Да откриеш Баленсиага
Жените, включвани в класациите за „най-стилно облечени дами" носят неговите дрехи.
Мария Люцканова 31 August 2006
В негова рокля - от шифон и дантела с един ръкав и с голо рамо, се омъжи само преди месец суперзвездата на Холивуд Никол Кидман. Иначе безмилостната модна преса го нарича "новия Месия" и го включва в списъка на най-влиятелните дизайнери на нашия век. Никола Гескер наистина се превърна в месия за френската мода, защото възроди „Баленсиага", основана като къща за висша мода, и я превърна в една от най-големите прет-а-порте марки.
24-годишният Никола Гескер започва работа в Баленсиага като дизайнер на траурни рокли и дамско голф облекло за японския пазар през 1995 година. Начело на модната къща тогава е белгийският дизайнер Жозеф Тимистер. Две години по-късно Тимистер е уволнен от поста си. Повод за скандала е силната музика, заради която публиката напуска ревютата му. А причината е фактът, че модната къща не може и да мечтае за старата си слава. Мястото му заема 26-годишният тогава Гескер, който поема нелеката задача да възроди „Баленсиага", комбинирайки старото и новото, богатата история със собствените си виждания.
Ерата Баленсиага
Короната обаче се оказва тежка. Шест години Гескер работи без достъп до старите колекции на къщата и до нито едно от авторските изобретения на великия Баленсиага. А името на основателя й - испанският дизайнер Кристобал Баленсиага, отдавна се е превърнало в символ на майсторство, новаторство и уникална прецизност в бранша, пред които се прекланя дори самият Кристиан Диор. Именно в златните си години, обирайки овациите за прословутата си колекция New Look, Диор нарича респектиращо Баленсиага "най-големия майстор сред нас". И има защо: в историята на модата срещу името на испанския кутюрист са записани 93 колекции и изобретения като блузите без яка, падналото рамо, буфан ръкавът, балоновидните рокли и роклите с форма на риза. Направо е обсебен от ръкавите - дължината, формата и начина, по който се прикачват към дрехата, но не по-малко изобретателен е и в яките. Баленсиага отваря пространство за красотата на дамската шия, ръце и бижутата, с които те са украсени, лансирайки всеизвестното си палто без яка с елегантно скъсени ръкави. Разочарован обаче от новите тенденции в модата, които са се "продали" на масовата продукция, и нежелаещ да лицензира името си или да прави прет-а-порте облекла, след 50 години работа Кристобал Баленсиага закрива модната къща. „Какво повече бих могъл да си купя? - казва дизайнерът. - Имам кола и твърде много къщи." (Баленсиага бил щедър човек: дава заем на шивача си Андре Куреж, за да започне собствен бизнес, а когато Куреж, вече стъпил на краката си, се опитва да му върне парите, дизайнерът отказва.) През 1972 г., 4 години след като затваря вратите на студиото си, Баленсиага умира.
Ерата Гескер
По това време Никола е само на годинка и не подозира, че съдбата му е отредила след четвърт век да застане начело на прочутата къща за висша мода. Детството на Гескер минава в малкото френско селце Луден, чието население наброява 1000 души. Любовта към модата открива в списанията на майка си, възхищавайки се на дизайнери като Агнес Би, Адзедин Алая и Соня Рикел. Проявява таланта си още на 11, скицирайки модели, а на 14, окуражен от родителите си, ги изпраща на различни модни къщи. След като завършва училище, две години работи като асистент на Жан-Пол Готие.
Първата колекция на младия дизайнер за Баленсиага обаче не се превръща в сензация. Признанието идва чак с осмата, кoято през февруари 2001 г. обира овациите на пресата и публиката. Дори най-влиятелната и изключително критична модна журналистка Сузи Менкес от Интернешънал Хералд Трибюн определя шоуто като "изключително оригинално". Едва след него, и след като марката става собственост на групата Гучи, Гескер получава пълен достъп до зорко пазената светая светих на къщата - архивираните дрехи, аксесоари и документация на Кристобал Баленсиага.
Катеренето по стълбата на успеха обаче не е лесно. Гескер създава чантата Lariat, но две години никой не й обръща внимание. Оригинален изход от ситуацията е решението му да я изпрати като подарък на типа жени, които той би желал да носят Баленсиага. Прави списък от 30 имена, между които Кейт Мос и главната редакторка на френския Вог - Карин Ройтфелд. 30 чанти са изпратени на адрес в разгара на нюйоркската седмица на модата. Месец по-късно тя се превръща в хит. Днес Lariat на „Баленсиага" (точно както Kelly на Hermes) с право може да се нарече класика - за нея има листа на чакащи, а желаещите да я притежават са неизброими.
Стотици известни жени са клиентки на марката през годините. За Кристобал Баленсиага актрисите са били истинските посланици на висшата мода. Клиентки на студиото му в Париж са всички дами от ежегодната световна класация за най-добре облечени жени: Мона фон Бисмарк, Барбара Хътън, Полин Ротшийлд, Дукесата на Уиндзор, Марлене Дитрих и Ингрид Бергман. Днес "жени Баленсиага" са актрисите Изабел Юпер, Дженифър Конъли, Сиена Милър, певицата Келис, и най-вече Кейт Мос и Клое Севини. Гескер определя Клое като "fashion fashion fashion person", а тя на свой ред признава, че обожава Баленсиага.
Самият Гескер не обича да се шуми около него и смята, че един от начините да си щастлив, е да държиш хората далеч от личния си живот. Твърди, че никога не е искал да бъде известен. Облича се в дрехите на белгиеца Мартин Маржела, дизайнер, който дълбоко уважава. И не смята да създава собствен лейбъл.
От 4 юли до 28 януари 2007 г. Музеят за приложни изкуства в Париж е домакин (за първи път в историята на града) на изложба, посветена на Кристобал Баленсиага. В същия момент, дори бегъл поглед към настоящите ревюта е достатъчен, за да ни убеди в силата и влиянието на дизайнера и днес. Оскар де ла Рента, Марк Джейкъбс, Албер Елбаз за Ланвин, Джамбатиста Вали, и разбира се, Никола Гескер намират вдъхновение в творенията на легендарния испанец. Все доказателства, че Кристобал Баленсиага остава "най-големият майстор сред нас", както казва г-н Диор.