Арфата е инструмент за богове, крале, жреци

Анжела Маджарова и още пет български арфистки искат да я направят близка и достъпна в страната на Орфей така, както е в Европа, Америка и особено напоследък в Обединените арабски емирства – кралския двор на ХХI век

Боряна Статкова 01 октомври 2014

Анжела Маджарова

Снимка: Светослав Караджов

Докосвали ли сте някога арфа? Ако отговорът ви е не, то тогава никога не сте се допирали до света на лукса, до този на кралете и дори боговете. Смята се, че звукът и вибрацията на арфата служат като мост да се свърже земният свят с небесния. Това лято се състоя и първата „Лятна академия по арфа“ в София.

Организатор е българската фирма Harp Corner, официален представител на Camac, френски производител на арфи. Зад нея е Анжела Маджарова с целия си живот, посветен на музиката, изпълнявана на този божествен инструмент.

Странно е как някой си избира да свири на арфа, без да е бог или поне жрец...

Ние всички носим частица от божественото начало и смятам, че е естествено за всеки, който проявява интерес към този инструмент, да го избере за професия или хоби. Аз съм от музикално семейство и свирех на пиано от шестгодишна, но когато стана въпрос за кандидатстване в музикално училище, преподавателката ме посъветва да сменя инструмента, тъй като ръката ми е твърде малка и щеше да създава ограничения с пианото.

Насочи ме към арфата. Тя беше най-близка до пианото, хармоничен инструмент, с подобно звучене, но много по-нежно, интимно и женствено. Да оставим, че направо запленява с атрактивния си външен вид.

Защо в България, родината на Орфей, нямаме вкус към арфата?

Точно обратното! България е малка страна и въпреки това има страхотни музиканти и в частност арфисти. Факт е, че много от тях имат международно признание, аз самата печелих много конкурси и живях и работих 17 години извън България.

Всички мои колеги – преподавателите в Лятната академия по арфа 2014 – работят в чужбина. Обединява ни идеята, че арфата у нас е незаслужено непопулярна в сравнение с останалите класически инструменти. Причината е липсата на повече възможности, където да се изучава, затова един от приоритетите на „Лятна академия по арфа“ е да ги дадем на хората, които се интересуват от арфа.

Останах с впечатление, че музиката, изпълнявана на арфа, особено много се цени в арабския свят.

Да, хората там харесват интимната атмосфера на звука, имат и вкус към мистериозното и приказното, а красотата на арфата е като „перла в короната“... Скъпите арфи с позлатена колона пасват на ориенталската естетика и усет към разкош и лукс, на техния стил и интериорен дизайн. Така че арфата съвсем естествено се вписва в живота на това общество. Освен това, арфовото събитие е винаги нещо ексклузивно, нещо със стойност на класа.

Кралица Мария Антоанета е свирила на арфа, цар Давид също, Британското кралство до днес пази престижната позиция „Кралски арфист“. А Обединените арабски емирства, Саудитска Арабия, Кувейт, Оман, Катар... са кралският двор на ХХI век заради парите, вкуса към лукса и изяществото, към нетрадиционното и екзотичното.

А те самите имат ли интерес да изучават арфа, или не им трябва, след като могат да си позволят най-изтъкнатите музиканти да озвучават приемите им?

Зависи от коя класа са и как са възпитани. Повечето хора от висшата класа могат лесно да притежават всичко, но когато се налага да се научат, малцина от тях са склонни да положат труд и да покажат дисциплина. Малко от богатите хора се посвещават на сериозните постижения в музиката.

Една богата дама, моя ученичка в Мексико, смяташе, че като си плати урока, това е достатъчно, за да може и тя да свири. Да, като си платиш, някой ще те учи и ще ти показва, но трябва и ти да положиш усилие за усвояването на музикални сръчности. В арабския свят има добри арфисти, които са хора от образованата класа на обществото, Манал Елдин е египетска арфистка с международно признание.

В Турция, Ливан и други близкоизточни страни също има добри изпълнители на арфа.

Арфовата музика се смята за миротворяща. Ето защо през 2007 г. американската арфистка и активист за човешки права Алекс Ариа създава движението „Арфисти за мир“. Всяка година арфисти от цял свят се събират в стотици градове на шестте континента и свирят музика по техен избор в един и същи ден и час.
Вие самата свирила ли сте на кралски особи?

Да, работих една година в Тайланд и на два пъти се наложи да свиря на краля и неговото семейство. Изпълнения на арфа са желана атмосфера и на приеми в посолства, където често ме канят.

Колко души проявиха интерес към арфата и към уроците, давани от изтъкнати арфистки като Весела Желева, Даниела Скаф, Деница Кацари, Лидия Станкулова, Магда Илиева?

Въпреки че не разгласихме достатъчно Лятната академия по арфа, в Силвър център в кв. Люлин дойдоха 16 души, четирима от тях не бяха докосвали никога през живота си този инструмент, но се оказа, че сбъдват своя мечта. Двамина бяха приятели по на 37 години, имаше едно дете на 6... Но смятам, че и в България нараства интересът към арфата, при това у хора с високо образование и възможности.

Разкажете ми за различните видове арфи. Вие имате и малка, и голяма...

Ще трябва да ви разказвам историята на човешката цивилизация. Арфата е един от най-старите инструменти заедно с ударните. Ловците случайно открили, че обтегнатият лък свири – така е възникнала арфата. Първо е била само с няколко струни.

По-късно се променя по вид, конструкция, материал и брой на струните. Интересно е, че находки на древни арфи са намерени на всички континенти. Всички древни култури са я почитали: египтяни, шумери, елини, келти, израилтяни... Ние сме наследници на Орфей, който е свирил на лира – Пиндар от Родос го нарича арфист. Постепенно с развитието на музиката се усъвършенства и арфата.

При келтите арфата е традиционен инструмент на бардите, които изпявали новините от град на град под музикален съпровод. В ренесанса и барока се развива дву- и триреднострунната арфа, която е по-богата на музикални възможности. Интересно е, че испанците в своя поход за покоряването на Южна Америка са занесли със себе си и арфата, днес в Парагвай, Венецуела и Мексико тя е любим национален инструмент.

Последната революция в конструкцията на арфата прави французинът Себастиан Ерар, който внедрява 7 педала с двойно престройване, днес това е концертната класическа арфа.

Защо на арфа свирят предимно жени?

Интересно е, че до Мария Антоанета на арфа са свирели само мъже. Първата дама, която започва да учи и да свири на арфа, е кралицата на Франция. В колекцията си тя е имала няколко арфи. Виждайки изяществото и женствеността на този инструмент, всички придворни дами следват примера й.

По-късно арфата става любим инструмент в парижките салони за музика. Днес има и много мъже арфисти на едни от най-престижните позиции за работа: Виенската филхармония, френската Национална опера...

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР