Кралиците на 70-те
Постоянно замъглената реалност на 70-те е шеметен водовъртеж от събития. Опиумът е официалният език на десетилетието. Мода, изкуство и поп култура се сливат в цветен сюжет, изигран от имена легенди
Галина Друмева 28 May 2015
Бианка Джагър
Светлините на Студио 54, бунтарството на модните идеи от левия бряг на Сена, лошите момчета от The Rolling Stones и платиненорусите момичета до тях, раждането на брандове като Diane Von Furstenberg, новата фамилия на Джаки Кенеди. Фактите са налице: героините на 70-те и завладяващите им истории превръщат епохата в една от най-интересните приказки в модния фолклор.
Именно в нейното многообразие се крие отговорът на въпроса защо толкова често и с почти невъздържан ентусиазъм дизайнерите ни връщат към десетилетието на рокзвездите, Уудсток и трескавата диско сцена. Благодатната за въображението тема Миуча Прада с лекота разяснява в свое интервю: „Всичко в модата вече е измислено. След епохата на 60-те за нас остава само да променяме пропорциите, да експериментираме с нови материи и да стилизираме нови комбинации“.
Действително, 60-те години на ХХ век са последното десетилетие, в което модата „изобретява“ – от мини полите, до синтетичните тъкани и еластичните нишки. А след това – през 70-те, за първи път поглежда към своето минало и се заиграва с неговите подобрени версии: заема миди дължините и широките панталони от 30-те, военните униформи на 40-те, пищните поли и тънката талия на 50-те.
Понятието „ретро“ влиза официално в речника й и дори ни връща още по-назад – към кралските покои на отминали векове, наслаждавайки се на ризите с жабо и кадифените жакети.
През призмата на тази увлекателна игра разцъфва и подиумът на пролет-лято 2015. На пръв поглед ще разпознаете хедонистичния стил на „децата на цветята“ и диско кралиците на Студио 54. Но те носят нещо много повече: влиянието на ар деко, романтизма на Викторианската епоха и филмите за Дивия Запад, преоткриването на екзотичните азиатски страни. Подобно на пъзел подреждат мозайка от различни времена и закачливо намигат – всичко си е същото и нищо не е.
Кралицата на нощта - Бианка Джагър
Тя е музата на легендарния нюйоркски нощен клуб Студио 54. Когато през 1977-ма се появява там, яхнала бял кон по случай партито за рождения си ден, Бианка вече е модна икона. По-късно за сватбата си с Мик Джагър вместо рокля избира бял костюм, ушит на прочутата лондонска улица „Савил Роу“. Гардеробът й я превръща в отправна точка в модните учебници, щом стане дума за блясъка на 70-те: макси рокли, обсипани с пайети, тюрбани, ефирни кафтани или незакопчани ризи с принт, разкошни яки с косъм, метнати през рамо и... тънък декоративен бастун.
Госпожа Търкалящ се камък - Анита Паленбърг
Известна с бурната си връзка с опиатите, моделът и актриса Анита Паленбърг формира популярния и днес в лицето на Кейт Мос рок шик стил. Гардеробът й е провокативен микс от изкуствена кожа с косъм, пера, ефирни материи, мини поли и разкроени панталони. Като истински търкалящ се камък, тя повлича в своя свят на цветове и емоции и мъжа до себе си – рок звездата Кийт Ричардс, изграждайки неговия стил. В автобиографичната си книга Life Ричардс признава, че завладян от нетрезвата реалност на десетилетието, често се пъха в панталоните на любимата си.
Принцесата на независимостта - Даян фон Фюрстенберг
В началото на десетилетието след брака си с немския принц Егон Даян основава едноименния си бранд в стремеж да бъде „личност, а не просто малко момиче, омъжено за богаташ“. Най-известният й модел – принтираната рокля тип „прегърни ме“, е истински културен феномен. Показана за първи път през 1972 г., семплата и разпознаваема кройка само за 4 години завладява гардеробите на 5 милиона жени от всякаква възраст и социален статус. Неслучайно Newsweek и Vogue обявяват Даян за „икона на женската независимост“.
Модел, певица, актриса – англичанката Джейн Биркин е смятана за първообраз на почти по детски небрежния шик и неподправения бохемски стил. През 70-те Биркин се подвизава в свободни ризи и деним, прозрачни бели рокли и мини поли, а за да завърши образа на съблазнителна Лолита, добавя класическа плетена кошница със склонност да изсипва лесно съдържанието си. Точно тя влиза в модния фолклор като вдъхновение за иконичната чанта Birkin на Hermes – един от най-скъпите аксесоари в света.
Хипи теория от Джони Мичъл
Style.com нарича канадската звезда Джони Мичъл „кралица на бохемската красота на 70-те“. Основоположничка на хипи стила, Мичъл остава в модната история с фееричните си макси рокли и разноцветно боядисани облекла, повлияни от фолк културата на Северна Америка. А миналото й на уличен музикант добавя неизменните аксесоари, като кожени ботуши, груби колани и огромна китара.