрик Робинсън, оглавил преди по-малко от година творческия екип на прочутата френска модна къща.

Тоалетите са допълнени от сандали и чехли от сребърен, златен и черен питон и текстил, според модните канони на удивително висок ток, разбира се. Това пък е дело на една българка, Ина Асса, която 3 месеца по-рано започва работа в дизайнерското студио „Пако Рабан” в модната столица. Ина е измислила и нарисувала обувките, чантите и очилата, които през идващите пролет и лято ще се появят със запазената марка на прочутия с футуристичните си идеи моден стилист. Дебютът й е посрещнат с аплодисменти от любопитните журналисти и публика.

От 4 години Ина Асса живее в Париж, а от 3 е в света на осъществените детски мечти – учи и се занимава с мода. 22-годишната дъщеря на известния ни художник Греди Асса в момента е студентка 3-та последна година в Есмод, най-старото училище за мода в Париж. До него стига след столичната английска гимназия, няколкомесечен предуниверситетски курс по архитектура („Голямото желание на баща ми беше да се занимавам с архитектура и вътрешен дизайн.”) в Parson’s School в Ню Йорк и едногодишно обучение в училището за графичен дизайн и архитектура във френската столица.

След първата година в Есмод, която Ина от сутрин до вечер посвещава на лекциите, се случват две важни за нея неща: постъпва на работа и в училището им идва нов преподавател. „Започнах работа като ПР на едно парижко заведение. Беше чисто и просто от желание да се запозная с повече хора. В модата всичко зависи от това кого познаваш. Собственикът на заведението, с когото станахме големи приятели, е бившият директор на Сони Мюзик за Франция, а заведението му „Тоа” е на „Шанз Елизе”. Отговарях за контактите с големите фирми и главно модните. Жан-Пол Готие прави частно парти при нас, там се запознах и с шефката на козметиката Л`Ореал за Франция. Беше доста интересно и полезно като опит дори и само за трите месеца, в които работих там.

Малко след това в училище дойде нова невероятно квалифицирана преподавателка - Амелия Тениер Бушо. Всичко, което бях учила до този момент, бе теория – гамата трябва да е точно подредена, 7 мм да е разстоянието от еди-къде до еди си къде – всичко бе „така се прави и не питаш повече”. А тя ни даде голяма свобода. Завършила е всепризнатия моден колеж Central St.Martin’s, работила е за Соня Рикел, Кашарел, Алберта Ферети, имала е собствена линия и т.н. Въобще човек с много голям стаж за нейните 32 години. Преди една ваканция тя сподели, че има интервю за работа. Каза ми: “Стискай ми палци, много ми се иска да отида там и ако стане, ще бъде добре и за теб.” Не разбрах думите й, докато един ден не ми се обади, че става шеф на студио в “Пако Рабан” и ми предлага да стана неин асистент. Мигновено приех работата в модното студио на Пако Рабан, макар че имах и друго, на пръв поглед по-примамливо предложение.”

В момента Ина и колегите й работят върху колекцията “Пако Рабан” за есен-зима 2006/07, която ще се появи на парижкото прет-а-порте в края на февруари, началото на март. Главният дизайнер Патрик Робинсън определя цялостния стил и скицира новите модели, шефката на студиото Амелия Тениер Бушо следи за сроковете, пробите, корекциите и въобще поема функциите му, когато той не е във Франция, а в родния си Ню Йорк. Ина измисля и рисува аксесоарите, които Бушо или Робинсън впоследствие одобряват. Последният й проект са очилата на френската марка – за всеобщо учудване на цялото студио главният дизайнер одобрил всичките нарисувани от нея 100 модела и поръчал да се изработи на всеки чифт т.нар. прототип. Едва след това ще се реши кои модели очила ще се лансират на пазара.

В студиото работят още Джесика - координатор на колекцията, един специалист по материите, приятел на Ина, който също е асистент, но се занимава предимно с платовете, главният ПР и неговата асистентка. “Пако Рабан? Той минава от време на време, говори за времето - въобще много е… забавен” - разказва Ина. - Последния път дойде с едни рисунки на Салвадор Дали, които си беше купил от голямо антикварно изложение и имаше голямо желание да покаже на всички във фирмата. Но той отдавна няма връзка с колекциите. Дълги години с дизайна се занимаваше прочутата в модните среди испанка Роуз Мари Браво, а Патрик пое поста й преди година.”

Времето си Ина разчита до минути: три сутрини в седмицата е на училище, а останалите часове разпределя между работата в студиото, учебните проекти и “ако има нещо интересно” в галериите, клубовете и въобще Париж. През юни й предстои дипломиране и презентация в парижкия музей за модерно изкуство. Което със сигурност ще се превърне в събитие в света на модата и на изкуството.



детайли от колекцията пролет-лято2006 на paco rabanne by patrik robinson с обувките излезли изпод молива на ина асса
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР